BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Mol-vezérnek elege lett, fillérekért osztogatták a luxusautókat, már magyar áldozata is volt a vámháborúnak – a legolvasottabb pénz- és tőkepiaci hírek 2024 júliusában

Amikor Hernádi Zsolt kifakadt, amikor egyetlen centet sem ajánlott a Skoda, amikor visszaütöttek az alacsony jegyárak, amikor a dohányipar visszavágott, amikor felsejlett az 500 milliós Kína, és felszámolók jelentek meg a Dunaferr tulajdonosainak ostravai gyárában. Ezek voltak a legolvasottabb pénz- és tőkepiaci cikkek 2024 júliusában.

A Mol-vezérnek elege lett

Júliusi legolvasottabb cikkünkben idéztük Hernádi Zsolt kifakadását, melyben hosszan ostorozta a magyarországi adórendszert. A Mol-vezérnek nem az adózással volt baja, hanem azzal, hogy túltolták. Szerinte, az extraprofitadók olyanok, mint a hazánkban ideiglenesen állomásozó szovjet csapatok. Hernádi dolgozatát egy Karl Marx-alapvetéssel kezdte, amely szerint minden profit extraprofit. 

HERNÁDI Zsolt
Hernádi Zsolt: „A semmiért fizetünk többet. Nem ismerős ez a helyzet valahonnan? Pont, mint a szociban” / Fotó: Kovács Tamás / MTI

Nem gondoltam volna, hogy valaha marxista bonmot jut eszembe a hazai gazdaságról, de a különadó porondon tartása a csengőfrászt hozta rám

– írta. Rögtön hozzátette: ne értse félre senki, az adókkal nincs baja. Az adófizetés ugyan nem boldog tevékenység, de fázni, betegnek lenni és kátyús úton menni még annál is utálatosabb. „Egyszerű, logikus és sokoldalú. Csak nem szabad túltolni. De most úgy látszik, megszaladtunk.” 

Fillérekért osztogatták a luxusautókat

Egyetlen óriásüzlet keretében megszabadult teljes, 3231 darabos raktárkészletétől a csődvédelembe menekült amerikai elektromosautó-gyártó Fisker. Az American Lease az egyik fuvarmegosztó vállalat rendelkezésére bocsátotta az autókat. A lízingcég már két héttel a csőd bejelentése előtt megegyezett a Fiskerrel 2100 Ocean átvételéről, ezt a kontingenst terjesztették ki valamennyi elérhető példányra. A flottában felkínált 2711 darab null kilométeres Fisker Ocean SUV 16 500 dolláros, azaz átszámítva hatmillió forintos egységáron került át a lízingcég tulajdonába, míg a korábban már forgalomba helyezett példányokért 3200 dollárt (1,2 millió forint) fizettek. A sérült darabokat 2500 dollárért vihették. A tesztautókat viszont sem egyben, sem alkatrészként nem lehet értékesíteni, azokat zúzdába küldték. 

A vámháború első magyar áldozata

Ahogy arra számítani lehetett, július elején a június közepi árakhoz képest csaknem 3,5 százalékkal lett drágább Magyarországon a Tesla Model 3, míg ugyanennek a típusnak a Long Range-változata esetében mintegy 2,9, a Performance-énál pedig 2,7 százalékos árváltozás történt. A Tesla a vámháború következtében tehát nagyjából 600 ezer forintot, átlagosan 3 százalékot emelt a magyar piacon. Az e-autókra specializálódott oldal számításai szerint, a drágítás köszönőviszonyban sem volt a 20,8 százalékos új vámtétellel, melynek hatását a 27 százalékos magyar áfa még fel is erősíti. (A vámokat a jármű szállítási költséggel növelt nettó importárára számolják, melyre rájön még a 27 százalékos áfa.)

Visszaütöttek a túl alacsony jegyárak

Felére csökkent a Ryanair nyeresége a 2025-ös üzleti évének első negyedében: a 360 millió euróra olvadt profit ellenére az ír fapados légitársaság forgalmi oldalon 10 százalékos bővülésről számolt be a gyorsjelentésében. A légitársaság 55,5 millió utast szállított, járatainak kihasználtsága 1 százalékponttal, 94 százalékosra mérséklődött. Igaz, ezzel a riválisok is elégedettek lennének. A Michael O’Leary vezette társaság bevétele azonban, ha csak 1 százalékkal is, de visszaesett, 3,63 milliárd euróra. 

Egyetlen eurócentet sem ajánl a Skoda 

Július végén a Skoda Transportation világossá tette, hogy nem tesz olyan felvásárlási ajánlatot a Talgo részvényeseinek, amely kedvezőbb a magyar Ganz-Mavag által a spanyol vállalat valamennyi részvényére tett darabonként öteurós vételi ajánlatánál, sőt egyáltalán nem tesz semmiféle vételi ajánlatot – derül ki a Skoda leveléből, melyet a Talgo megkapott, s melyet a vonatgyártó a spanyol tőzsdefelügyelethez (Comisión Nacional del Mercados de Valores; CNMV) is továbbított.

Autóipari menekülőút a légkondibiznisz

Gyakorlatilag mellényzsebéből fizetve, a Robert Bosch 8 milliárd dollárért megvette az amerikai Johnson Controls International (JCI) lakossági fűtési, ventilációs és légkondicionáló üzletágát. A német vállalat korábban még sohasem hajtott végre ekkora akvizíciót. A Bosch az új szerzeménnyel megerősíti jelenlétét az Egyesült Államokban és Ázsiában, beleértve a hőszivattyúk értékesítését is. A vállalat igyekszik hasznot húzni az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében az olaj- és gázfűtés visszaszorítását szorgalmazó globális erőfeszítésekből.

BYD: a luxusból sosem elég

Kőgazdag kínaiakat céloz a BYD legdrágább modellje, a supercar kategóriába tartozó Yangwang U9. Ez már abba az árkategóriába tartozik, ahol minden egyes részletet a vásárlóval egyeztetve dolgoznak ki, az 1,68 millió jüanos (231,5 ezer dollár, 84 millió forint) alapár ennek megfelelően jóval magasabbra is kúszhat. A megrendelők okostelefonjukra telepíthető applikáción követhetik nyomon autójuk összeszerelésének aktuális fázisát és az átadásáig hátralévő időt. 

Felére olvad Kína népessége

Négy évtizede indította Peking az egygyermekes politikát, amely felturbózta az ország gazdaságát: kevesebb gyermek gondozásával a fiatalok termelékenyebbek lehetnek, s több pénzt tudtak megtakarítani. Amikor Kína megnyitotta a gazdaságát, a munkaképes korú kínaiak aránya gyorsabban nőtt, mint a lakosság inaktív része. Ez a kínai gazdasági csoda döntő tényezője volt. Ám most megfizetik az egykézés árát. Egyre kevesebb a munkavállaló és egyre kevesebb a szülőképes nő. Az ENSZ előrejelzése szerint az évszázad végére megfeleződik Kína népessége.

Vannak pesszimistább becslések is az ENSZ-prognózisnál

Ott hibáztak, hogy 

nem vették figyelembe a társadalmi változásokat és az emberi viselkedés módosulását. 

Például a gazdasági reformok nyomán a falusi népesség városokba áramlását. Ma már a demográfusok azt mondják, hogy a kínai termékenységi ráta kormányzati beavatkozás nélkül is süllyedt volna, pusztán a hosszabb élettartam és a növekvő életszínvonal eredményeként. Az egygyerekes modell túlságosan felgyorsította ezt a folyamatot, mert figyelmen kívül hagyta a kínai családok hagyományos fiúpreferenciáját. Ha csak egy gyerekük lehet a szülőknek, akkor semmiképpen sem akarnak lányt. Ezért drasztikusan lecsökkent a szülőképes korú nők aránya, ráadásul a társadalmi változások nyomán egyre kevésbé és egyre később vállalnak gyermeket. Magyarán most nincs kivel családpolitikát váltani. 

Dohányipar visszavág

Bár folyamatosan temetik a dohányipart világszerte, az ágazat óriásai még mindig úsznak a pénzben, következésképp jól fizetett termékfejlesztőik és marketingeseik kifogyhatatlanok az új ötletekből. A Philip Morris Zyn nevű ízesített nikotintasakjait például kis, kerek, mentolos cukorkáéra emlékeztető dobozokban árulják, ami zseniális ötletnek bizonyult.

Mi lesz veled, Dunaferr?

Nem jutott túl válságán az acélipar, ami alapvetően írta át a térség egyik legnagyobb acélipari vállalata, a Dunaferrt megmentőjének is tartott Liberty Steel terveit. A csehországi Ostravában lévő gyára ellen júliusban indult felszámolási eljárás. A brit–indiai vállalat a Dunaferrnél sem tartotta be kötelezettségeit. Novemberben a magyar kormány fizette ki a Dunaferr dolgozóinak bérét a tulajdonos helyett. Erre kétmilliárd forintot különítettek el. 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.