Szinte minden pénzügyi mutatóban verte a piaci várakozásokat az Apple a csütörtök esti amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentése szerint. A technológiai óriás 2025-ös üzleti évének december 28-ával zárult első negyedében a Kína szindróma ismét jelentkezett: az egyik legfontosabb piacán gyengén sikerült az év végi ünnepeket is magában foglaló időszak.
Ezért Tim Cook vezérigazgató szerint egyfelől a készletezési problémák, másfelől az okostelefon-gyártók közötti élesedő verseny, harmadrészt pedig a mesterséges intelligencia (MI) integrálásának csúszása tehető felelőssé.
Az MI által támogatott funkciókat az Apple olyan szolgáltatásoknál hasznosította, mint az e-mailek szerkesztése és a telefonhívások leírása, ám a kínai piacon még nem talált olyan helyi partnert, aki a gyakorlatba átültetné a közönség körében igen népszerű okosalkalmazásokat.
Egy interjúban Tim Cook elismerte, hogy az Apple Intelligence-nek nevezett mesterségesintelligencia-funkciók megléte vagy hiánya döntően befolyásolja az iPhone-eladásokat.
Azokon a piacokon, ahol bevezettük az Apple Intelligence-t, az iPhone 16 család éves teljesítménye erősebb volt, mint azokon a piacokon, ahol az Apple Intelligence nem volt elérhető
– mondta a vezérigazgató. Hozzátette, hogy az Apple Intelligence áprilisban új nyelveken, például franciául és németül is megjelenik, de jelenleg nincs ütemtervük arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatás mikor lesz elérhető Kínában. Ez nem csak tőlük függ, a szabályozó hatóságok engedélyét is be kell még szerezniük.
A Hongkongot, Tajvant és Kínát magába foglaló régióban az első negyedéves bevétel 18,51 milliárd dollárra csökkent, szemben az egy évvel korábbi 20,82 milliárd dollárral, és elmaradt a Visible Alpha által előrevetített 21,33 milliárd dolláros elemzői konszenzustól.
A kínai iPhone-kereslet csökkenése épp elég volt ahhoz, hogy a teljes okostelefon-üzletág forgalmát visszarántsa, igaz, nem számottevő mértékben. Az iPhone-forgalmazásból az Apple-nek ezúttal 69,14 milliárd dollárral kellett beérnie a bázisidőszak 69,70 milliárdjához képest. Itt az elemzők túl optimistán 71,03 milliárd dollárra helyezték a lécet. Ezt az Apple leverte ugyan, de más divíziói helyrehozták a bakit.
A számítógépes Mac-üzletágnak és az iPad táblagép-divíziónak például jót tett
M4-es csippel szerelt új termékcsaládjának a piacra dobása. Ezekbe nagyobb méretük miatt erősebb csipeket lehet beépíteni, így az Apple Intelligence funkciók szélesebb köre is futtatható rajtuk.
A Mac- és iPad-eladások egyaránt meghaladták a 7-es számmal kezdődő várakozásokat, tompítva az iPhone-bevételek kiesését. A Mac-üzletág eladásai 15,5 százalékkal, 8,98 milliárd dollárra, az iPad-divizióé pedig 15,1 százalékkal, 8,09 milliárd dollárra gyarapodtak. A hordható eszközöket és otthoni okoseszközöket felölelő üzletágnál az elért 11,78 milliárd dolláros forgalom szerény, 1,7 százalékos visszaesést takar.
Az igazi előrelépést szokás szerint a szolgáltatások üzletág hozta, amely 13,9 százalékkal, 26,34 milliárd dollárra hizlalta bevételét, ami újabb rekord
is magában foglaló divízió esetében. Itt 250 millió dollárral verték az LSEG elemzői konszenzusát. Ami pedig az első pénzügyi negyedév alapadatait illeti, az árbevétel 124,30 milliárd dolláros értéke meghaladta a Wall Street 124,12 milliárd dolláros becslését, míg a 2,40 dolláros részvényenkénti nyereség (EPS) kényelmesen meghaladta a 2,35 dolláros konszenzust.
A bázisidőszakhoz képest a bevétel 4 százalékkal, az EPS pedig 22 centtel gyarapodott. Az Apple nettó nyeresége 7,1 százalékkal 36,33 milliárd dollárra lőtt ki, ami egészen elképesztő összeg: napi 157 milliárd forintnak felel meg.
A várakozásokat felülmúló számokra az Apple részvényárfolyama 3,5 százalékot erősödött a New York-i piaczárást követő elektronikus kereskedésben. A hangulatot az is fokozta, hogy az Apple
a piaci elemzőknél nagyobb, 3-5 százalék körüli bevételnövekedést prognosztizált
a folyó negyedévre, továbbá Kevan Parekh pénzügyi igazgató szerint a bruttó haszonkulcs a 46,5–47,5 százalékos sávba esik majd, amelynek felső széle magasabb a 47,01 százalékos piaci konszenzusnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.