BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Gyorsítósávban előzhet a Porsche

Elképzelhető, hogy a tavalyi év lemaradói közé tartozó Porsche részvényeit elkezdik megenni a hedge fund menedzserek.

Ha rákeresünk a német autószektorra, alig találunk pozitív híreket, ami azért is problémás, mert 2035-re a tervek szerint csak szén-dioxid-semleges autókat lehet majd értékesíteni. Ez persze változhat, ha az AfD kerül hatalomra az előrehozott német választáson februárban. A felső középkategóriás gépjárművek eladásai stagnálnak vagy csökkennek, ezzel szemben a Porsche gépjárművek eladásai a 2024. novemberi adatok szerint év per év alapon több mint 13 százalékkal tudtak emelkedni.

Porsche AG - Taycan production
 A Porsche volt az egyetlen olyan márka, amely Európában növelni tudta az értékesítési számait éves alapon / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A zöldátállás híveinek egy dolog elfogadható: ha tisztán elektromos minden új gépjármű. 2024-ben az EU-ban regisztrált autók – novemberig bezárólag – csupán 13,4 százaléka volt tisztán akkumulátorral hajtott. A Porsche 2020-ban megálmodta az eFuelt (elektroszintetikus üzemanyagot): szén-dioxidot és hidrogént kémiai reakciókkal szintetizálnak, aminek eredményeképpen szénhidrogén keletkezik. Ezekből különböző üzemanyagok, például benzin, dízel vagy kerozin állítható elő. Az eFuel szén-dioxid-kibocsátás szempontjából lényegében semleges, mivel a légkörből vagy ipari forrásokból használják fel az üzemanyag előállításához a szennyező gázt. Egy speciálisan ilyen célra létrehozott munkacsoport (WGMM) annak a megválaszolásával foglalkozik Berlinben, hogy hogyan oldható meg és milyen átmenetek elfogadhatók ennek megvalósításában. A cégcsoport kutatás-fejlesztési részlege 2020 óta 100 millió dollár felett költött erre a célra. Az már csak hab a tortán, hogy a Porsche Mobil 1 Supercup futamokon indított versenyautókat is eFuel üzemanyaggal tankolják, mutatva ezzel is a helyes, fenntartható irányt.

A legutóbbi negyedéves jelentésnél Lutz Meschke, a Porsche vezérigazgatója viszonylag alacsony értékesítési számokról beszélt a 2025. évre annak érdekében, hogy a vállalat a tervezett volumen mellett is rendkívül nyereséges legyen. Nem számítanak gyors fellendülésre a kínai piacokon, valamint a Donald Trump által belengetett extra vámok sem segítik az értékesítést, ugyanakkor azok leginkább a szomszédos országokra, Kanadára és Mexikóra, valamint Kínára értendők a hírek szerint. 

Ha megvizsgáljuk a Volkswagen Group értékesítési számait, tisztán kirajzolódik, hogy a Porsche volt az egyetlen olyan márka, amely Európában növelni tudta az értékesítési számait év per év alapon. 

A konkurenciát vizsgálva év per év alapon 2024 novemberében a Mercedes 4,3 százalékkal több autót értékesített, a BMW pedig 2,9 százalékkal kevesebbet – ezzel szemben a Porsche 28,3 százalékkal tudta növelni az eladásait előző év azonos időszakához képest. A januártól novemberig tartó időszakban év per év alapon vizsgálva a helyzet kicsit változott, mivel Európában a BMW 7,8 százalékkal tudott több gépjárművet eladni, míg a Porsche 5,5 százalékkal, a Mercedes a sor végén pedig 1,4 százalékos növekedéssel.

A Porsche kapcsán az elmúlt évtizedben látott volumennövekedés nem fog visszatérni, sőt, várhatóan kis mértékben csökkenni is fognak az eladott darabszámok. Főként Kínában és Németországban várható visszaesés: 2026-ra harmadával csökkenhet ebben a két országban az értékesítés volumene. A világ többi része viszont reziliens maradhat, így a teljes cégszintű volumencsökkenés kevesebb mint 10 százalék lehet 2026-ig. Ezt több tényező is ellensúlyozni fogja: egyrészt a költségek csökkentésével, másrészt a kapacitások jobb kihasználásával tervezik elérni, emellett a Capex is kisebb lesz jövőre, mint idén. 

Az értékesítésben a magasabb árú, jobb profittartalmú modellek felé fog eltolódni a modellpaletta, így a csökkenő volumen ellenére növekvő árbevételt és növekvő profitokat várnak az elemzők a következő két évben is: az EBIT az idei 5,5 milliárd euróról várhatóan 6,3, majd 6,8 milliárd euróra emelkedik. 

Eközben a fejlesztések sem állnak le. A menedzsment iránymutatása szerint pár éven belül elkészülnek egy olyan autóval, amely teljesen saját szoftveren fut, hasonlóan a Tesla megoldásához (Software Defined Vehicle).

Technikailag nézve a vállalat részvényei tavalyi relatíve nagy utat jártak be, januárban 79,96 eurón kezdte az évet és 57,30-on zárta, 28 százalékos csökkenéssel. A hedge fund menedzsereknél van egy jelenség, mikor év elején újrasúlyozzák a portfóliót, és a tavalyi év lemaradóit megveszik.

Ha ezt azt vesszük alapul, hogy tavalyi év elején áprilisig 20 százalékos részvényárfolyam emelkedést tudott elérni, nem elképzelhetetlen az a szcenárió, hogy lemaradóként megveszik, és az 50–200 napos mozgóátlag között fog zárni március végén-április elején, ami legalább 10 százalékos emelkedés a jelenlegi árfolyamhoz képest. Továbbá az is húzhatja az árfolyamot felfelé, ha az elemzői várakozásokat nézzük: a Bloomberg-konszenzus is 79,13 euró, míg a Citi év végi várakozása 85 euró, egy merészebb elemzés a JP Morgantől pedig 110 euróra várja a Porsche árfolyamát.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.