Újabb közel 6 százalékos zuhanással reagált a Porsche részvényárfolyama péntek reggel a cégvezetés csütörtök este váratlanul bejelentett intézkedési csomagjára, amellyel pedig éppen a papírok további értékvesztését akarták megállítani.
Hiába emelték ki a közleményben, hogy a reformok megvalósításával járó extra kiadások dacára stabilan tartják az osztalékot, azaz – a felügyelőbizottság jóváhagyásától függően – a tavalyi részvényenkénti 2,31 euróval nagyjából azonos mértékű visszaosztásra tesz javaslatot az igazgatóság.
Az átfogó megújulási terv – a vállalat rövid és középtávú jövedelmezőségének megerősítése érdekében – bővítené a sportkocsigyártó termékportfólióját
A vállalati reformok – különösen a járműfejlesztés – miatt persze jelentős többletkiadások merülnek fel. A jelenlegi pénzügyi évben az intézkedések összesített negatív hatása a működési eredményre és az autógyártó üzletág nettó cash flow-jára várhatóan mintegy 800 millió eurót tehet ki.
Emiatt, illetve a kialakult piaci helyzetet ismerve, a Porsche a 2025-ös pénzügyi évre kalkulált 39-40 milliárd eurós árbevételére csupán 10-12 százalékos árbevételre vetített működési megtérülést (üzemieredmény-ráta) vár, miután 2024-re még mindig nagyjából 14 százalékkal kalkulálnak.
A Porsche idén 800 millió eurós veszteséget szenved el a termékpaletta felülvizsgálata következtében, ami tovább csökkenti a sportautógyártó amúgy is kiábrándítóan alacsony haszonkulcsát
– kommentálta a Bloomberg a vállalat közleményét.
Stephen Reitman, a Bernstein elemzője pedig – aki tartásra ajánlja a részvényt – úgy vélekedik, hogy a 2025-ös kilátások erőteljes romlása komoly aggodalomra ad okot. Ezért a menedzsmentnek záros határidőn belül egy elemzői konferenciabeszélgetést kellene összehívnia, hogy megnyugtassa a piacot. Szerinte a cégvezetés ezzel nem várhat a március 12-re kitűzött negyedik negyedéves eredménybeszámolóig.
A Porsche részvényei az elmúlt 12 hónapban 27 százalékkal estek, és a stuttgarti székhelyű vállalat 2022-es tőzsdei bevezetése óta folyamatosan zuhantak. A piaci kapitalizáció a 2023. májusi 109,5 milliárd eurós csúcsról, amikor 120 euró körül mozgott a részvények kurzusa, a felére csökkent.
A Porsche egyike volt azoknak a meghatározó autógyártóknak, amelyek tavaly a gyenge keresletre hivatkozva felhagytak az elektromos járművekre való átállással, mivel Kínában visszaesett az értékesítés. Aztán a hónap elején azt is bejelentették, hogy leváltották a cég pénzügyi és értékesítési vezetőjét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.