A tavalyi év nem éppen úgy alakult az európai légiipari szektorban, mint ahogy a részvényesek remélték, a Ryanair részvényei is stagnálással zárták az évet, pedig a legutóbbi céges eredményekre rápillantva nem sok panasz érheti a céget.
Szektorszinten problémát okozott a magas üzemanyagárak mellett az éleződő versenyhelyzet is, ami miatt az európai légitársaságoknak kevesebb terük volt a jegyáremelésekre, mint amerikai társaiknak. Ebben fordulatot hozhat az idei év, ha az európai gazdaságok is végre talpra állnak az elmúlt évek gyengébb teljesítményét követően.
Közben a Ryanair stabil, erős pénzügyi helyzetben van, és azt a cég vezérigazgatója, Michael O’Leary is jelezte a legutóbbi befektetői konferenciahívásán, hogy a foglalások körülbelül 1 százalékkal haladják meg a tavaly mért szinteket, miközben a jegyárak is emelkednek.
A márciusban záródó üzleti évét várhatóan 2,8 milliárd eurós EBITDA-eredménnyel és 1,6 milliárd eurós nettó profittal zárhatja a cég.
Ez ugyan elmarad az előző évi eredménytől, de a várakozások szerint 2025-ben újra emelkedő pályára állhat a Ryanair profitja.
A cég eladósodottsága sem magas, a 2,7 milliárd eurós adósságállomány már jóval alacsonyabb, mint például 2022-ben, amikor a Covid miatt még 5 milliárd euró felett volt az adósság mértéke. Az adósságot tehát folyamatosan leépítette a Ryanair, amit a részvényesek is díjaznak, és ez az árfolyamon is érzékelhető.
Az is mutatja a részvénnyel kapcsolatos optimizmust, hogy a Bloomberg konszenzusa 25 százalék feletti EPS-növekedést prognosztizál a következő 12 hónapra. Ebben segíthetnek a csökkenő üzemanyagköltségek, hiszen az olajárak év per év alapon folyamatosan mérséklődtek.
A kerozin hordónkénti árfolyama már 100 dollár alá is visszaesett tavaly, és azóta is 90 dollár környékén mozog. Közben a geopolitikai feszültségek enyhülése szintén mérsékelheti a nyersolaj jegyzését,
Kockázatot elsősorban az jelenthet, hogy a Boeingtól rendelt repülőgépei szállításával késedelembe eshet a gyártó. A Ryanair kizárólag Boeing-gépekkel repül, így a kapacitások növelése az amerikai gyártón is múlik.
A légitársaság vezetősége jelezte, hogy még kilenc Boeing 737 MAX gép átvételével számolnak az idei nyári szezon előtt, ezzel az utaskapacitás évi 206 millió utasra emelkedhet, ez viszont elmarad a korábban jelzett 210 milliótól, éppen a Boeing késedelme miatt.
A vezetőség most már azzal számol, hogy a még meg nem kapott 29 darab 737 MAX típusú gépe jövő év márciusáig érkezhet meg, ezzel a forgalom 215 millió utasra emelkedhet. Idővel tehát a kapacitások bővülhetnek, ami a bevételek 6-7 százalékos emelkedését eredményezheti a következő két évben.
A profitabilitás még ennél is nagyobb mértékben növekedhet a marzsok javulásával, a részvényesek nagy örömére.
A dublini tőzsdén a Ryanair grafikonja leginkább csak oldalazott az utóbbi hetekben, a tavaly kijelölt történelmi csúcsszintet tehát egyelőre nem sikerült újból tesztelnie. Ehhez először a 20,8 euró környékén kialakult ellenállási zónát kellene leküzdenie a részvénynek. Érdekességképpen az amerikai tőzsdén kereskedett ADR-ek grafikonján a következő pár napban megjelenhet az aranykereszt képe. Ez azért érdekes, mert az utóbbi években a jelzést követően néhány hétig még erőteljesen emelkedett az árfolyam.
Ugyan az elemzői célárakon a tavaly júliusi jelentést követően több esetben is vágtak, utána azonban újból nőni kezdett a kurzus, az elemzők pedig tovább javították céláraikat.
A Bloomberg konszenzusa már 23 euróra emelkedett.
A célárak alapján tehát még adódna tér egy további 14-15 százalékos árfolyam-emelkedéshez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.