BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újra felszálló pályára kerülhet a Ryanair

Bővülő kapacitás és emelkedő utasforgalom segítheti a vállalatot. A Ryanair részvényeiben még lehet egy nagyjából 15 százalékos felértékelődési potenciál.

A tavalyi év nem éppen úgy alakult az európai légiipari szektorban, mint ahogy a részvényesek remélték, a Ryanair részvényei is stagnálással zárták az évet, pedig a legutóbbi céges eredményekre rápillantva nem sok panasz érheti a céget. 

Passengers Boarding A Ryanair Aircraft Of The Low Cost Carrier
Erős a Ryanair pénzügyi helyzete / Fotó: NurPhoto via AFP

Optimista a Ryanairre a Bloomberg konszenzusa

Szektorszinten problémát okozott a magas üzemanyagárak mellett az éleződő versenyhelyzet is, ami miatt az európai légitársaságoknak kevesebb terük volt a jegyáremelésekre, mint amerikai társaiknak. Ebben fordulatot hozhat az idei év, ha az európai gazdaságok is végre talpra állnak az elmúlt évek gyengébb teljesítményét követően.

Közben a Ryanair stabil, erős pénzügyi helyzetben van, és azt a cég vezérigazgatója, Michael O’Leary is jelezte a legutóbbi befektetői konferenciahívásán, hogy a foglalások körülbelül 1 százalékkal haladják meg a tavaly mért szinteket, miközben a jegyárak is emelkednek. 

A márciusban záródó üzleti évét várhatóan 2,8 milliárd eurós EBITDA-eredménnyel és 1,6 milliárd eurós nettó profittal zárhatja a cég.

Ez ugyan elmarad az előző évi eredménytől, de a várakozások szerint 2025-ben újra emelkedő pályára állhat a Ryanair profitja. 

A cég eladósodottsága sem magas, a 2,7 milliárd eurós adósságállomány már jóval alacsonyabb, mint például 2022-ben, amikor a Covid miatt még 5 milliárd euró felett volt az adósság mértéke. Az adósságot tehát folyamatosan leépítette a Ryanair, amit a részvényesek is díjaznak, és ez az árfolyamon is érzékelhető.

Az is mutatja a részvénnyel kapcsolatos optimizmust, hogy a Bloomberg konszenzusa 25 százalék feletti EPS-növekedést prognosztizál a következő 12 hónapra. Ebben segíthetnek a csökkenő üzemanyagköltségek, hiszen az olajárak év per év alapon folyamatosan mérséklődtek. 

Jól jönne a béke is a légitársaságnak

A kerozin hordónkénti árfolyama már 100 dollár alá is visszaesett tavaly, és azóta is 90 dollár környékén mozog. Közben a geopolitikai feszültségek enyhülése szintén mérsékelheti a nyersolaj jegyzését, 

  • az izraeli konfliktusban tűzszünetet kötöttek a felek,
  • és az orosz–ukrán háború lezárására is megkezdődtek a tűzszüneti/béketárgyalások.

Kockázatot elsősorban az  jelenthet, hogy a Boeingtól rendelt repülőgépei szállításával késedelembe eshet a gyártó. A Ryanair kizárólag Boeing-gépekkel repül, így a kapacitások növelése az amerikai gyártón is múlik. 

A légitársaság vezetősége jelezte, hogy még kilenc Boeing 737 MAX gép átvételével számolnak az idei nyári szezon előtt, ezzel az utaskapacitás évi 206 millió utasra emelkedhet, ez viszont elmarad a korábban jelzett 210 milliótól, éppen a Boeing késedelme miatt. 

A vezetőség most már  azzal számol, hogy a még meg nem kapott 29 darab 737 MAX típusú gépe jövő év márciusáig érkezhet meg, ezzel a forgalom 215 millió utasra emelkedhet. Idővel tehát a kapacitások bővülhetnek, ami a bevételek 6-7 százalékos emelkedését eredményezheti a következő két évben. 

A profitabilitás még ennél is nagyobb mértékben növekedhet a marzsok javulásával, a részvényesek nagy örömére.

Van még tartalék a részvényekben

A dublini tőzsdén a Ryanair grafikonja leginkább csak oldalazott az utóbbi hetekben, a tavaly kijelölt történelmi csúcsszintet tehát egyelőre nem sikerült újból tesztelnie. Ehhez először a 20,8 euró környékén kialakult ellenállási zónát kellene leküzdenie a részvénynek. Érdekességképpen az amerikai tőzsdén kereskedett ADR-ek grafikonján a következő pár napban megjelenhet az aranykereszt képe. Ez azért érdekes, mert az utóbbi években a jelzést követően néhány hétig még erőteljesen emelkedett az árfolyam.

Forrás: Euronext, Dublin

Ugyan az elemzői célárakon a tavaly júliusi jelentést követően több esetben is vágtak, utána azonban újból nőni kezdett a kurzus, az elemzők pedig tovább javították céláraikat. 

A Bloomberg konszenzusa már 23 euróra emelkedett. 

A célárak alapján tehát még adódna tér egy további 14-15 százalékos árfolyam-emelkedéshez.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.