BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínában csak az óriások maradnak, és a Magyarországon gyárat építő BYD az egyik lehet

A Szegedre tartó BYD a héten bejelentette, hogy 22 elektromos és plug-in hibrid modell olcsóbb lesz június végéig, ami mélyrepülésbe taszította a kínai autógyártók részvényeit. A szakértők szerint az árháború nem fokozható a végsőkig, rövid távon a BYD hasznára válhat, hosszabb távra pedig a piac konszolidálódására kell számítani: azaz a kicsik elhullanak.

Az elemzők szerint a BYD által indított árháború hozzájárulhat ahhoz, hogy a cég elérje célját és 5,5 millió járművet értékesítsen idén, ami éves szinten 30 százalékos növekedést jelentene. A lépés rövid távon segíthet a piaci részesedés megszerzésében, azonban hosszú távon a profit csökkenéséhez vezethet. Ugyanakkor valószínű egy másik párhuzamos trend: az árverseny következtében a kisebb szereplők kiesnek, illetve beolvadnak a nagyokba.

20240207_byd_004_VZ byd
A BYD által indított árháború miatt a riválisoknak is lépnie kell, de ez aggasztja a befektetőket / Fotó: Vémi Zoltán

Mint ismert, a távol-keleti autógyártó a héten bejelentette, hogy 22 elektromos és plug-in hibrid modell olcsóbb lesz június végéig, például a Seagull árát 20 százalékkal mérsékelte. Az alacsony árak azonban újra felerősítették az iparágban tapasztalható versenyfutás miatti aggodalmakat, ami a BYD és más kínai gyártók részvényeit mélyrepülésbe taszította.

A cégek árfolyama tegnap több mint 5 százalékot esett és ma tovább folytatódott a csökkenés. A BYD által indított árháború arra kényszeríti a versenytársakat, hogy cselekedjenek, például a Geely korlátozott ideig akciót jelentett be több népszerű modelljére. A Nikkei Asia portálnak nyilatkozó szakértők szerint az árháború nem fokozható a végsőkig, de rövid távon a BYD hasznára válhat.

A késélre menő versenybe a többi gyártó is belekényszerül, és végül lesznek, akik nem bírják. A következmény konszolidáció lesz, gyártók olvadhatnak össze

– idézte a Nikkei Eugene Hsiaót, a Macquarie Capital kínai részvénystratégáját. Ez a folyamat már meg is kezdődött, például a múlt hónapban a Changan Automobile beolvadt a Dongfeng csoportba.

Oscar Wang, a Haitong International Securities elemzője szerint ha a hatóságok nem avatkoznak közbe a könyörtelen árverseny visszafogására, akkor az év második felében a verseny a költségek lefaragására fog fókuszálni, ezzel felgyorsítva a kisebb autógyártók kiesését a piacról.

Az S&P Global szintén azt jövendölte, hogy a szektor egy konszolidáció kezdetén áll, mivel a nyereséges működéshez csökkenteni kell a kapacitásokat, miközben sok szereplő fenntarthatatlan módon működik. Emiatt sok vállalatnak az összeolvadás vagy a partnerség valamilyen formája lesz szükséges a túléléshez.

Nyereségesen indította az évet a BYD

A BYD 2025 első negyedévében 170,36 milliárd jüan bevételt ért el, ami 36 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A kínai autógyártó nettó nyeresége megduplázódott éves szinten, és 9,15 milliárd jüant tett ki, ezzel felülmúlta az elemzők 8,1 milliárd jüanos becslését.

A sencseni székhelyű cég több mint egymillió járművet értékesített a március 31-én zárult három hónapban, ami éves összevetésben 59,8 százalékos bővülés. A BYD ebből 206 084 darabot exportált, vagyis az előző évinél több mint kétszer nagyobb, 110,5 százalékos növekedést ért el.

Ráadásul a kínai autógyártót az amerikai vámháború is kevésbé érinti, mivel a BYD nem értékesít személygépkocsikat az Egyesült Államokban, ellenben Dél-Amerikában és Ázsiában népszerű márkának számít. Ezenkívül gyárat épít Szegeden, így az Európai Unió vámtarifái sem okozhatnak problémát.

Nem titok többé: megtaláltuk azt a hatalmas magyarországi ingatlant, ahol a BYD európai központja lesz – fotó

A BYD Magyarországra hozza az európai központját, ezzel több ezer embernek adva munkát. Nem építkezni fog, hanem egy meglévő irodaházat vásárolt meg a cég, a Budafoki út 91–93. szám alatt található IP West irodaházat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.