Kínában csak az óriások maradnak, és a Magyarországon gyárat építő BYD az egyik lehet
Az elemzők szerint a BYD által indított árháború hozzájárulhat ahhoz, hogy a cég elérje célját és 5,5 millió járművet értékesítsen idén, ami éves szinten 30 százalékos növekedést jelentene. A lépés rövid távon segíthet a piaci részesedés megszerzésében, azonban hosszú távon a profit csökkenéséhez vezethet. Ugyanakkor valószínű egy másik párhuzamos trend: az árverseny következtében a kisebb szereplők kiesnek, illetve beolvadnak a nagyokba.

Mint ismert, a távol-keleti autógyártó a héten bejelentette, hogy 22 elektromos és plug-in hibrid modell olcsóbb lesz június végéig, például a Seagull árát 20 százalékkal mérsékelte. Az alacsony árak azonban újra felerősítették az iparágban tapasztalható versenyfutás miatti aggodalmakat, ami a BYD és más kínai gyártók részvényeit mélyrepülésbe taszította.
A cégek árfolyama tegnap több mint 5 százalékot esett és ma tovább folytatódott a csökkenés. A BYD által indított árháború arra kényszeríti a versenytársakat, hogy cselekedjenek, például a Geely korlátozott ideig akciót jelentett be több népszerű modelljére. A Nikkei Asia portálnak nyilatkozó szakértők szerint az árháború nem fokozható a végsőkig, de rövid távon a BYD hasznára válhat.
A késélre menő versenybe a többi gyártó is belekényszerül, és végül lesznek, akik nem bírják. A következmény konszolidáció lesz, gyártók olvadhatnak össze
– idézte a Nikkei Eugene Hsiaót, a Macquarie Capital kínai részvénystratégáját. Ez a folyamat már meg is kezdődött, például a múlt hónapban a Changan Automobile beolvadt a Dongfeng csoportba.
Oscar Wang, a Haitong International Securities elemzője szerint ha a hatóságok nem avatkoznak közbe a könyörtelen árverseny visszafogására, akkor az év második felében a verseny a költségek lefaragására fog fókuszálni, ezzel felgyorsítva a kisebb autógyártók kiesését a piacról.
Az S&P Global szintén azt jövendölte, hogy a szektor egy konszolidáció kezdetén áll, mivel a nyereséges működéshez csökkenteni kell a kapacitásokat, miközben sok szereplő fenntarthatatlan módon működik. Emiatt sok vállalatnak az összeolvadás vagy a partnerség valamilyen formája lesz szükséges a túléléshez.
Nyereségesen indította az évet a BYD
A BYD 2025 első negyedévében 170,36 milliárd jüan bevételt ért el, ami 36 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A kínai autógyártó nettó nyeresége megduplázódott éves szinten, és 9,15 milliárd jüant tett ki, ezzel felülmúlta az elemzők 8,1 milliárd jüanos becslését.
A sencseni székhelyű cég több mint egymillió járművet értékesített a március 31-én zárult három hónapban, ami éves összevetésben 59,8 százalékos bővülés. A BYD ebből 206 084 darabot exportált, vagyis az előző évinél több mint kétszer nagyobb, 110,5 százalékos növekedést ért el.
Ráadásul a kínai autógyártót az amerikai vámháború is kevésbé érinti, mivel a BYD nem értékesít személygépkocsikat az Egyesült Államokban, ellenben Dél-Amerikában és Ázsiában népszerű márkának számít. Ezenkívül gyárat épít Szegeden, így az Európai Unió vámtarifái sem okozhatnak problémát.
Nem titok többé: megtaláltuk azt a hatalmas magyarországi ingatlant, ahol a BYD európai központja lesz – fotó
A BYD Magyarországra hozza az európai központját, ezzel több ezer embernek adva munkát. Nem építkezni fog, hanem egy meglévő irodaházat vásárolt meg a cég, a Budafoki út 91–93. szám alatt található IP West irodaházat.