Kiszervezi és eladja a világ egyik legismertebb kenőanyag márkáját a BP, amely a Goldman Sachs befektetési bankot bízta meg a Castrol értékesítésének menedzselésével. A Reuters úgy tudja, hogy az értékesítési folyamat már túljutott embrionális állapotán, s a Goldman Sachs már felvette a kapcsolatot a potenciális vevőjelöltekkel.
Elsősorban magántőke-társaságokkal, s eljuttatta hozzájuk a szükséges dokumentációt, melynek tanulmányozása után szűkülhet az érdeklődők köre. Szektortársak sincsenek kizárva a versenyből, a hírügynökség a Saudi Aramcót jelöle meg, amely pályázna a Castrolra, de az is biztos, hogy az nyer, aki a legtöbbet ajánlja a BP által épp negyedszázada, 3 milliárd fontért megvásárolt Castrolért.
Mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hiszen a brit anyacég áron alul nem szívesen válna meg prosperáló üzletágától, ugyanakkor stratégiai célkitűzése szerint 2027-ig 20 milliárd dollárt kell szereznie eszközeinek értékesítésével, hogy csökkentse nyomasztó adósságát.
Szakértők a Castrol vételárát az évi egymilliárd dolláros üzemi nyeresége alapján valahova 8 és 10 milliárd dollár közé becsülik. A Bernstein elemzői május elején ennél magasabbra, 10-11 milliárd dollár közé emelték a lécet, szerintük potenciálisan ennyit érhet a Shell és az ExxonMobil után világ harmadik legnagyobb önálló kenőanyag-üzletágának tekinthető Castrol.
A BP-nél az üggyel kapcsolatban semmit sem árultak el, csak annyit tudattak a Reutersszel, hogy az eszközértékesítési programjuk menetrend szerint halad. Mondjuk nem öles léptekkel, hiszen eddig 1,5 milliárd dollár értékű vagyonelemtől váltak meg.
Ennek keretében a BP megállapodott az azeri gázt Európába szállító vezeték törökországi szakaszát üzemeltető társaságban (TANAP) lévő részesedésének eladásáról az Apollo Global Managementnek. A pakliban van még a németországi, Gelsenkirchenben lévő olajfinomítójuk és egyes ausztriai érdekeltségeik eladása is.
Az olajtársaságot aktivista befektetők noszogatják, hogy javítson a nyereségtermelő képességén, utóbbi romlása miatt a BP már nem tartozik – részvényeinek értékeltségét tekintve – a szektor legjobbjai közé.
A BP részvényei az elmúlt 12 hónapban értékük mintegy negyedét veszítették el,
több mint kétszer annyit, mint a rivális Shell. Nem is véletlen, hogy felreppentek a hírek a BP és a Shell esetleges fúziójáról. A megújulást hirdető stratégia azután került a fókuszba, hogy az Elliott Management aktivista befektető társaság bevásárolta magát a BP-be és markáns változásokat követelt a cégvezetéstől.
Elsősorban a zöld energia hasznosításának túlzott mértékét kifogásolták, ezek ugyanis azon túl, hogy beruházásigényesek, lassú megtérüléssel jellemezhetőek. A kinevezett új vezérigazgató, Murray Auchincloss trumpista álláspontot hirdetett, az olajipart maximálisan preferálja, ide csoportosítja át milliárdokat a BP a karbonsemleges projektjeinek költségvetéséből.
Ehhez képest Auchincloss épp a stabil profittermeléséről ismert Castrol eladását forszírozza. Igaz, ezzel legalább nagyot villanthat. Az 1899-ben alapított Castrol a Forma–1 és a rali-világbajnokság (WRC) csapatainak szponzora, termékeivel a világ több mint 150 országában van jelen.
A Castrol vevője széles portfóliót és megrendelőtábort örökölhet. A társaság többi között
házi olajbeszállítója, s velük közösen fejleszti ki az egyes motortípusok igényeinek megfelelő a kenőanyagtermék-palettát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.