Ha a Shell felvásárolná a BP-t, az Európa történetének egyik legnagyobb üzlete lenne, és először hozna létre olyan európai olajipari óriást, amely versenyezhetne az iparág vezetőivel, az ExxonMobillal és a Chevronnal.
Egy ilyen felvásárlás körülményei nem lennének kedvezők a BP számára – a részvények értéke az elmúlt év során közel egyharmaddal csökkent, és a befektetők nem győződtek meg a vállalat megújulási terveinek életképességéről. Ugyanakkor a Shell számára jókora kitörési potenciált jelentene a felvásárlás. A tervezett ügyletről a Bloomberg számolt be először, a hír nyomán az elemzők azonnal elkezdték latolgatni az előnyöket és a hátrányokat.
A két londoni székhelyű olajvállalat egyesítése egy olyan energiavállalatot hozna létre, amelynek
A BP denveri székhelyű palaolaj-üzletága részben ellensúlyozná a Shell 2021-es döntését, amelynek során eladta a Permi-medencében lévő érdekeltségeit a ConocoPhillipsnek – épp a nagy iparági fellendülés előtt. Akkoriban Wael Sawan volt a Shell kitermelési vezetője – ma ő a vállalat vezérigazgatója.
A Shell már most a világ legnagyobb cseppfolyósítottföldgáz- (LNG) eladója, és a BP felvásárlásával az üzletág „új magasságokba emelkedhetne” – kommentálta a helyzetet az RBC. A két vállalat együttes LNG-értékesítése meghaladná a 90 millió tonnát évente, ami a globális piac több mint 20 százalékát tenné ki.
Egy ekkora, globálisan jelen lévő szereplő további lehetőségeket nyitna meg a kereskedelem és az optimalizálás terén, ami kulcsfontosságú az LNG nyereségességében – a földgázárak közelmúltbeli volatilitását figyelembe véve. A két hatalmas LNG-tankerflotta összevonása jelentős megtakarítást hozhatna a szállítási költségekben.
A BP és a Shell már most is a világ legnagyobb nyersanyag-kereskedői közé tartozik, és számos fizikai eszközzel – finomítókkal, csővezetékekkel – rendelkezik. Ezek értéke meglehetősen átláthatatlan, bár a vállalatok nyilvánosságra hoztak némi információt az értékükről.
Nem világos, hogy egyesítés esetén ezek a hozamok eléggé megnövekednének-e ahhoz, hogy indokolják a felvásárlási felárat.
Vajon a Shell hajlandó lenne-e felárat fizetni egy kereskedelmi szervezetért, amikor már van sajátja?
– tette fel a kérdést az RBC.
A BP megvásárlása valószínűleg körülbelül 20 százalékos felárat igényelne a vállalat 57 milliárd fontos piaci értékéhez képest – közölte becsléseit az RBC. Ezt a költséget részben ellensúlyozhatnák a megtakarítások, bár ezek lényegesen kisebb összegeket jelentenének. Az RBC szerint a felvásárlás pénzügyi előnyei közé tartozna
Más pénzügyi mutatók szerint a felvásárlás megérné a Shellnek. A szabad cash flow részvényenkénti értéke 2026-tól pozitív hatással lenne az egyesülésre, a jelentős szinergiák és tőkekiadás-csökkentések miatt – mondta az RBC.
Az egyik fő kihívás az üzletben a BP mérlege lenne. A vállalat tőkeáttételi rátája – beleértve a lízingeket és a hibrid kötvényeket – az első negyedév végén 48 százalék volt, így a leginkább eladósodott szereplő az olajóriások között – közölte az UBS. ( A tőkeáttételi ráta azt méri, hogy egy vállalat, pénzintézet mennyire használ idegen – kölcsönvett – forrásokat a saját tőkéjéhez képest. Ez a mutató segít megérteni, milyen mértékben van eladósodva az adott szereplő.)
A vállalatnak továbbá évente fizetendő kártérítési kötelezettsége van a 2010-es, Mexikói-öböl-beli halálos Macondo olajkatasztrófa után – egészen 2033-ig.
Úgy gondoljuk, hogy a BP adósságának, hibrid eszközeinek, lízingkötelezettségeinek és Macondo-felelősségeinek kombinációja méregpoharat jelentene a Shell számára, amelynek jellemzően konzervatív a mérlege
– írta az RBC.
A felvásárlás mintegy 48 százalékkal növelné a Shell piaci részesedését az üzemanyag-kiskereskedelmben, több mint 21 ezer új helyszínt adva a portfólióhoz, így összesen több mint 65 ezer egységet működtetne – közölte az UBS. Egyes piacokon a két vállalat együttes piaci részesedése már elég magas lenne ahhoz, hogy versenyjogi aggályokat váltson ki, ami eszközök eladását teheti szükségessé – figyelmeztettek az elemzők.
Ha a Shell úgy döntene, hogy ezeket az aggályokat a BP teljes marketing- és kiskereskedelmi üzletágának eladásával kerüli el, annak értéke 30-40 milliárd dollár lehet
– idézi a Bloomberg az RBC becsléseit. A Shell a BP számos olyan részlegét is feleslegesnek találhatja, mint például az upstream eszközei Azerbajdzsánban, Irakban, Indiában és Abu-Dzabiban – jegyezte meg az RBC. A valószínűsíthetően szükséges eszközértékesítések száma önmagában is akadályt jelenthet a felvásárlás szempontjából – túl sok minden ömlene a piacra, így félő, hogy nyomott áron lehetne csak ezeket eladni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.