
Shell - BP fúzió: végre egy igazi globális nagymenő jöhetne létre Európában
Ha a Shell felvásárolná a BP-t, az Európa történetének egyik legnagyobb üzlete lenne, és először hozna létre olyan európai olajipari óriást, amely versenyezhetne az iparág vezetőivel, az ExxonMobillal és a Chevronnal.

Egy ilyen felvásárlás körülményei nem lennének kedvezők a BP számára – a részvények értéke az elmúlt év során közel egyharmaddal csökkent, és a befektetők nem győződtek meg a vállalat megújulási terveinek életképességéről. Ugyanakkor a Shell számára jókora kitörési potenciált jelentene a felvásárlás. A tervezett ügyletről a Bloomberg számolt be először, a hír nyomán az elemzők azonnal elkezdték latolgatni az előnyöket és a hátrányokat.
Új olajtitán születne
A két londoni székhelyű olajvállalat egyesítése egy olyan energiavállalatot hozna létre, amelynek
- napi olaj- és földgázkitermelése elérné az 5 millió hordó olajegyenértéket – az UBS Group szerint.
- Ez 85 százalékos növekedés lenne a Shell jelenlegi, körülbelül 2,7 millió hordós napi kitermeléséhez képest. Így az új cég lenne a legnagyobb, befektetői tulajdonban lévő olaj- és gázipari termelő.
- Az Exxon az első negyedévben napi átlagban 4,6 millió hordót termelt,
- a Chevron 3,4 milliót.
A BP denveri székhelyű palaolaj-üzletága részben ellensúlyozná a Shell 2021-es döntését, amelynek során eladta a Permi-medencében lévő érdekeltségeit a ConocoPhillipsnek – épp a nagy iparági fellendülés előtt. Akkoriban Wael Sawan volt a Shell kitermelési vezetője – ma ő a vállalat vezérigazgatója.
LNG-dominancia
A Shell már most a világ legnagyobb cseppfolyósítottföldgáz- (LNG) eladója, és a BP felvásárlásával az üzletág „új magasságokba emelkedhetne” – kommentálta a helyzetet az RBC. A két vállalat együttes LNG-értékesítése meghaladná a 90 millió tonnát évente, ami a globális piac több mint 20 százalékát tenné ki.
Egy ekkora, globálisan jelen lévő szereplő további lehetőségeket nyitna meg a kereskedelem és az optimalizálás terén, ami kulcsfontosságú az LNG nyereségességében – a földgázárak közelmúltbeli volatilitását figyelembe véve. A két hatalmas LNG-tankerflotta összevonása jelentős megtakarítást hozhatna a szállítási költségekben.
Kereskedelmi terjeszkedés
A BP és a Shell már most is a világ legnagyobb nyersanyag-kereskedői közé tartozik, és számos fizikai eszközzel – finomítókkal, csővezetékekkel – rendelkezik. Ezek értéke meglehetősen átláthatatlan, bár a vállalatok nyilvánosságra hoztak némi információt az értékükről.
- A BP kereskedői az elmúlt öt évben átlagosan 4 százalékkal növelték a tőkearányos megtérülést,
- a Shell kereskedőinél ez az érték az elmúlt évtizedben 2–4 százalék között mozgott.
Nem világos, hogy egyesítés esetén ezek a hozamok eléggé megnövekednének-e ahhoz, hogy indokolják a felvásárlási felárat.
Vajon a Shell hajlandó lenne-e felárat fizetni egy kereskedelmi szervezetért, amikor már van sajátja?
– tette fel a kérdést az RBC.
Drága mulatság a BP felvásárlása
A BP megvásárlása valószínűleg körülbelül 20 százalékos felárat igényelne a vállalat 57 milliárd fontos piaci értékéhez képest – közölte becsléseit az RBC. Ezt a költséget részben ellensúlyozhatnák a megtakarítások, bár ezek lényegesen kisebb összegeket jelentenének. Az RBC szerint a felvásárlás pénzügyi előnyei közé tartozna
- egy egymilliárd dolláros adózás utáni szinergia már az első évben,
- valamint kétmilliárd dollár a második évtől kezdődően.
- Emellett a tőkekiadások terén is lenne egymilliárd dollár megtakarítás az első évben,
- és 1,5 milliárd a másodikban.
Más pénzügyi mutatók szerint a felvásárlás megérné a Shellnek. A szabad cash flow részvényenkénti értéke 2026-tól pozitív hatással lenne az egyesülésre, a jelentős szinergiák és tőkekiadás-csökkentések miatt – mondta az RBC.
Adósság és kötelezettségek – a Shell méregpohara
Az egyik fő kihívás az üzletben a BP mérlege lenne. A vállalat tőkeáttételi rátája – beleértve a lízingeket és a hibrid kötvényeket – az első negyedév végén 48 százalék volt, így a leginkább eladósodott szereplő az olajóriások között – közölte az UBS. ( A tőkeáttételi ráta azt méri, hogy egy vállalat, pénzintézet mennyire használ idegen – kölcsönvett – forrásokat a saját tőkéjéhez képest. Ez a mutató segít megérteni, milyen mértékben van eladósodva az adott szereplő.)
A vállalatnak továbbá évente fizetendő kártérítési kötelezettsége van a 2010-es, Mexikói-öböl-beli halálos Macondo olajkatasztrófa után – egészen 2033-ig.
Úgy gondoljuk, hogy a BP adósságának, hibrid eszközeinek, lízingkötelezettségeinek és Macondo-felelősségeinek kombinációja méregpoharat jelentene a Shell számára, amelynek jellemzően konzervatív a mérlege
– írta az RBC.
Versenyjogi aggályok
A felvásárlás mintegy 48 százalékkal növelné a Shell piaci részesedését az üzemanyag-kiskereskedelmben, több mint 21 ezer új helyszínt adva a portfólióhoz, így összesen több mint 65 ezer egységet működtetne – közölte az UBS. Egyes piacokon a két vállalat együttes piaci részesedése már elég magas lenne ahhoz, hogy versenyjogi aggályokat váltson ki, ami eszközök eladását teheti szükségessé – figyelmeztettek az elemzők.
Ha a Shell úgy döntene, hogy ezeket az aggályokat a BP teljes marketing- és kiskereskedelmi üzletágának eladásával kerüli el, annak értéke 30-40 milliárd dollár lehet
– idézi a Bloomberg az RBC becsléseit. A Shell a BP számos olyan részlegét is feleslegesnek találhatja, mint például az upstream eszközei Azerbajdzsánban, Irakban, Indiában és Abu-Dzabiban – jegyezte meg az RBC. A valószínűsíthetően szükséges eszközértékesítések száma önmagában is akadályt jelenthet a felvásárlás szempontjából – túl sok minden ömlene a piacra, így félő, hogy nyomott áron lehetne csak ezeket eladni.
Ajánlott videók



