A hibridek átka utolérte az egyik legnagyobb kínai gyártót
Mély csalódást keltő negyedéves beszámolót tett közzé a kínai új generációs autógyártás egyik meghatározó társasága, a Li Auto, ráadásul emellé borús kilátásokat is csatolt. A hibridek egyik legnagyobb gyártójának mind a bevétele, mind a nyeresége messze elmaradt az elemzői várakozásoktól. Forgalma a júniussal zárult második negyedévben 30,2 milliárd jüan (4,22 milliárd dollár) volt, miközben a Bloomberg elemzői konszenzusa 32,47 milliárdot várt ezen a soron.

Az adózott nyereség 1,1 milliárd jüanos (153 millió dollár) szintje is alatta maradt az 1,3 milliárdos piaci prognózisnak. A profit 70 százalékkal alacsonyabb az első negyedévben elértnél, míg az egy évvel korábbihoz képest 0,4 százalékos a mínusz. A bruttó haszonkulcs 20,1 százalékos volt, azaz 60 bázispontot javult az egy évvel korábbihoz viszonyítva.
A hibridek iránti kereslet csökkenésétől szenved a Li Auto
A tárgyidőszakban a Li Auto 111 074 autót értékesített, ez 2,3 százalékos előrelépés éves, és 19,6 százalékos negyedéves összehasonlításban. Az autógyártó június közepén már figyelmeztetett, hogy nem tudja hozni a 123–128 ezer darabos negyedéves értékesítési tervét, a célszámot 108 ezerre vitte le a kereskedőhálózatában tapasztalt átmeneti nehézségekre hivatkozva.
Ezt végül sikerült enyhén túlteljesíteni, de a folyó negyedévre kiadott, 90–95 ezer új generációs autó eladására vonatkozó előrejelzés hideg zuhanyként hatott, a hongkongi tőzsdén jegyzett árfolyam 3,5 százalékot zuhant erre a bejelentésre – és persze az egész gyorsjelentésre.
A várható visszaesés 38–41 százalékos, s nagyjából hasonló mértékű bevételcsökkenést is előrevetített a Li Auto, amely így 24,8–26,2 milliárd jüanos forgalommal kalkulál az októberrel záruló három hónapra.
Hónapról hónapra esnek vissza az eladások
A drasztikus csökkenés csak részben magyarázható a kereskedői gondokkal, abban a kínai autópiacon egyre erősödő keresleti problémák is benne vannak. A Li Auto most a hibridek iránti igények gyors csökkenésével szembesül, miközben a villanyautók forgalma dinamikusan nő.

Az ő portfóliójuk azonban döntően a kiterjesztett hatótávolságú hibrid járművekre (EREV – extended-range electric vehicles) épül – azaz a legtöbb modelljükben megtalálható egy benzines hatótávolság-növelő kiegészítő motor, amely generátorként utántölti az akkumulátorokat, miközben az autót kizárólag elektromotor hajtja.
A Li Auto csak az idén dobta a kínai piacra az első tisztán elektromos autóit,
köztük a nagy sikert arató i8 SUV modellt, de ezek jelenleg még marginális arányt képviselnek a portfóliójában.
A társaság júliusban már csak 30 731 járművet értékesített, ami 40 százalékos visszaesés az egy évvel korábbihoz képest, és ez sorban már a második negatív dinamikával zárult hónap. A júniusi bontás már elérhető, eszerint a Li Auto modelljei a következő forgalmi adatokat produkálták, zárójelben az éves változás:
- Li L6: 16 471 darab (45,4 százalék)
- Li L7: 8273 darab (22,80 százalék)
- Li L8: 4338 darab (11,96 százalék)
- Li L9: 4893 darab (13,49 százalék)
- Li Mega: 2304 darab (6,35 százalék)
Tavaly a Li Auto összesen 500 508 járművet adott el, ami 33 százalékos növekedés a 2023-as 376 030 darabhoz képest. Az idén ez a lendület biztosan megtörik.
Hivatalosan is megelőzte a Teslát a BYD az európai újautó-piacon
Júliusban nőtt ugyan a forgalom az autókereskedésekben, de a héthavi statisztika még mindig a piac zsugorodását jelzi. Az európai piacon a BYD alaposan rávert a Teslára, míg a Volkswagen egyeduralmát semmilyen veszély sem fenyegeti. A BYD-t viszont a SAIC még megelőzi az értékesítési statisztikában.


