Merész vállalást tett a Magyarországra tartó kínai elektromosautó-gyártó
Az autóinak magyarországi forgalmazását várhatóan jövőre megkezdő Nio 697 millió dolláros veszteséggel zárta a második negyedévet, de a kínai elektromosautó-gyártónál ennek is szívből örülni tudnak, ugyanis a társaság megszületése óta veszteséges, tulajdonosai – köztük a 18,7 százalékkal rendelkező főrészvényes Abu-Dzabi állami vagyonalapja – számolatlanul öntik bele a milliárdokat, remélve, hogy befektetésük egykor termőre fordul.

Ez állítólag az idei negyedik negyedévben be is következhet. A mostani veszteség 2023 záró negyedéve óta a legalacsonyabb, az egy évvel korábbitól 1 százalékkal marad el, míg az idei első negyedévinél már 26 százalékkal kisebb. Ennek a hátterében a költségek csökkentése húzódik meg.
Ahol csak tud, spórol a Nio
A Nio a kutatás-fejlesztési büdzséjét is megvágta, éves alapon 6,6 százalékkal, 420 millió dollárra csökkentette, emellett autóinak szoftveres és egyéb fejlesztéseit takarékra állította, mondván, azok már így is a csúcstechnológiát képviselik, a rájuk fordított pluszkiadások megtérülése ennél fogva kérdéses. Autóik életciklusának meghosszabbítását a fő prioritásaik közé sorolták.
William Li vezérigazgató a múlt hónapban egy dolgozói gyűlésen a veszteségtermelés megszüntetését kulcsfontoságúnak nevezte, utalva arra, hogy hiába a garantált műszaki háttér, a potenciális vásárlók legalább 30-40 százaléka épp a cég finanszírozási helyzetét tükröző bizonytalanság miatt fordul el tőlük, és választ más autót.
Ha ezt a kockázati tényezőt kiszűrjük, és a pletykáknak nem adunk alapot, akkortól nyerésben leszünk
– hangoztatta William Li. Az autógyártó társaságnak június végén 3,81 milliárd dollár értékű mobilizálható tartaléka volt, azaz bőven van mit a tejbe aprítania. Becsléseik szerint csak ez 12 havi biztos működést tesz lehetővé finanszírozási oldalról.
A Nio a második negyedévben 72 056 autót értékesített, épphogy teljesítve a 72–75 ezer jármű eladásáról szóló tervét. Ez éves alapon 25,6, negyedéves összevetésben pedig 71,2 százalékos bővülés. A társaság teljes forgalma – amely tartalmazza a 3407 kínai akkumulátorcsere-állomástól származó bevételt is – éves alapon 9 százalékkal, 2,66 milliárd dollárra nőtt.
Az elektromos járműveik eladásain elért bruttó haszonkulcs 10,3 százalékra csökkent az egy évvel korábbi 12,2 százalékról, ami figyelmeztető jel is lehetne a befektetők számára, de
Zavier Wong, az eToro piacelemzője szerint nincs ezzel gond, hiszen megváltozott az értékesítés megoszlása
- a luxuskategóriás Nio,
- a középkategóriás Onvo
- és a belépő szintű Firefly
márkák között, ez utóbbi például az idén áprilisban lépett a piacra, és nem lehet rajta annyit keresni, mint egy Nio csúcsmodellen.

A folyó negyedévben a Nio 87-91 ezer autó eladásával számol, ami a tavalyi azonos időszakhoz képest 41–47 százalékos előrelépés lenne. Ehhez viszont rekordszámú, 34,6–38,7 ezer autót kellene értékesíteni szeptemberben, mivel a júliust 21 ezres, az augusztust 31,3 ezres mérleggel zárták.
A Nio részvényárfolyama a gyorsjelentés publikálását követően 1 százalékkal erősödött a hongkongi tőzsdén, az értékpapír az idén eddig 49 százalékkal drágult, jelezve, hogy él a befektetői bizalom William Li alapító-tulajdonos-vezérigazgató cége felé.
Akku nélkül harmadával olcsóbban adja elektromos autóit a Nio
Túl drága volt a Nio globális népautója a kínai népnek, ezért úgy döntöttek, hogy visszatérnek a hagyományos üzleti modelljükhöz, és akkumulátorvásárlási kötelezettség nélkül is árulják autóikat. A Nio Firefly almárkájának két modellje kapásból harmadával lett így olcsóbb, de a friss forgalomba helyezési adatok szerint az érdektelenség mozgatórugóit máshol is keresni kell.