BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nagy AI-kérdés

Amíg a Netflixnek tíz évre, a Spotifynak és a Facebooknak négy-négy évre volt szüksége ahhoz, hogy elérje a százmilliós felhasználói állomhatárt, addig a ChatGPT-nek két hónap is elég volt ehhez a bravúrhoz. Mégis, a mesterséges intelligencia kapcsán ma több kérdés van nyitva, mint amit eddig sikerült megválaszolni. Befektetői szempontból a megválaszolatlan kérdések kockázatot jelentenek.

Már három éve annak, hogy a ChatGPT valósággal ránk rúgta az ajtót. Az azóta eltelt időszakban a mesterséges intelligencia (AI) leuralta a mindennapjainkat, ha felhasználóként ódzkod(t)unk is a használatától, nem tudtunk úgy elolvasni egy újságot vagy egyszerűen csak böngészni a neten, hogy ne találkoztunk volna valamilyen formában az AI által előállított tartalommal, illetve annak szerepéről való elmélkedéssel. A tőzsdei eseményeket követők ennél is extrémebb letámadást élhettek meg, például az Nvidia sztoriján keresztül. De hova is jutottunk el ez alatt a rövid idő alatt?

Mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia leuralta a mindennapjainkat / Fotó: Science Photo Library via AFP

A ChatGPT előretörése messze felülmúlta a korábbi tapasztalatokat. Gyakran idézett adat, hogy míg a Netflixnek tíz évre, a Spotifynak és a Facebooknak négy-négy évre volt szüksége ahhoz, hogy elérje a 100 milliós felhasználói állomhatárt, addig a ChatGPT-nek mindössze két hónap is elég volt, hogy összehozza ezt a bravúrt. Az OpenAI szolgáltatásának előretörése azóta is megállíthatatlan, mára 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik. Ezen a hullámon tört előre az Nvidia is, amely gyakorlatilag monopóliumot épített ki az AI-infrastruktúra alapját jelentő csipek esetében. Persze nem csak ez a két cég van a piacon, az Alphabet, a Meta, a Microsoft is igyekszik kiaknázni a lehetőségeket, ám a közelmúltig nem igazán tudtak labdába rúgni. Az elmúlt időszakban viszont változni kezdett a széljárás, a rózsaszín köd oszlani kezdett, és felerősödött a kritikus kérdéseket feltevők hangja.

Még nincs lejátszva az AI-verseny

Elsőként azt tapasztalhattuk, hogy élénkül a verseny a nagy nyelvi modellek (LLM) esetében, a ChatGPT egyre több és erősebb kihívót kap. Először talán a kínai DeepSeek megjelenése érte el az ingerküszöböt (különös módon azóta szinte semmit sem hallani erről a kezdeményezésről), de az Alphabet megoldása is jelentős sikereket könyvelhetett el. Olyannyira igaz ez, hogy 

pár napja Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója a versenytársak irányából érkező nyomásról értekezett. 

Ez pedig erőteljes váltás attól a cégtől, amely eddig megkérdőjelezhetetlenül dominálta a piacot. A jelenlegi helyzet azt mutatja, hogy az AI-verseny továbbra sincs még lejátszva, a jövőben tovább fokozódhat. A kihívók előrelépése felhasználói oldalról egyértelműen pozitív: a versenyhelyzet innovációra készteti a cégeket, így a fogyasztók jobb szolgáltatásokat kaphatnak, ráadásul az árazás is kedvezőbb lehet. A befektetők fejében viszont felvillanhat a figyelmeztető jelzőfény: megtérülnek-e majd a jelenlegi beruházások, ha a jövő ennyire bizonytalan, és a verseny csak erősödni fog? Márpedig jelenleg óriási összegek mennek el az infrastruktúra kiépítésére. 

Az OpenAI egymagában 1400 milliárd dollárt tervez elkölteni a számítási kapacitás bővítésére a következő nyolc évben. Csak hogy kontextusba helyezzük ezt a számot: az OpenAI évesített árbevétele a várakozások szerint idén 20 milliárd dollár körül alakulhat. A versenytársak kissé könnyebb helyzetben vannak, bár a beruházások emelkedése az ő esetükben is rányomja a bélyegét a cég megítélésére. A megtérülési ráták elmaradása nyomás alá helyezheti a részvényárfolyamokat, még az olyan óriáscégek esetében is, mint az Alphabet vagy a Meta, akik egyébként más tevékenységeikből származó bevételeikkel tudnák ellensúlyozni a mesterséges intelligencia fejlesztéséhez kapcsolódó készpénzkiáramlást.

 

Hol tart valójában a mesterséges intelligencia terjedése?

Korábban már említettük, hogy a ChatGPT körülbelül 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik, a Geminié (Alphabet) az utóbbi hónapokban 650 millióra emelkedett. Ezen számok mögött különböző előfizetési csomagok húzódnak meg, szignifikáns részük pedig ingyenes, nem fizető felhasználó. Márpedig ahhoz, hogy a befektetések megtérüljenek, jelentősen növelni kellene a bevételeket, amit leginkább az üzleti ügyfelek bevonásával lehetne megtenni. És éppen ez az a pont, ahol egyelőre elmaradt az áttörés, sőt… 

Az amerikai Consesus Bureau legfrissebb felmérése szerint az amerikai cégek 11 százaléka használja az AI-t áruk vagy szolgáltatások előállításához. Ez visszaesést jelent a 12 százalékos csúcshoz képest, miközben az is aggodalomra adhat okot, hogy a legnagyobb csökkenést a 250 főnél több munkavállalót foglalkoztató cégek esetében mérték. Az indok sokrétű lehet: gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi „háború”, az alapvetően magas kamatkörnyezet stb. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy ami ma stagnálásnak tűnik, az holnap is az marad, legalábbis ezt mutatják a történelmi analógiák. Példának okáért a számítógépek ’90-es években látott robbanásszerű terjedését is megelőzte egy pangási időszak a ’80-as években. 

Az igazi előrelépéshez  az kellene, hogy a cégek valódi hatékonyságnövekedést tapasztaljanak a mesterséges intelligencia használata során. 

Ezt viszont még nem látjuk, és ez tükröződik a részvényárfolyamokban is. A Goldman Sachs még 2023-ban nevezte meg azt az 50 társaságot – köztük olyan nevekkel, mint a Walmart, H&R Block, Pinteres, News Corp stb. –, melyek hosszú távon a legnagyobb nyertesei lehetnek az AI megjelenésének. A bank által összeállított, egyenlő súlyozású portfólió a közelmúltig követte a piacot, az idei évben azonban szignifikánsan alulteljesíti a benchmarknak számító S&P 500 indexet, ami úgy is interpretálható, hogy a befektetők jelenleg nem látják, hogy ténylegesen megvalósulna az a növekedés, illetve produktivitásjavulás, amit elvárnak az AI megjelenésétől.

Az AI-infrastruktúrára fókuszáló vállalatok (félvezetőgyártók, felhőszolgáltatók, adatközponti REIT-ek, hardver- és berendezésgyártók, biztonsági szoftverekkel foglalkozó és közüzemi vállalatok) teljesítménye kiemelkedik a mezőnyből, ugyanakkor a ChatGPT megjelenése óta az AI-bevételre fókuszáló szoftverfejlesztők és IT-szolgáltatók is duplázni tudtak. Ezzel szemben a felhasználói oldal részvényei – ahol a legnagyobb hatékonyságjavulás lenne várható a mesterséges intelligencia bevezetésével – jóval elmaradnak teljesítményükben a másik két indextől.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatban ma több kérdés van nyitva, mint amit eddig sikerült megválaszolni. Befektetői szempontból viszont ezek a megválaszolatlan kérdések kockázati forrásokat jelentenek. 

  • El fogja-e hozni az AI a hatékonyságjavulási boomot, vagy a jelenlegi elvárásaink túlzónak fognak találtatni? 
  • Megtérülnek-e valaha ezek a beruházások, vagy csak az ablakon öntjük ki a pénzt?
  • De a legfontosabb kérdés, hogy végül mely cégek lesznek a tényleges nyertesei a szemünk előtt zajló folyamatoknak. Lehet, hogy még nem is ismerjük őket…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.