A legtöbb horvát szigetre csak vízi úton lehet eljutni, ezért létfontosságú, hogy az országban jól működjön a komphálózat, amely biztosítja a kapcsolatot a szigetek és a szárazföld között. Ezt a feladatot Horvátországban az 1947-ben alapított Jadrolinija d.d látja el, amelynek a flottája jelenleg 54 hajóból áll, az átlagéletkoruk pedig 30 év. A hajók közül a legtöbb, mintegy 40 úgynevezett ro-ro, ami a hagyományos értelemben vett, közúti járműveket is szállító kompot jelenti. 

Split,,Croatia,-,August,4,,2012:,People,Boarding,The,Ferry
A legtöbb horvát szigetre csak vízi úton lehet eljutni. Fotó: Shutterstock

Ezenkívül a flotta részét képezi két, kizárólag utasokat szállító kisebb hajó és 10 gyors, úgynevezett katamará. A vállalat éves szinten mintegy 12 millió utast és 3 millió autót szállít a szigetek között a nap 24 órájában. A turizmus ellenben évről évre nagyobb terhet ró a társaságra, ezért elengedhetetlen az öregedő flotta frissítése. Emiatt az állami vállalat nemrég pályázatot írt ki négy új és öt használt hajó vásárlására. A felhívás értelmében az új hajók hossza 100 és 110 méter közé kell essen és alkalmasnak kell lenniük 100-120 autó és 600-700 ember szállítására. 

Az építést végző hajógyárnak vállalnia kell, hogy mind a három kompot legyártja 2026 tavaszáig. A Poslovni.hr információi szerint a munkára hét cég, köztük három horvát is jelentkezett. A használt hajók nem lehetnek 5 évnél idősebbek, viszont lazább feltételeknek kell megfelelniük. Három esetén csupán annyi a kitétel, hogy 600 és 900 fő és legalább 90 autó befogadására képesek legyenek. A másik kettő beszerezni kívánt hajó viszont katamarán, ezért egyedüli feltétel, hogy legalább 300 utast tudjanak szállítani. A fejlesztésekre a vállalat 99 millió eurót szán.

Split,,Croatia,-,August,19,,2017:,Cars,Waiting,For,Ferry
Néhány évente szükséges a flotta megújtása. Fotó: Shutterstock

Muzeális példányok

A Jadrolinija flottájában jelenleg három 60 évnél idősebb komp is szolgál. Az új hajók beszerzése után ezeket kivonják a forgalomból, ahogy azt a négy hajót is, ami bár nem ilyen idős, de az állapotuk miatt már nem igazán alkalmasak a munkára. Horvátország utoljára 2020 januárjában bővítette a komphálózatát. Akkor három használt, görög gyártmányú hajót vettek Ciprustól. Érdekesség, hogy ezek közül kettő korábban orosz zászló alatt futott, és a Kercsi-szorosban látott el szolgálatot a Krím és Oroszország között, míg a szoroson átívelő híd  megépülése után felesleggé nem váltak.