Az biztos, hogy könnyebb hazai pályán, a magyar szurkolók előtt versenyezni. Helyettem viszont nem tudnak tekerni, úgyhogy igyekszem a legjobb lábakkal odaérni!

– jelentette ki a Figyelőnek Valter Attila, a ma induló olasz körverseny három magyar indulójának egyike. A mondás szerint minden út Rómába vezet, ám az idén a világ egyik legnézettebb sporteseményének kerékpárútja Veronában ér véget, és bár a viadal neve olasz körverseny, 2022-ben Magyarországról indul. A Giro d’Italia történetében 1965-ben fordult elő először, hogy nem olasz városban rendezték meg a Grande Partenzát, azaz a nagy rajtot, 2010 óta pedig az üzleti lehetőség bővítése érdekében kétévente kezdték meg külföldön a versenyt a világ legjobb kerékpárosai. Négy évvel ezelőtt Jeruzsálemből rajtolt a mezőny, 2020-ban pedig Budapest következett volna, ám a koronavírus ellehetetlenítette, hogy a szervezők kihasználhassák a 7,8 milliárd forintba kerülő esemény turisztikai lehetőségeit, így két évet kellett várniuk a sportág hazai rajongóinak.

Magyarországon az első három etapot láthatjuk: a kezdést ma, Budapestről Visegrádig 195 kilométeren át, szombaton a fővárosi, 9,2 kilométeres időfutamot, majd vasárnap Kaposvártól Balatonfüredig 201 kilométeren át tekernek.

Valter Attila, a Groupama-FDJ csapat tagja a Budapestről rajtoló Giro d'Italia országúti kerékpáros körverseny csapatbemutatóján a Hősök terén 2022. május 4-én. A grandiózus nyitóeseményre zsúfolásig megtelt a tér, ahová mintegy háromezer néző látogatott ki, közülük sokan az olasz körverseny jellegzetes színét, a rózsaszínt viselték.
MTI/Illyés Tibor
Fotó: Illyés Tibor / MTI

Bár Valter Attila nevetve megjegyezte, hálás a szervezőknek, mert biztosan az edzéseredményeit látva vitték az első szakasz befutóját Visegrádra, komolyra fordítva a szót elárulta, hogy a hajrát még a sprinterek is bírni fogják, így neki hegyi menőként kevesebb az esélye. Sokat teker ezen a szakaszon, jól ismeri a helyet, ám szerinte ennek a kerékpárban kisebb a jelentősége – példaként említette, hogy korábban sohasem hallott Ascoli Picenóról, mégis ott szerezte meg a rózsaszín trikót tavaly. Hozzátette, azt szeretné, ha a szurkolók nem csak három napig követnék a körversenyt, hiszen három hétig tart, és bármelyik szakasz megnyerése óriási siker lenne számára.

„Egyértelműen kevésbé fekszik nekem a három magyar etap, mint az olaszországiak, viszont a visegrádi tényleg közel áll a szívemhez, és természetesen a szurkolók miatt is mindent beleadok majd. Túlságosan stresszelni nem szabad, szerintem ez mindenkinek különleges élmény lesz”

 – szögezte le a Figyelőnek. Kérdésünkre azt is elárulta, a felkészülése semmiben sem tért el azért, mert Magyarországról indul a verseny, legfeljebb valamivel kedvezőbb lesz az első hét, hiszen az utazás miatt pluszpihenőnapot kaptak a kerékpárosok a balatoni etapot követően.

Ne feledje, ma nem érdemes autóval Budapestre jönnie!

A Giro d’Italia kerékpárverseny miatt ideiglenes forgalomkorlátozásokra kell számítani május 8-ig Budapest több pontján. Már csütörtök este elkezdődtek a lezárások, a város több helyszínén tilos megállni. 

Természetesen nem csupán a versenyzők klasszisok, hanem az eszközök is: a szakportálok úgy számolnak, hogy

körülbelül 15 ezer dollárt ér egy átlagos bringa, s volt olyan csapat, amely a nyolc versenyzőjének ebből 115-öt vitt el a tavalyi Giróra. 

Külön típusra van szükség a sík és a hegyi szakaszokra, valamint az időfutamokra, emellett tartalékok is kellenek. Valter Attila azt mondta, hogy a csapatkerékpárok értékét nem mérik fel pontosan, de forintban milliókat érnek. Elárulta, nagyjából 30 fős stábbal dolgoznak, szerelőkkel, masszőrökkel, séfekkel és persze csapatvezetőkkel.

Hogy mit gondol a legismertebb magyar triatlonos, az 51-szeres ironman Kropkó Péter a Grande Partenza megrendezéséről, és mit vár a magyar szurkolóktól Visegrádon, azt elolvashatják a Figyelőben.