BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy olyan ország költi a legtöbbet Katarban, amely ki sem jutott a vb-re

A vasárnap kezdődő labdarúgó-világbajnokság legnagyobb támogatói a kínai vállalatok.

Ahogy azt megírtuk, vasárnap, a házigazda Ecuador elleni mérkőzésével elrajtol a történelem legdrágább sporteseménye, a katari futball-világbajnokság. 

A négy évvel korábbi, oroszországi vb több mint 14 milliárd dollárba került, a mostani költsége viszont már meghaladta a 200 (!) milliárdot, és még el sem kezdődött.

 

Before the World Cup in Qatar
Fotó: Federico Gambarini / AFP

A tornára 1,2 millió szurkolót várnak a szervezők, és azt remélik, a rendezés legalább 17 milliárd dollárral élénkíti a helyi gazdaságot. A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) előrejelzései szerint – a 2018-as francia–horvát döntőt követő 3,75 milliárd emberrel szemben – ezúttal 5 milliárdan nézik majd a december 18-i finálét.

Cristiano Ronaldo: a rekordmilliárdos, aki még az amerikaiakat is felbőszítette

A pályafutása alatt ritkán nyilatkozó, de annál többet adakozó portugál világklasszisnak a vasárnapi interjút követően valószínűleg nincs visszaút a Manchester Unitedbe.

A londoni székhelyű Global Data közzétett adatai szerint a szponzorok közül a kínai vállalatok költötték a legtöbbet Katarban, ami azért érdekes, mert Kína válogatottja nem jutott ki a világbajnokságra, és eddig is csupán egyszer, 2002-ben szerepelt vb-n.

A kelet-ázsiai ország a népessége ellenére nem számít futballnagyhatalomnak, de tesz azért, hogy ez megváltozzon: 2016 és 2020 között 350 millió dollár központi támogatásból 26 ezer labdarúgópályát épített, 2025-re pedig már minden iskolában szeretne egy ilyen létesítményt. 

Az argentin Carlos Tévezt heti 730 ezer eurós fizetésért csábították a helyi első osztályban, a Szuperligában szereplő Sanghaj Senhuába, de volt olyan kínai klub, amely 500 millió euróval jelentkezett be a szintén argentin Leo Messiért, míg egy másik 300 milliót tett volna le az asztalra a portugál Cristiano Ronaldóért.

A kínai cégek összesen 1,395 milliárd dollárral támogatták a mostani világbajnokságot, ezzel megelőzték katari és amerikai társaikat. 

A legnagyobb szponzor, a pekingi székhelyű Wanda Group eddig 850 millió dollárt ölt a projektbe, és ez az összeg a jövőben csak nőni fog, miután a közvetítési jogok megszerzésével 2030-ig elkötelezte magát minden FIFA-rendezvény mellett.

Az ország egykori leggazdagabb embere, Vang Csien-lin tulajdonába tartozó Wanda csoport főleg kereskedelmi ingatlanvállalkozásokban, a turizmusban, a szálloda- és a szórakoztatóiparban érdekelt. Vagyonát már „csupán” 7,4 milliárd dollárra becsüli az amerikai Forbes magazin, s ezzel visszacsúszott a 39. helyre Kínában. 

Fotó: Juan Mabromata / AFP

A Wandán kívül még kiemelkedik az okostelefon-gyártó Vivo 450 millió dolláros szponzorációs szerződése, miközben a többi kínai vállalat, a tej- és fagylalttermékek gyártásával, forgalmazásával foglalkozó Mengniu 60, az elektronikus készülékek eladására specializálódott Hisense 35 millió dolláros dealt kötött a FIFA-val. 

Az egyesült államokbeli cégek mostanáig 1,1 milliárd dollárral támogatták a vb-rendezést.

Az igazi amerikai nagyágyúk, a Coca-Cola, a Budweiser, a McDonald’s és a Visa visszafogottsága a közelgő eseménnyel kapcsolatban érthető, hiszen amióta 2010-ben odaítélték Katarnak a rendezési jogot, azóta a nemzetközi sajtóban folyamatosan támadják melegellenes intézkedései és a vendégmunkásokkal való bánásmódja miatt. A kínai szponzorok eközben végig hallgattak, egyszer sem emelték fel hangjukat a vb közvetlen előkészülete során elhunyt több ezer külföldi dolgozó miatt. 

Ez okból kifolyólag hasonlóan óvatos a hivatalos meccslabdát biztosító német Adidas is, amely egy 800 millió dolláros megegyezés értelmében 2030-ig látja el termékeivel a Nemzetközi Labdarúgó-szövetséget. 

Szakértők szerint az európai és amerikai vállalatok nem szívesen adják a nevüket a katari vb-hez, ám az üzleti érdekeik felülírják ezt, mert közben mégsem tehetik meg, hogy a versenytársuk lépjen a helyükbe a világ legdrágább, legnézettebb sporteseményén. 

Sokat veszít Kanye West kirúgásával az Adidas

A rapperrel való szakítás a 2022-es nyereség felét is elviheti.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.