Ahogy azt megírtuk, vasárnap, a házigazda Ecuador elleni mérkőzésével elrajtol a történelem legdrágább sporteseménye, a katari futball-világbajnokság. 

A négy évvel korábbi, oroszországi vb több mint 14 milliárd dollárba került, a mostani költsége viszont már meghaladta a 200 (!) milliárdot, és még el sem kezdődött.

 

Before the World Cup in Qatar
Fotó: Federico Gambarini / AFP

A tornára 1,2 millió szurkolót várnak a szervezők, és azt remélik, a rendezés legalább 17 milliárd dollárral élénkíti a helyi gazdaságot. A Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) előrejelzései szerint – a 2018-as francia–horvát döntőt követő 3,75 milliárd emberrel szemben – ezúttal 5 milliárdan nézik majd a december 18-i finálét.

Cristiano Ronaldo: a rekordmilliárdos, aki még az amerikaiakat is felbőszítette

A pályafutása alatt ritkán nyilatkozó, de annál többet adakozó portugál világklasszisnak a vasárnapi interjút követően valószínűleg nincs visszaút a Manchester Unitedbe.

A londoni székhelyű Global Data közzétett adatai szerint a szponzorok közül a kínai vállalatok költötték a legtöbbet Katarban, ami azért érdekes, mert Kína válogatottja nem jutott ki a világbajnokságra, és eddig is csupán egyszer, 2002-ben szerepelt vb-n.

A kelet-ázsiai ország a népessége ellenére nem számít futballnagyhatalomnak, de tesz azért, hogy ez megváltozzon: 2016 és 2020 között 350 millió dollár központi támogatásból 26 ezer labdarúgópályát épített, 2025-re pedig már minden iskolában szeretne egy ilyen létesítményt. 

Az argentin Carlos Tévezt heti 730 ezer eurós fizetésért csábították a helyi első osztályban, a Szuperligában szereplő Sanghaj Senhuába, de volt olyan kínai klub, amely 500 millió euróval jelentkezett be a szintén argentin Leo Messiért, míg egy másik 300 milliót tett volna le az asztalra a portugál Cristiano Ronaldóért.

A kínai cégek összesen 1,395 milliárd dollárral támogatták a mostani világbajnokságot, ezzel megelőzték katari és amerikai társaikat. 

A legnagyobb szponzor, a pekingi székhelyű Wanda Group eddig 850 millió dollárt ölt a projektbe, és ez az összeg a jövőben csak nőni fog, miután a közvetítési jogok megszerzésével 2030-ig elkötelezte magát minden FIFA-rendezvény mellett.

Az ország egykori leggazdagabb embere, Vang Csien-lin tulajdonába tartozó Wanda csoport főleg kereskedelmi ingatlanvállalkozásokban, a turizmusban, a szálloda- és a szórakoztatóiparban érdekelt. Vagyonát már „csupán” 7,4 milliárd dollárra becsüli az amerikai Forbes magazin, s ezzel visszacsúszott a 39. helyre Kínában. 

Fotó: Juan Mabromata / AFP

A Wandán kívül még kiemelkedik az okostelefon-gyártó Vivo 450 millió dolláros szponzorációs szerződése, miközben a többi kínai vállalat, a tej- és fagylalttermékek gyártásával, forgalmazásával foglalkozó Mengniu 60, az elektronikus készülékek eladására specializálódott Hisense 35 millió dolláros dealt kötött a FIFA-val. 

Az egyesült államokbeli cégek mostanáig 1,1 milliárd dollárral támogatták a vb-rendezést.

Az igazi amerikai nagyágyúk, a Coca-Cola, a Budweiser, a McDonald’s és a Visa visszafogottsága a közelgő eseménnyel kapcsolatban érthető, hiszen amióta 2010-ben odaítélték Katarnak a rendezési jogot, azóta a nemzetközi sajtóban folyamatosan támadják melegellenes intézkedései és a vendégmunkásokkal való bánásmódja miatt. A kínai szponzorok eközben végig hallgattak, egyszer sem emelték fel hangjukat a vb közvetlen előkészülete során elhunyt több ezer külföldi dolgozó miatt. 

Ez okból kifolyólag hasonlóan óvatos a hivatalos meccslabdát biztosító német Adidas is, amely egy 800 millió dolláros megegyezés értelmében 2030-ig látja el termékeivel a Nemzetközi Labdarúgó-szövetséget. 

Szakértők szerint az európai és amerikai vállalatok nem szívesen adják a nevüket a katari vb-hez, ám az üzleti érdekeik felülírják ezt, mert közben mégsem tehetik meg, hogy a versenytársuk lépjen a helyükbe a világ legdrágább, legnézettebb sporteseményén. 

Sokat veszít Kanye West kirúgásával az Adidas

A rapperrel való szakítás a 2022-es nyereség felét is elviheti.