BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Forma–1 is tízmillió dollárokat bukott a kripto miatt

A Ferrarikon és a Mercedeseken már hiába keresnénk a tavalyi web3-as hirdetőket, és összességében sem biztató a sportág és a blokkláncvilág viszonya.

Átestek a ló túloldalára – ennyivel is le lehetne rendezni a Formula–1 és a kripto viszonyát, amely 2022-ről hatalmasat változott 2023-ra, akárcsak a kriptopiac önmagában.

De nem egyértelmű a helyzet az F1-gyel kapcsolatban sem, még kevésbé a sorozat- és a digitális valuták jövője.

Miami Beach, Florida, FTX Off the Grid free event, Race Weekend Grand Prix, Mercedes-AMG Petronas Formula One Team car on display
Tavaly nyáron még ott virított az FTX felirata a Mercedes hátsó szárnyának oldalán…
Fotó: Jeffrey Greenberg / Universal Images Group via Getty Images

A 2023-as F1-es szezon egyetlen hivatalos tesztelése jövő hét csütörtöktől szombatig esedékes Szahírban, az első nagydíj, az egy héttel későbbi Bahreini GP helyszínén. Itt már természetesen idei festéseikkel gurulnak aszfaltra a csapatok, és habár normális, hogy egyik évről a másikra változik a járművek külleme, most ennek akad érdekes és egységes oka is: 

egyre-másra szűnnek meg az F1-es kriptoszerződések.

Elsőként a Mercedesről tűnt el az addig évi 15 millió dollárt (5,3 milliárd forint) fizető FTX logója, már az előző idény végén, ami nem csoda, miután a létezése csúcsán 32 milliárd dollárosra (11 488 milliárd forint) becsült cég becsődölt, Sam Bankman-Fried ügyvezető igazgatót pedig letartóztatták. Azóta lekerült a Ferrari hátsó szárnyáról is a svájci Velas felirata, holott az évi 30 millió dollárt (10,8 milliárd forint) garantáló, hároméves támogatói szerződésből még csak az első ment le. Nem lesz ott a harmadik nagycsapat, a tavaly a konstruktőri, illetve a holland Max Verstappen révén az egyéni világbajnokságot is megnyerő Red Bull autóin sem a Tezos hirdetése, ám itt fordított a szakítás iránya, mert a kriptocég szüntette be az együttműködést „stratégiaváltásra” hivatkozva. És csak úgy mellékesen a kisebbek közé tartozó AlphaTauri támogatói sorából is eltűnt a Fantom.

Történik mindez azok után, hogy 2022 nyarán a mezőny tíz csapatából nyolcnak volt szerződése web3-as céggel – csak a Haas és a Williams állt ellen –, októberben pedig maga az F1 nyújtott be nyolc szabadalmi kérelmet, amelyek mind a kriptopiachoz, illetve a metaverzumhoz kötődtek.

Formula 1 Miami Grand Prix
Azért nem tűnt el a kripto a sportágból, Maimiban például a futam névadó szponzora.
Fotó: AFP

A mostani nagy távozósdi dacára sem tűnik el azonban a kripto az F1-ből, mert például a Red Bullnak megmaradt a Bybit kriptotőzsde, a Tezos pedig a McLarennel azért folytatja az együttműködést, sőt, a narancsszínű kocsikon az OTX kriptotőzsde is hirdet, akárcsak a rivális Binance az Alpine-okon. Az Aston Martinnak a Crypto.com a partnere, és ez a kriptotőzsde még szélesebbre terjesztette a szárnyait, hiszen névadója az először tavaly megrendezett Miami GP-nek.

Új beszálló is akad, a román CryptoDATA, valamint az ausztrál központú Stake nevű cég,

amelyek az Alfra Romeóval álltak össze, az utóbbi még a hivatalos csapatnévbe is bekerült, kiakasztva jó sokakat. Ennek egyik oka a kripto iránti lanyhuló lelkesedés, a másik – talán még erősebb –, hogy a három évre összesen 100 millió dollárt (35,9 milliárd forint) hozó Stake valójában egy kriptokaszinó és -sportfogadó honlap. Márpedig a szerencsejátékok szervezőinek és a sportszervezeteknek az együttműködése egyre kevésbé elfogadott, New Yorkban például a múlt héten nyújtottak be törvényjavaslatot a sportfogadások sportrendezvényeken való reklámozásának tilalmára, beleértve a csapatok felszereléseit és a stadionok, csarnokok felületeit is.

Húszmilliárd dollárért sem eladó

A Formula–1-et birtokló Liberty Media elutasította az érdeklődést a terméke iránt, pedig egy szaúd-arábiai befektetési alap 20 milliárd dollárnál (7182 milliárd forint) is többet szánna a 2017-ben 4,4 milliárd dollárért (1579 milliárd forint) gazdát cserélő sorozatra. A Bloomberg becslése szerint 15,2 milliárd dollár (5457 milliárd forint) az F1 jelenlegi értéke – nem meglepő tehát, hogy egyre romlik a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és az F1 viszonya, miután a FIA elnöke a Twitteren túlzottnak, és az ebből fakadó elvárások miatt a sportág jövőjére nézve veszélyesnek minősítette a Liberty által emlegetett 20 milliárdos összeget.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.