Méregdrága játékkonzol – ez állhat a Sony példátlan árazása mögött
Szinte mindenki felhúzta a szemöldökét, amikor megtudtuk, mennyibe fog kerülni az új PlayStation 5 Pro. Senki sem számított a 700 dolláros árra, arra pedig végképp nem, hogy ez egy lemezmeghajtó nélküli verzió lesz, amihez plusz 80 dollárért lehet megvásárolni a külső lemezolvasót. Első ránézésre ennek az árnak semmi értelme, hiszen jó 200 dollárral drágább a versenytársaknál, miközben nem beszélhetünk ugrásszerű fejlődésről – a PS5 Pro ára új stratégia a Sony részéről, amivel szakít az eddigi hagyományaival.

A Sony már nem a hagyományos üzleti modellre épít, felhagyott az eddigi stratégiájával, amely a hardverek és a szoftverek méretgazdaságosságára alapozott. Tehát jelenleg nem az a célja, hogy a PS5 Pro mindenképpen visszatermelje a gyártási költségeit, mellyel egyébként megszenvedett a cég.
A PS5 Pro ára körülbelül 200 dollárral magasabb, jelezve, hogy a cég most inkább a magasabb haszonkulcsokra összpontosít,
mivel a globális online játékipar bővüléséből próbál profitálni – írja a Bloomberg.
Az olyan eszközök, mint az okostelefonok, tabletek és okostévék már képesek magas minőségű játékokat futtatni, vagy interneten keresztül streamelni őket, így a felhőalapú játékok egyre inkább felváltják a hagyományos konzolokat. A Sonynál a félvezetőgyártás fejlődése is stagnál, így nem tudja a korábbi évek költségcsökkentéseit kihasználni.
Ennek következtében a cég most inkább a legelkötelezettebb fogyasztókra koncentrál, nem pedig a tömeges értékesítés a cél. Ezt a megközelítést az is bizonyítja, hogy a korábbi PS4 Pro modell az előző generációs konzolok eladásainak csak 15 százalékát tette ki. Ahelyett, hogy középidős árcsökkentést alkalmazott volna, a Sony egy hardverfrissítést kínál magas áron, amit sokan szkeptikusan fogadtak. Ez a lépés azt is tükrözi, hogy a hagyományos konzolpiac jövője bizonytalan.
A videójáték-ipar jelenlegi helyzetében a hardverfejlesztések visszaszorulnak, mivel kevés játék használja ki a konzolok teljes kapacitását.
Bár vannak játékok, melyek még a jelen generációs konzolokat is megizzasztják, mégsem ez az általános. Kino Naoko konzultáns szerint a AAA játékok előállítása költséges, és a játékok árának jelentős emelkedése nélkül nehéz elképzelni, hogy a játékok kihasználják a megnövekedett teljesítményt. A konzolok már nem tudnak olyan olcsók lenni, mint régen, mivel a felhasználók elvárásai egyre magasabbak. A PS5 Pro példája azt jelezi, hogy a konzolpiac hagyományos modellje már nem működik, és a jövőben egyedi, kiemelkedő konzolok kellenek ahhoz, hogy vonzóak legyenek.
A PS5 Pro nagy versenytársai a kézikonzolok
A 200 dolláros árrés még tovább nő, ha az egyre fejlettebb kézikonzolok piacára is teszünk egy kitérőt. A legolcsóbb Steam Deck jelenleg 400 dollárba kerül, viszont létezik 650 dolláros verzió is, ami lényegesen eltér az olcsóbb változattól. Viszont már a 400 dolláros Steam Deck is rendelkezik azzal a vonzó tulajdonsággal, hogy képes a Steam-könyvtárunk legtöbb játékát futtatni, ami sok játékos esetében több száz játékot jelent.
A Steam Deckhez hasonló kézikonzolok a széles játékfelhozatal és a kényelmi funkciók miatt kelendők,
ami jelentős hátrány egy tévéhez kötött konzollal szemben. Miközben egyre valószínűbb, hogy a Nintendo 2025 első hónapjaiban piacra dobja a Switch 2-t, addig a Sony és a Microsoft nagy hátrányban van, mivel még egyáltalán nem hallani arról, hogy kézikonzolokat fejlesztenének. A Nintendo jól példa arra, hogy egy olcsóbb, könnyen népszerűsíthető kézikonzol hatalmas bevételeket tud produkálni, ami a Sonynak sem ismeretlen, hiszen egyszer már sikerült csodát tenniük a PSP-vel. A Sony természetesen nem fog felhagyni a csúcskategóriás PlayStationök gyártásával, de úgy tűnik, eljött az idő, hogy újra fontolóra vegyék az olcsóbb, hordozható kézikonzolok koncepcióját, hogy a konzolpiacról is lássanak érzékelhető bevételt.