Hidrogén VTOL az új technológiai kifejezés, amit érdemes lehet megtanulnunk. VTOL, ez az angol Vertical Take-Off and Landing rövidítése, ami függőleges fel- és leszállásra képes légi járművet jelent. Ilyen a helikopter is, amit azonban Eperjesen kezdtek el fejleszteni, az nem helikopter, hanem repülőgép, ráadásul hidrogén hajtja. A hidrogén meghajtású repülőgépet fejlesztő hatéves csúcstech programot kedden jelentették be a szlovák főváros Pozsonyban. A végeredmény, ha megszületik, science fiction filmekbe illő.
A H2 TVOL program költsége a mostani becslés szerint 64,8 millió euró (26 milliárd forint) és európai uniós támogatással zajlik a The Slovak Spectator beszámolója szerint, amely a TASR jelentésén alapszik. Az EU egyik minta zöldközlekedési projektjeként tartják számon.
A fejlesztő a Tomark Proton nevű cég.
Tavaly kezdtük a fejlesztést. A H2 TVOL potenciálja nemcsak a helikopterek lecserélése egy (környezeti szempontból) tisztább alternatívára, hanem a városi közlekedés és logisztika átalakítása. Ez már számos befektető érdeklődését kiváltotta
– idézik Martin Sedlákot, a vállalat társalapító ügyvezető igazgatóját.
A kilenc egyetem bevonásával folyó projekt a kassai professzor Juraj Sinay, a szlovák kormány hidrogéntechnológiai tanácsadója szerint forradalmat indíthat a hidrogénes repülésben, miközben globális trend az igyekezet az alacsony kibocsátású repülési technológiák kifejlesztése.
A szlovákok 20 új szabadalom születésére számítanak, és nemcsak magáról a repülőgépről van szó, hanem könnyű, újrahasznosítható hidrogéntartályok és szelepek kifejlesztéséről is.
Ha ezek megvalósulnak, az már haszon, ha azonban a hidrogén meghajtású VTOL-lal először szeretnének a piacra lépni, erről jó eséllyel már lemaradt az Európai Unió. Az EU, de nem Európa: az utóbbi csak félig-meddig.
A cikk nem szól erről, de minimális internetes kereséssel rá lehet találni a komoly versenytársra, amely korábban indult, jelentősen előre haladt, és könnyen elcsenheti a babért ez EU-tól, amiképpen sok technológiai területen ez már megtörtént.
A Stellar Aircraft... második generációs hajtásmodulja – valódi áttörés a zöldrepülés terén. A fejlesztés befejeződött, és ma bemutatjuk a világnak a kizárólag hidrogénnel működő, nulla kibocsátású, repülésre kész hajtóművet.
A fejlesztés előrehaladásában olyannyira bíznak, hogy már beárazva kínálják is a termékeket, amelyek 2028-tól kezdhetnek el megérkezni a megrendelőkhöz.
A vállalat üzleti értelemben is erősen készülődik a repülőrajtra. Hiába keresnénk olyan híreket, amelyek 2025 előtt szólnának róla, mert a cég „újramárkázta” magát az év elején. Ez névváltoztatást is jelentett, korábbi nevük Sirius Aviation AG volt. Ezen kívül a központjukat még el is költöztették a svájci Baarból (azért megtartva a svájci telephelyet és imidzset). Valamelyik repülőgépgyártó központba az EU-ban? Nem. Delaware-be, a nagy repülőgépgyártó és vásárló Egyesült Államokba.
A vállalat honlapját böngészve a vezetőségben egyébként több orosznak vagy ukránnak tűnő nevet találunk. Az egyikük, dr. Alexander V. Los 2020-ban, még a háború kitörése előtt hónapokig a legendás kijevi központú repülőgépgyár, az Antonov ügyvivő elnöke is volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.