A Meta büdzséje 20 százalékát már tavaly is a metaverzum fejlesztésére költötte, a virtuális valóság mindennapivá válásáig azonban még hosszú és göröngyös út vezet.

Woman in modern VR glasses interacting with network while having virtual reality experience. Augmented reality game, future technology, AI concept. VR. Holographic interface to display data. Metaverzum.
A szemüveg nélküli 3D-s élmény elérhető közelségbe helyezheti a metaverzum elterjedését.
Fotó: Shutterstock

A nehezített terepet azonban nagyban tudná egyengetni a szabad szemmel is látható 3D-s kijelzők megjelenése és elterjedése. Ezeknek a piaca egyelőre olyannyira szabad, hogy gyakorlatilag üres. Az idei CES, azaz a legnagyobb éves tech börze sztárjai pont ezek az eszközök voltak.

Milyen a felhozatal?

A kiállításon legalább két cég előrukkolt saját szabad szemmel is látható 3D-s kijelzőjével: egyikük ugyan csillagászati árcetlit mellékelt találmányához, ám az olcsóbb termék akár még megfizethető is lehet idővel.

A Brelyon Fusion névre keresztelt terméke a kvázi megfizethetetlen árkategóriába került: ára messze tízezer dollár felett fog indulni, de még egy ideig nem is lesz elérhető a nagyközönség számára. Ezért cserébe az ember egy durván félkör alakú, 8K-s felbontással felszerelt, hatalmas asztali kijelzőt kap, amely szinte körülöleli a felhasználó teljes látószögét. 

A forma hasonlít egy virtuálisvalóság-headsetre, de az ember megússza a viseléssel járó kényelmetlenségeket, és szabad szemmel csöppenhet be a VR-ba. A gyártó cég szerint ez a világ legnagyobb látószögű OLED-kijelzője, ami nem hat meglepetésként, látva a kialakítását.

Egy kicsit más irányból közelít a témához a 3D Game Market nevű cég: ők egy első ránézésre hagyományos asztali monitornak tűnő kijelzőt találtak ki, amelyet hamarosan piacra is dobnak, mégpedig kétezer dollár alatti ajánlott fogyasztói áron. A termék 3DGM néven fog futni, és egy 32 colos, 4K-s felbontású kijelzővel felszerelve érkezik majd.

A termék különlegessége, hogy elég lesz nagyjából vele szemben állni a 3D-s élményhez, mivel a kijelző rendelkezik egy szemkövető technológiával, így mindig a felhasználó aktuális helyzetéhez tudja alakítani a képet.

A termékeket kipróbáló újságíró szerint alapvetően két nagy különbség érzékelhető a monitorok között: az előállított kép élessége és a 3D mélysége közt észlelhetők eltérések.

A Breylon félkörszerű kijelzője olyan képet hoz létre, amelyben szabályosan elvész az ember: elmosódnak a határok a valóság és a VR között, megszűnik az ember térérzékelése, olyan szinten nyeli el a kijelző. A 8K-s felbontás pedig kristálytiszta képet eredményez, ami kivételes élménnyé teszi a használatát.

 A 3DGM terméke ezzel szemben a tradicionális 3D-élményt hozza el, amelyet az ember a moziban is megszokott – csupán a zavaró szemüveg nélkül. A kép kvázi kiugrik a kijelzőről, közelebb kerül az emberhez, nem pedig mélyebbre szippantja, mind a Breylon Fusionje. A kép itt nem olyan éles, cserébe a termék sokkal olcsóbb és készen áll a tömeggyártásra – két korántsem elhanyagolható szempont, amelyekkel a Breylon egyelőre nem tud előrukkolni.

Az Asus sem akar lemaradni: a tajvani vállalat előrukkolt egy szemüveg nélküli 3D-s laptoppal.

 

Milyen hatással lehetnek ezek a metaverzum elterjedésére?

Minden bizonnyal hatalmas lépést jelentenek majd a kiterjesztett és a virtuális valóság mindennapivá válása felé. A tömegeket ugyanis elsősorban a 3D-s szemüvegek kényelmetlensége és nehézsége tartja távol a szegmenstől, ezeket azonban a most bemutatott kijelzők egy az egyben kiváltják. Ha az árak is lejjebb mennek az idő előrehaladtával, nagy az esély rá, hogy rohamosan elterjedhet a technológia, Zuckerberg legnagyobb örömére.