Vétók árnyékában
Ezek hatástalanítása szempontjából jó hír, hogy Ausztria a leghangosabban vétót követelő Szabadságpárt által is elfogadható alkut kötött Csehországgal a temelíni atomerőmű üzemeltetéséről. Ezután az uniós partnerek is rábólintottak az egyezségre, bár a kialkudott garanciák jegyzékéről a pénteken kezdődő laekeni csúcsértekezlet lesz hivatott kimondani a végső szót.
Kevésbé alakul biztatóan egy másik osztrák sérelem orvoslása, bár ezt feltételül szabták a csatlakozási tárgyalások közlekedési fejezetének lezárásához. Az EU és Ausztria közötti tranzitegyezmény megújítását az osztrák diplomácia sarkalatos kérdésnek tartja, mert attól tart, hogy a keleti szomszédok uniós csatlakozása megfelelő szabályozás nélkül közlekedési lavinát zúdítana a "keleti végvárnak" számító országra. Az Európai Bizottság a napokban hivatalosan jelezte: egyelőre nem terjeszti elő a 2003-ban lejáró tranzitegyezmény megújításának tervét. Így aligha lesz tartható a közlekedési joganyagrész kipipálására előirányzott 2001 végi határidő.
Érdemes felidézni, hogy szintén osztrák kezdeményezés volt annak idején a mai tagországok lakosságának megszavaztatása a keleti szomszédok beengedéséről. Ehhez hasonlóan döntően belpolitikai indíttatású a görög vétófenyegetés, amely Ciprus (azaz a sziget görögök lakta fele) első bővítési körből való kihagyásának esetére vonatkozna. Az EU ezt a terület megosztottságának megszüntetéséhez köti, amire csak csekély reményt kínál a múlt héten tartott ciprusi csúcsértekezlet. A tagjelölt országoknak ezek után a tagállamok sérelmeinek orvoslásáért is szurkolniuk kell.







