Ezek hatástalanítása szempontjából jó hír, hogy Ausztria a leghangosabban vétót követelő Szabadságpárt által is elfogadható alkut kötött Csehországgal a temelíni atomerőmű üzemeltetéséről. Ezután az uniós partnerek is rábólintottak az egyezségre, bár a kialkudott garanciák jegyzékéről a pénteken kezdődő laekeni csúcsértekezlet lesz hivatott kimondani a végső szót.
Kevésbé alakul biztatóan egy másik osztrák sérelem orvoslása, bár ezt feltételül szabták a csatlakozási tárgyalások közlekedési fejezetének lezárásához. Az EU és Ausztria közötti tranzitegyezmény megújítását az osztrák diplomácia sarkalatos kérdésnek tartja, mert attól tart, hogy a keleti szomszédok uniós csatlakozása megfelelő szabályozás nélkül közlekedési lavinát zúdítana a "keleti végvárnak" számító országra. Az Európai Bizottság a napokban hivatalosan jelezte: egyelőre nem terjeszti elő a 2003-ban lejáró tranzitegyezmény megújításának tervét. Így aligha lesz tartható a közlekedési joganyagrész kipipálására előirányzott 2001 végi határidő.
Érdemes felidézni, hogy szintén osztrák kezdeményezés volt annak idején a mai tagországok lakosságának megszavaztatása a keleti szomszédok beengedéséről. Ehhez hasonlóan döntően belpolitikai indíttatású a görög vétófenyegetés, amely Ciprus (azaz a sziget görögök lakta fele) első bővítési körből való kihagyásának esetére vonatkozna. Az EU ezt a terület megosztottságának megszüntetéséhez köti, amire csak csekély reményt kínál a múlt héten tartott ciprusi csúcsértekezlet. A tagjelölt országoknak ezek után a tagállamok sérelmeinek orvoslásáért is szurkolniuk kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.