Előre megjósolhatóan nagy médiavisszhangja lesz annak a ténynek, hogy a hét második felében Barcelonában első alkalommal ülnek együtt tényleges munkaülésen az EU-tagok és a tagjelöltek állam- és kormányfői. Korábban többnyire az egyes csúcsokat követően találkoztak a tizenötök a tizenkettekkel (vagy tizenhármakkal, mikor hogy), mégpedig avégett, hogy az utóbbiakat tájékoztassák a mindenkori csúcs eredményeiről. (A tavalyi laekeni találkozó azért is számított kivételnek, mert ott az EU-munka a jelöltekkel folytatott eszmecsere után még folytatódott.) Barcelonában azonban a bebocsátásra váró államok vezetői már az érdemi munkaülés egy részén is jelen lesznek, amiről egyébként tudni lehet, hogy ott- követve a két évvel ezelőtti tavaszi, lisszaboni "gazdasági EU-csúcs" hagyományait - a "tudáson alapuló versenyképes EU" megteremtésének mikéntje jelenti majd a fő témát.
Barcelona azonban akkor is a tagjelölteket is érintő csúcs lenne, ha a soros spanyol elnökség nem állt volna elő azzal a váratlan ötlettel, hogy néhány órára bevonja az előbbieket is a mai tagok "saját" vitájába. Lisszabon óta ugyanis a mindenkori tavaszi "gazdasági csúcs" a jelöltekről is szól, ha formálisan a bővítés ilyenkor nem is téma. Közvetve azért, mert olyan fejlődési utak és pályák megalapozása folyik ilyenkor, amelyek a leendő tagok számára kész helyzetet is jelentő következményekkel járhatnak - ezúttal a gazdaság, a technológia, a képzés oldaláról. Közvetlenül pedig azért, mert bizonyos - meglehet, orientációs, nem pedig jogszabályokban megtestesülő - elvárásokat is megfogalmaz, értelemszerűen a jelöltek felé is (például a makrogazdasági stabilitás tartós szavatolásában vagy az "e-kereskedelem", "e-képzés" alapjainak megteremtésében, illetve fokozatos általánossá tételében).
Lisszabonnak persze kezdettől fogva sokféle olvasata volt és maradt mindmáig. Sokak szerint az egész nem más, mint holmi "gazdpolpropaganda" a politikai vezetés részéről, adminisztrálva felelősségük ezen részét is, anélkül azonban, hogy ennek bármilyen valós befolyása lenne a tényleges anyagi folyamatokra. Akadnak azonban hívei a másik - hivatalból mindenki által vallott - iskolának is, amely szerint éppen elég konkrét és mérhető célkitűzése is van a "tudásalapú versenyképesség" tízéves programjának ahhoz, hogy ne csak politikai blablát lássanak benne. Az ismert internetes célkitűzéstől (számítógépet és internetes vonalat minden iskolának!) a távközlés vagy az energiaszolgáltatás teljes körű liberalizálásáig széles a skála. (Az utóbbi kapcsán egyébként megint nem sikerült miniszteri szinten egyezségre jutni, s most az állam- és kormányfőkre vár a megoldás kihordása - valójában a francia vezetés ellenállásának a letörése...)
Igaz ugyan, hogy jelenleg késésben van ezek jó részének megvalósítása, de a tízéves kifutás hagy még módot javításra. Valóra váltásuk pedig mégiscsak azt jelenti majd, hogy új körülményeket teremtenek a csatlakozó országok számára is - méghozzá húsbavágó (piaci, gazdasági) területen! Mert bár a "lisszaboni folyamat" átvétele nem előfeltétele a bővítésnek, ám ha a folyamat célkitűzései közül valami teljesül - legyen bár szó pénzpiaci harmonizációról vagy energiapiaci liberalizációról -, ezzel az új helyzet acquis-vá is válik, s mint ilyen, immár megkerülhetetlen elvárás a tagjelölteknél honos rendszerek mindezekhez történő igazítása is.
Mindezeken felül Barcelona még két okból szólhat rólunk is. Az egyik, hogy a lisszaboni folyamat kezelésének a mikéntje egyúttal fontos lakmuszpapír egy immár sokkal általánosabb problémakör kezelése és megítélése szempontjából: nevezetesen az inkább az EU-konvent asztalára kerülő "közösségi kontra kormányközi" megközelítés vitájának a továbbvitelében. A napokban John Palmer, a brüsszeli EU think-tank "European Policy Center" igazgatója mutatott rá, hogy a lisszaboni célok kezelésénél eredetileg kínosan ügyeltek a nemzetek közötti jelleg hangsúlyozására. Orientációkat, ajánlásokat, közösen vallott célokat fogalmaztak meg, de nem tettek mögéjük - adott (végső) esetben a luxembourgi Európai Bírósággal is számon kérhető - közösségi eszközöket, mint például kötelezően végrehajtandó jogszabályok hatálybahelyezése az egyes problémakörök kapcsán. Azóta két év eltelt, és látható, hogy a célok többségénél csak szerény a haladás, egyebek között éppen azért, mert a puszta "orientáció" fegyelmező ereje kisebbnek bizonyult az esetenként eltérő nemzeti törekvések védelmezéséhez képest.
A tanulság pedig könnyen ismét kedvezőbb színben tüntetheti majd fel a közösségi (nemzetek feletti) módszerek esetenkénti alkalmazását - egy olyan időszakban, amikor a jellemzőbb tendencia éppen ennek visszaszorítása volna a kormányközi egyezkedések javára. Mindez tehát átvezet már a - tagjelölteket legalább ennyire közelről érintő - "EU jövője" vitához, aminek előkészítésében ráadásul az utóbbiak is teljes jogú résztvevők.
És persze óhatatlanul rólunk (is) fog szólni Barcelona azért is, mert - miként a Financial Times egyik brüszszeli munkatársa megjegyezte - "elég nehéz elképzelni, hogy mondjuk a lengyel kormányfő kizárólag arra használja az EU-kollégákkal való együttlétet, hogy az internetről beszélgessen velük". A tagjelöltek szempontjából olyan húsbavágó kérdések is az asztalon vannak (még Barcelona előttről, de nehezen kitakarható módon a katalóniai találkozó számára), mint a bővítési költségekről szóló bizottsági jelentés, a jelölteknek szánt mezőgazdasági közvetlen támogatások mértéke és kiteljesítésének tízéves elnyújtása - hogy a bővítés és az agrárreformok kérdésének esetleges összekapcsolására tett kísérleteket most ne is említsük.
Tény, hogy ezek a problémák nem tételei a leendő barcelonai napirendnek, de a csúcstalálkozóknak megvan az a bájuk, hogy állam- és kormányfőkről lévén szó, senki sem vitathatja tőlük a jogot bármi más szóba hozására (ha máskor nem, hát az informálisabb és esetleg szűkebb körű érintkezések során). Túl fontos a téma, túlságosan is aktuális, és túl ritka az ilyen találkozó, hogy ne éljenek vele. Borítékolva: ahogy ma már semmilyen vonatkozásban nincs számunkra érdektelen EU, ugyanúgy nincs érdektelen EU-csúcs sem. Főként, ha mi is ott vagyunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.