Egy időszak, egy kormányzat gazdasági teljesítményét kétségtelenül nehéz egyértelműen megítélni az adott periódusban elért gazdasági - növekedés, egyensúly, foglalkoztatás, keresetek stb. - mutatók tükrében.
Jelen esetben abból indulhatunk ki, hogy 1998-ra a magyar gazdaság már túljutott a stabilizációs program okozta társadalmi-gazdasági sokkon, és kedvező külgazdasági körülmények között dinamikus növekedés indult be, a belső és külső egyensúly pedig folyamatosan és jelentős mértékben javult. A bővülési csúcs 2000-re következett be, majd a növekedés fokozatosan, nem jelentéktelen mértékben csökkent: a 2000. évi 6,2 százalékról 2002-re várhatóan 3-3,5 százalék közé. A külső és belső egyensúly 2001-ben még javult, 2002-ben azonban már a romlás minden vonatkozásban jelentkezik.
Az amerikai gazdaság 2000 végén beindult gyengélkedése, majd a terrortámadás látványosan rontotta a világgazdasági kilátásokat és a dekonjunktúra viszonylag gyorsan az EU-ban is felére-harmadára csökkentette a korábbi növekedési ütemeket. Az EU-piacok beszűkülése exportunkat drámaian visszafogta, az ipari termelés 2000-ben még 18, 2001-ben csupán kevesebb mint 4 százalékkal nőtt, sőt 2001 utolsó hónapjaiban már nem érte el az előző évi szintet.
Nem tudni pontosan, hogy a dekonjunktúrára adandó válaszok miatt-e, vagy attól függetlenül, de azzal mindenféleképpen egyidejűleg markánsan jelentkezett a politikai indíttatású szempontok térnyerése a gazdasági folyamatok megítélésében és annak alakításában. Azt lehet mondani, hogy a Széchenyi-terv és az azt kísérő propaganda 2001 végéig csupán politikai célokat szolgált, hiszen - az autópálya-finanszírozáson túl - tényleges pénzügyi támogatást nem eredményezett. A minimálbérek emelése 2001-2002 elején megint csak politikai indíttatású lépésnek tekinthető éppen úgy, mint a 2001 májusában életbe léptetett árfolyamsáv-szélesítés és a konvertibilitás deklarálása.
Más természetű, de ugyancsak politikai szempontokat érvényesítő megközelítés, ami az energiaárakkal, kiemelten a földgázárral kapcsolatosan történt. 2000 elején ugyanis a kőolaj világpiaci ára néhány hét alatt 15-16 dollár/hordó szintről 36 dollár/hordó szintre ugrott. A körülbelül 75 százalékban külföldről beszerzett szénhidrogének belső árai gyorsan növekedni kezdtek, a hatósági tarifaként funkcionáló földgáz árát azonban a kormányzat mélyen a világpiaci árak alatt tartotta, különösen a lakossági felhasználásban.
A minimálbérek diktálása, az árak alakulásának hatósági eszközökkel történő befolyásolása, a külföldi befektetők felemás megítélése enyhén szólva sem segítette a dekonjunktúra miatt amúgy is lecsökkent külföldi tőke beáramlását. A státustörvény körül kialakult vita, a választások közeledtével erősödő disszonáns megnyilatkozások nemcsak a hazai tőzsdét jelentéktelenítették el, hanem jelentősen csökkent a külföldiek hazai befektetése: 2001-ben a külföldi tőkebeáramlás már nem fedezte az egyébként javuló fizetési mérleg egyenlegét sem.
A kudarcokat hozó gazdaságpolitikai módosulások nagy tévedése az a hiedelem, görcsösen vallott meggyőződés, hogy a nemzetközi dekonjunktúrának a hazai gazdasági növekedésre gyakorolt kedvezőtlen hatását érdemben ellensúlyozni lehet a hazai kis- és középvállalkozások állami eszközökkel történő megerősítésével, a közelgő választásokra is kacsingató, a belső fogyasztás erőteljesebb növelésével. A választási szempontok e tekintetben valószínűleg fölébe kerültek a gazdasági racionalitásoknak.
A mindent magában foglaló Széchenyi-terv ellenére 2001-ben a beruházások növekedése az előző évi ütemnél kisebb, 4 százalék alatti volt, a 90-es évek második felében a feldolgozóipari beruházások 80-85 százalékát adó külföldi invesztíciók látványos csökkenése miatt az üzleti szféra beruházásai 2001-ben az előző évi szint alá süllyedtek.
A hazai fejlesztési források és a hazai vállalkozások szerepének túlértékelése csak az egyik melléfogása a gazdaságpolitikának. Ennél is fontosabb az a kedvezőtlen következmény, ami a külföldi tőke felemás, napjainkban már kedvezőtlen politikai megítéléséből fakadt. Az utóbbi másfél évben nemcsak hogy nem történtek lépések, intézkedések a dekonjunktúra és más okok miatt is gyengülő külföldi tőkebeáramlás erősítésére, a hazai gazdaság tőkevonzó képességének javítására, hanem ellenkezőleg: a piacgazdaság működésébe történt egyre gyakoribb durva állami beavatkozás, a szükséges reformok halogatása, az állami tulajdonlás és szerepvállalás ismételt erősödése elbizonytalanította a külföldi befektetőket. Miután a versenyországok ilyen szempontból javítottak helyzetükön, így a korábban éllovas Magyarország a külföldi befektetők szemében egy lett a sok közül.
Összefoglalóan azt lehet megállapítani, hogy az 1998-2002 közötti gazdaságpolitika az időszak első felében ugyan a korábbiaktól eltérő interpretálásban, de lényegében folytatta az előzőekben kialakított gazdaságpolitikai irányvonalat, amely a fenntartható gyors növekedésre és az egyensúlyok megtartására koncentrált. A világgazdasági dekonjunktúra 2001-es jelentkezése után egyre erőteljesebbé vált a gazdaságpolitika ideológiai célok és törekvések miatti deformálása. A piacgazdaság működésének és intézményeinek további kiépítése és elmélyítése helyett a közvetlen állami beavatkozás erősödése volt megfigyelhető. A politikai, gazdasági tényezők együttes hatására az a szokatlan és kedvezőtlen helyzet alakult ki, hogy erősödő dekonjunkturális hatások időszakában az exportban nagy szerepet játszó cégek belső gazdasági-jövedelmezőségi feltételei is - forintfelértékelődés, béremelkedés - romlottak, pedig minimálisan az ellenkezőjének kellett volna történnie.
A hazai kis- és középvállalkozások erősítése szükséges ugyan, de az adott termelési struktúra mellett nem helyettesítheti a külföldi tőkének az exportban, a beruházásokban és a nemzetközi versenyképesség megtartásában betöltött szerepét. Az ilyen jellegű egyoldalú megítélés, a hazai cégek növekedéshordozói szerepének túldimenzionálása nemcsak a dekonjunktúra kezelésére nem kínál megfelelő választ, hanem a külföldi tőke elbizonytalanításán keresztül talán még a 2002 második felében várható, ismételt fellendülés kihasználását is megnehezítheti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.