Magos Katalin összehasonlító számításai (VG, 2002. április 25.) indítanak arra, hogy a franchise tőkemobilizáló képessége s a cikkben érintett hatás kapcsán néhány öszszefüggésre rávilágítsak. A kérdés: miért tekintik a franchise vállalkozási formát gazdaságdinamizáló - többek között tőkemobilizáló, munkahelyteremtő - megoldásnak, illetve érvényesülhet-e ez itthon?
A franchise hálózatépítő vállalkozási forma. Alapvetően egy szerződéses kapcsolat jellemzi, amelyen belül a rendszergazda, a franchise adója, meghatározott időre átadja a franchise vevőjének az eredményes üzletvitelhez szükséges jogokat, ismereteket, továbbá a kapcsolat időtartama alatt elősegíti és ellenőrzi az annak megfelelő átvevői működést.
Az átvevő a franchise-hálózathoz való csatlakozás alkalmával rendszerint belépődíjat fizet az átadónak. Ezen túl számos más kiadása is van. Ilyenek lehetnek az adott vállalkozás profiljától függően boltberendezések, számítástechnikai egységek vagy kisteherautók. Amennyiben a teljes ráfordítást is ki akarjuk mutatni az átvevőnél, akkor még a fedezeti pont eléréséig jelentkező működési költségekkel is számolni kell. Nyilvánvaló, hogy egy vállalkozó számára a teljes ráfordításra vetített mutató a meghatározó.
A belépődíj fejében az átvevő különböző értékű és tartalmú "árut" kap. Ez lehet "csak" a működési kézikönyvben összefoglalt üzletviteli ismeret (know-how), de lehet teljes boltberendezés is. Értelemszerűen a tartalom függvényében a belépődíj összege is változik 0-tól néhány száz millió forintig. Olyan esetben nem kérnek a rendszergazdák belépődíjat, amikor a rendszer kifejlesztésének költségeit más fizetési konstrukción keresztül számolják el. Minthogy az ilyen vállalkozás rendkívül rugalmas keretet kínál a különböző ötletek értékesítésére, ezért csak az üzleti ötlet gazdájának kreativitásától függ, hogy mit menynyiért ad.
A fentiek alapján érzékelhető, hogy a beruházás két szinten vizsgálandó. Egyrészről a rendszergazda beruház akkor, amikor franchise-rendszert fejleszt, másrészt a partner is beruház, amikor megveszi az üzletviteli ismeretek csomagját s a hozzá tartozó árukészletet, berendezéseket stb. Erre a konstrukcióra szokták azt mondani, hogy a rendszergazda valójában az átvevő pénzén fejleszti hálózatát. Gyakorlatilag nem saját tőkéből bővíti azt, hanem az átvevő forrásainak bevonása révén. Ezt a mechanizmust nevezik a franchise-vállalkozás tőkemobilizáló képességének. Éppen e hatásnak köszönhető, hogy külföldön több helyen a franchise-hálózatépítést tekintik a leghatékonyabb befektetésnek, s nem véletlen az sem, hogy kockázati tőketársaságok előszeretettel vásárolnak üzletrészt fejlődő franchise-rendszerekben. Ezt egy-két év múlva esetenként 100-200 százalékos haszonnal adják tovább.
A hatékonyságszámítás kapcsán nem mindegy, hogy mikor mit mihez viszonyítunk. A Széchenyi-terv pályázatait egységes, a pályázat tartalmához nem nagyon illeszkedő módon írták ki, s értékelésük is viszonylag szűk sávban történt meg. Szemléltető példaként említem, hogy a pályázat eredményességének mértékeként számításba vett új munkahelyek számánál a franchise-rendszerfejlesztési pályázat csak a pályázónál megjelenő új foglalkoztatottak számára kérdezett rá. Viszont csak a rendszergazdák pályázhattak. Mint ismeretes, a franchise-pályázaton 21 pályázó nyert. A nyertes pályázónak vállalnia kellett, hogy két éven belül tíz új egységgel növeli hálózatát, s ezeket öt éven át működteti. Ez az egyszerű feltétel azt jelenti, hogy valójában nem 21 nyertes van, hanem 210. Volt olyan pályázat, amelyben az új foglalkoztatottak számánál "0" szerepelt, hiszen a hálózatfejlesztés a rendszergazdánál nem jelentett új munkahelyet. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a hozzá kapcsolódó tíz új vállalkozás legalább tíz, összességében pedig minimum 210 új munkahelyet teremt.
Hasonló gondolatmenet alapján azt is végig lehet követni, hogy egy franchise-hálózatfejlesztéshez kért támogatás olyan többletberuházásokat is indukál az átvevőnél, amit a pályázatban nem mutattak be. A pályázat nem támogatott például gépkocsibeszerzést. Lehet, hogy az átvevő kap egy számítástechnikai rendszert, de az egység beindításához szükség van egy gépkocsira is. Ezt a "járulékos" beruházást az átvevőnél a pályázati kérdőív, a kiértékelés alapját kínáló beruházási érték nem mutatja. Így helytelen az erre tehát alkalmatlan számokból olyan, a Világgazdaságban megjelent következtetést levonni, hogy "a legkevésbé hatékonynak a franchise-vállalkozások fejlesztését támogató pályázat bizonyult". Ez a következtetés legfeljebb a pályázatban bemutatott értékekre érvényes. Megítélésem szerint viszont a vállalkozáserősítő pályázatokon belül a hálózatépítést támogató pályázatoknak nem a közvetlen tőkemobilizálás volt az alapvető célja.
A franchise összetett vállalkozási forma. Kezelése hozzáértést, szakértelmet igényel. A szakértelem hiánya problémát okozott a pályázatok értékelésénél is, amikor vita tárgyát képezte, hogy egy franchise-rendszer fejlesztése esetében mi tekinthető saját erőnek. Csak a rendszergazda forrása, vagy a tőkemobilizálás fentebb vázolt mechanizmusa szerint bevont átvevői tőke is? Hasonlóan problémákhoz vezet az a franchise-tól idegen követelmény is, ami már a pályázati szerződések megkötésekor jelentkezik: az átvevő személye öt éven át nem változtatható. Szélsőség, de ezek szerint a franchise-partner elhalálozása esetén az egész hálózatfejlesztési szerződés azért nem teljesülhetne (s bukna a pályázó), mert a vállalkozást valaki más viszi tovább?
A tanulság csak annyi, hogy életszerű franchise-pályázat kiírásához, értékeléséhez, franchise-fejlesztési szerződés aláírásához és a szerződés betartásának követéséhez (megfigyelőrendszer) - szakértelemre van szükség. Ez - legalábbis a franchise-vállalkozások összefüggésében - ma még nincs mindig a helyén. A gazdaságdinamizáló hatás ezért nem igazán érvényesül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.