Amikor a távközlési szolgáltatók hosszas jogértelmezési vitáiról szólnak a hírek a szerződéskötési tárgyalások helyett, felmerül a kérdés, hogyan lehetne a piacnyitást szabályozói eszközökkel elősegíteni. Ez a felvetés aktuális a hazai internetszolgáltatások esetében is, mivel az előző években csak a világhálós szolgáltatás kiskereskedelmét liberalizálták.
A gyakran vádaskodássá fajuló szolgáltatói viták forrása mostanában egyértelműen az, hogy a hírközlési törvény és végrehajtási rendeletei, röviden szólva a liberalizációs szabályozás jogi eszközökkel felszabadítja az internetszolgáltatások nagykereskedelmét a piaci verseny számára. A piacszerkezet átalakításával járó tényleges liberalizáció azonban nem gyors folyamat, különösen akkor nem, ha a szabályozás egyik legfontosabb eszközpárja, a költségszámítás és az árszabályozás még alig jutott szerephez.
Mit tehetnek most az internetszolgáltatásban érdekeltek? Annyit, hogy feltárják a piacok működési zavarait, s reflektorfénybe állítják a piacra való belépést akadályozó szolgáltatói magatartásokat.
Egyes szolgáltatók csak az előfizetőiknek nyújtanak internet-hozzáférést, mások más szolgáltatókat is ellátnak. Az előbbi a kis-, az utóbbi a nagykereskedői szerep. A világhálós szolgáltatás kiskereskedelmi piacai a keskeny- és a szélessávú internetszolgáltatás. Az előbbi legfeljebb 128 kb/s-os átviteli sebességű háló-előfizetői hozzáférést nyújt, amit távbeszélő-hálózaton keresztül, behívószolgáltatás segítségével lehet igénybe venni. A szélessávú internet-előfizetői hozzáférés a 128 kb/s feletti átviteli sebességű, állandó kapcsolaton nyújtott szolgáltatás, amit kábeltévé-hálózaton, digitális előfizetői vagy bérelt vonalon lehet igénybe venni. Mindezt a nemzetközi gyakorlat szerint a szolgáltatók az előfizetőknek úgy bocsátják a rendelkezésére, hogy más távközlési szolgáltatótól az internet-nagykereskedelmi piacokon szolgáltatást vásárolnak. Ilyen nagykereskedelmi szolgáltatások az internet-hívásindítási, az internet-hívásvégződtetési, továbbá az internet-gerinchálózati összekapcsolási forgalom. Ezekre a forgalmakra tehát a szolgáltatóknak szerződést kell kötniük egymással, de a hazai gyakorlatban még inkább csak a viták zajlanak az érintettek között. Időközben a fogyasztó számára inkább szűkül a választék. Ebben a helyzetben a hálós szolgáltatók várható forgalma is megcsappanni látszik, miközben nincsenek gazdaságos nagykereskedelmi beszerzési források, amelyek felhasználásával az internetezők sokaságát kiszolgálhatnák.
Milyen szabályozói megoldás szolgálná ebben a helyzetben az iparág érdekét?
Elgondolható, mennyire hatékony szabályozás szükséges ahhoz, hogy a korábban kizárólagos jogosultságú távbeszélő-szolgáltató most internetforgalmakra is összekapcsolási szerződést kössön egy alternatív hálózatos szolgáltatóval. Pedig az előfizetők számára csak abban az esetben nyílik a korábbinál jobb alkupozíció, ha van választék, s a választékot innováció hozza létre és tartja fenn.
Röviden szólva azt mondhatjuk, hogy a fogyasztói elégedettségre törekvő szabályozói megközelítés tesz jót a távközlési szolgáltatási iparágnak is. Ehhez azonban legalább kétféle eszközt kellene alkalmazni. Jogszabály-módosítást igénylő mozzanat a kiskereskedelmi üzletág leválasztása a nagykereskedelmi szolgáltatásokról, mivel így átláthatóvá válna a korábbi kizárólagos jogosultságú távbeszélő-szolgáltató keresztfinanszírozási módszertana. A nemzetközi gyakorlatban és az uniós direktívákban azért követelmény ez a fajta átláthatóság, mert ezzel a módszerrel ellenőrizhetővé válik például az, ahogyan saját érdekkörében a szolgáltató a hálózat nagykereskedelmi igénybevételét a kiskereskedelmi szolgáltatások árbevételéből finanszírozza. Az üzleti könyvek elkülönített vezetését nem írja elő a hatályos hírközlési törvény a kötelezett szolgáltató számára, azt tehát semmi sem kényszeríti arra, hogy eszközeit és forrásait is elkülönítve könyvelje, s így elkülönített mérleget sem készít. Így rejtve maradnak a szabályozás és a jogorvoslat számára a különféle piaci korlátépítő magatartások részletei.
Rövid időtávon elsősorban a távközlési felügyelet szerepe döntő, mivel jogosítványai vannak a szolgáltatói vitákba beavatkozni. A jó hírek arról szólnak majd, hogy a szolgáltatók nagykereskedelmi szerződéseket kötnek az internetszolgáltatásokra is, és ezek alapján a fogyasztóknak megfizethető áron kínálják portékájukat.
Van jó gyakorlati példa arra, hogy miként lehet az árak csökkenése mellett az ágazatban a folyamatos növekedést fenntartani. Különösen fontos ezt az eredményt hangsúlyozni, mert a távközlési iparág makrogazdasági környezete borússá, sőt viharossá vált. Tény, hogy a távközlési szolgáltatási iparág teljesítménye az Európai Unió gazdaságának lényeges növekedési tényezője. A tagállamokban a távbeszélő-szolgáltatási piac növekedésében fontos szerepe van a behívó internetszolgáltatás igénybevéte-lének, mivel ennek percforgalma folyamatosan növekszik a csökkenő árak hatására. Az történik ezeknek a tarifáknak a megállapításakor, hogy a szolgáltatók az innovációval elérhető költségmegtakarítás egy részét átengedik a fogyasztóknak.
Az internetezőknek a versenyhelyzet előnye azt jelentené, hogy több szolgáltató kínálná a szerződéseket, sokféle perc- és havidíjas díjcsomagból választhatnának, amelyek árai megfizethetők a számukra. A minimális liberalizációs elvárás teljesüléséhez tehát legalább két internet-nagykereskedő és néhány világháló-kiskereskedő működésére lenne szükség minden egyes távbeszélő-szolgáltatási területen, a még az idén novemberig fennálló kizárólagos távbeszélő-jogosultságot nem érintve. Ismert, hogy az internetezők jelentős része egy ideig még elfogadná azt a helyzetet, hogy a szolgáltatás árát csak éjszaka tudja megfizetni. A tényleges liberalizáció eredményeként az várható, hogy valamennyien az internet használatának szabadságát élveznék, vagyis életvitelük normális elemeként, akár fényes nappal is felkapcsolódhatnának a hálóra, és levelezést, tájékozódást, távmunkát, távtanulást vehetnének igénybe. Úgy legyen.
Bárányné dr. Sülle Gabriella
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.