Szinte fel sem lehet sorolni, hogy hány nagy autómárka hozott létre valamilyen üzemet az elmúlt tíz év során a visegrádi négyek országaiban. Ebben a sorozatban a Peu-geot/Citroën csoport, amely az eddigieken túl hamarosan újabb nagy beruházásról dönt a térségben, viszonylag új beszállónak számít, hiszen Csehországban csupán 2005-ben kezd termelni a Toyotával közös beruházásban épülő gyár. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy a nem is olyan régen szinte periferikus gyártóknak tartott franciák mennyire megerősödtek az utóbbi években. A Renault a formatervezés terén bátran nyúl új megoldásokhoz, a PSA pedig korábban elképzelhetetlen erővel masírozik előre a vén kontinens piacán.
Átrendeződőben lenne a piac? A tendencia ezt mutatja. Mielőtt azonban temetnénk a nagy neveket, ne feledjük, nemcsak a politikában, de a gazdaságban sem mondhatjuk, hogy soha, s a tömeggyártók nem adják könnyen a már megszerzett szeletet a piac tortájából. A kereslet csökkenése és a kapacitásfelesleg miatt kiélesedett versenyben a gyártók általában azt keresik, hol olcsóbb a képzett munkaerő. Például - a versenyképesség növelése érdekében - a Volkswagen Polo spanyolországi gyárából a termelés egy részét Pozsonyba telepítik, s a VW AG tulajdonában lévő SEAT is Pozsonyban fog gyártani évi húszezer Ibizát.
A PSA esetében azonban más lehet a helyzet, hiszen amint azt nyilvánosságra hozták: a tervezett üzem nem veszélyezteti francia gyárainak munkahelyeit, sőt, kiegészíti azok termelését. A franciák tudhatnak valamit.
A piac tehát átrendeződik, a tortát újraszeletelik, s ebben a Toyota is részt vesz.
A Toyota komolyan riasztja az európai márkákat, hiszen nem csupán értékesít, hanem már "idegesítő" tempóban folytatja is beruházásait: 200 millió eurós befektetéssel nagy motorgyártó üzemet készül építeni a Wroclaw melletti Jelcz-Laskowicéban, és a csehországi Kolinban épül a PSA csoporttal közös összeszerelő üzeme. Ez azt mutatja, hogy a legerősebb japán autógyártó is elszántan készül a régió EU-csatlakozására, hiszen manapság még sokkal olcsóbb a beruházás Kelet-Európában, mint néhány év múlva lesz. Emellett az sem mellékes, hogy a csatlakozás után az itt telepített gyártóbázisnak komoly "belpiaca" is nyílik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.