BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Előzősávban a franciák

2002.10.29., kedd 00:00

Szinte fel sem lehet sorolni, hogy hány nagy autómárka hozott létre valamilyen üzemet az elmúlt tíz év során a visegrádi négyek országaiban. Ebben a sorozatban a Peu-geot/Citroën csoport, amely az eddigieken túl hamarosan újabb nagy beruházásról dönt a térségben, viszonylag új beszállónak számít, hiszen Csehországban csupán 2005-ben kezd termelni a Toyotával közös beruházásban épülő gyár. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy a nem is olyan régen szinte periferikus gyártóknak tartott franciák mennyire megerősödtek az utóbbi években. A Renault a formatervezés terén bátran nyúl új megoldásokhoz, a PSA pedig korábban elképzelhetetlen erővel masírozik előre a vén kontinens piacán.

Átrendeződőben lenne a piac? A tendencia ezt mutatja. Mielőtt azonban temetnénk a nagy neveket, ne feledjük, nemcsak a politikában, de a gazdaságban sem mondhatjuk, hogy soha, s a tömeggyártók nem adják könnyen a már megszerzett szeletet a piac tortájából. A kereslet csökkenése és a kapacitásfelesleg miatt kiélesedett versenyben a gyártók általában azt keresik, hol olcsóbb a képzett munkaerő. Például - a versenyképesség növelése érdekében - a Volkswagen Polo spanyolországi gyárából a termelés egy részét Pozsonyba telepítik, s a VW AG tulajdonában lévő SEAT is Pozsonyban fog gyártani évi húszezer Ibizát.

A PSA esetében azonban más lehet a helyzet, hiszen amint azt nyilvánosságra hozták: a tervezett üzem nem veszélyezteti francia gyárainak munkahelyeit, sőt, kiegészíti azok termelését. A franciák tudhatnak valamit.

A piac tehát átrendeződik, a tortát újraszeletelik, s ebben a Toyota is részt vesz.

A Toyota komolyan riasztja az európai márkákat, hiszen nem csupán értékesít, hanem már "idegesítő" tempóban folytatja is beruházásait: 200 millió eurós befektetéssel nagy motorgyártó üzemet készül építeni a Wroclaw melletti Jelcz-Laskowicéban, és a csehországi Kolinban épül a PSA csoporttal közös összeszerelő üzeme. Ez azt mutatja, hogy a legerősebb japán autógyártó is elszántan készül a régió EU-csatlakozására, hiszen manapság még sokkal olcsóbb a beruházás Kelet-Európában, mint néhány év múlva lesz. Emellett az sem mellékes, hogy a csatlakozás után az itt telepített gyártóbázisnak komoly "belpiaca" is nyílik.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.