Bár a választások után úgy tűnt, eldöntött tény az újabb metróvonal megépítése, a mostanság fellángoló vitákat látva olybá tűnik: a koalíciós partnerek közös célja mégsem elegendő ahhoz, hogy meginduljanak a munkák. A nehézkes start mögött politikai és gazdasági okok egyaránt meghúzódnak.
A kormány első száznapos programjával igencsak kiköltekezett: a költségvetési hiány már pótköltségvetést igénylő nagyságot ért el, ráadásul a megnövelt bérek a jövő évi játékteret is igencsak behatárolják. Ami nincs, abból nem lehet adni. Az erős forint és a megemelt minimálbér miatt leépítéseket ígérő vállalatokat, illetve az infláció és a munkanélküliség - igaz, kismértékű, de - egyidejű emelkedését jósló elemzőket pedig nehéz túlkiabálnia a zsúfoltságra panaszkodó fővárosnak. Nem is biztos, hogy ez a legégetőbb gond.
Budapest azonban szintén szűkösen él. Bevételeik a főpolgármester szerint éppen csak elegendőek a folyó kiadások fedezésére, beruházásra egyetlen fillérjük sincs. Miközben emiatt a fővárosi koalíció felállása - szinte már a kölcsönös zsarolásig elmenve - elhúzódik, a kormány vizsgálatot indított Budapest pénzügyi helyzetének feltárására. Elvileg a BKV maga is építkezhet, ott azonban manapság éppen az alulfinanszírozottság miatti adósságspirál elkerüléséhez szükséges többmilliárdos központi segélyért lobbiznak.
Úgy tűnik, a politikusok "mertek nagyot álmodni", ám a realitásokkal szembesülve kénytelenek az előző kormányhoz hasonlóan visszakozni. Vasárnap ugyan Medgyessy Péter garanciák mellett pénzt is ígért, de konkrét határidő nélkül. A kormány szerint az induláshoz szükséges egymilliárdos beruházást a főváros - általuk most meglelt - 40 milliárdos tartalékából kellene fedezni, s Budapestnek részt kell vállalnia a BKV rendbetételéből is.
A labda tehát ismét a budapesti térfélen van: bizonyítani kell, hogy a tartalék nemcsak a metró építésére nem használható, de a tömegközlekedés rendbetételére sem. Különben nehezen érthető az a kérésük, hogy az új földalattit teljes egészében az állam építse a jórészt másutt lakó, a hasznokból nem részesülő polgárok adójából. Ráadásul arról még szó sincs, hogy ki és miből finanszírozza majd az utasszámot és így a bevételt alig emelő új vonal üzemeltetését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.