BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megfeneklett metrótervek

2002.11.20., szerda 00:00

Bár a választások után úgy tűnt, eldöntött tény az újabb metróvonal megépítése, a mostanság fellángoló vitákat látva olybá tűnik: a koalíciós partnerek közös célja mégsem elegendő ahhoz, hogy meginduljanak a munkák. A nehézkes start mögött politikai és gazdasági okok egyaránt meghúzódnak.

A kormány első száznapos programjával igencsak kiköltekezett: a költségvetési hiány már pótköltségvetést igénylő nagyságot ért el, ráadásul a megnövelt bérek a jövő évi játékteret is igencsak behatárolják. Ami nincs, abból nem lehet adni. Az erős forint és a megemelt minimálbér miatt leépítéseket ígérő vállalatokat, illetve az infláció és a munkanélküliség - igaz, kismértékű, de - egyidejű emelkedését jósló elemzőket pedig nehéz túlkiabálnia a zsúfoltságra panaszkodó fővárosnak. Nem is biztos, hogy ez a legégetőbb gond.

Budapest azonban szintén szűkösen él. Bevételeik a főpolgármester szerint éppen csak elegendőek a folyó kiadások fedezésére, beruházásra egyetlen fillérjük sincs. Miközben emiatt a fővárosi koalíció felállása - szinte már a kölcsönös zsarolásig elmenve - elhúzódik, a kormány vizsgálatot indított Budapest pénzügyi helyzetének feltárására. Elvileg a BKV maga is építkezhet, ott azonban manapság éppen az alulfinanszírozottság miatti adósságspirál elkerüléséhez szükséges többmilliárdos központi segélyért lobbiznak.

Úgy tűnik, a politikusok "mertek nagyot álmodni", ám a realitásokkal szembesülve kénytelenek az előző kormányhoz hasonlóan visszakozni. Vasárnap ugyan Medgyessy Péter garanciák mellett pénzt is ígért, de konkrét határidő nélkül. A kormány szerint az induláshoz szükséges egymilliárdos beruházást a főváros - általuk most meglelt - 40 milliárdos tartalékából kellene fedezni, s Budapestnek részt kell vállalnia a BKV rendbetételéből is.

A labda tehát ismét a budapesti térfélen van: bizonyítani kell, hogy a tartalék nemcsak a metró építésére nem használható, de a tömegközlekedés rendbetételére sem. Különben nehezen érthető az a kérésük, hogy az új földalattit teljes egészében az állam építse a jórészt másutt lakó, a hasznokból nem részesülő polgárok adójából. Ráadásul arról még szó sincs, hogy ki és miből finanszírozza majd az utasszámot és így a bevételt alig emelő új vonal üzemeltetését.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.