A francia-német megegyezés még nem feltétlenül válik közös európai akarattá, de ha a két ország dacol egymással, akkor a kontinentális együttműködés lebénul. Az elmúlt negyven év ezen tapasztalatai elkerülhetetlenné teszik, hogy a felek (mint azt Versailles-ben és Berlinben tették) időről időre megerősítsék egymás iránti hűségüket. Még ha az együttélés nélkülözi is a románcot.
Németország gazdaságilag megrendült állapotban van, Franciaország szinte erényt csinál az állami túlköltekezésből. Schröder a pacifizmusból gyűjtene kockázatos belpolitikai pontokat fontos helyi, tartományi választások előtt, Párizs diszkréten lebegteti a biztonsági tanácsi vétót. A katonai együttműködés távlati tervei nélkülözik azokat a konkrét elkötelezettségeket, amelyek vállalásával Berlin valóban fel tudna nőni a feladathoz. Tehát nem teljesen egyenrangú partnerek vesznek részt a még szorosabb együttműködés területeinek kijelölésében.
Mégis: a két ország összehangolt akaratára van szükség ahhoz, hogy az Európai Unió önálló súllyal jelenhessen meg a világpolitika színpadán. A német háttér adhat felhatalmazást Párizsnak arra, hogy a lehető legtovább egyensúlyozzon Washingtonnal szemben az iraki háború vagy béke kérdésében.
Irak így az első próbája lehet annak, hogy a gyakorlatban miként működnek a Versailles-ben és Berlinben megfogalmazott elvek. Amennyiben a katonai készülődést végül mégis újabb biztonsági tanácsi határozat hagyná jóvá (francia beletörődéssel és német tartózkodás mellett), az nemcsak Schröder maradék nemzetközi tekintélyét, de az EU most összehangolt intézményi reformterveit, a megújított együttműködés hitelét is alaposan megrendítené. Kétségtelenül a kancellár kockáztat többet, de az elmúlt napokban bizonyos mértékig Chiracot is magához kötötte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.