>> A bank eladásának előkészíté-
sére és levezénylésére kérték fel közel egy éve. A pályázatot meghirdették. Hogyan értékeli az eddig eltelt időt?
- Arra szerződtem, hogy munkatársaimmal a bank értékét növeljük és egy sikeres privatizáció lebonyolításában közreműködjünk. A munkánkat az minősíti majd, ahogy végződik az értékesítés.
>> Mit tekintene ön sikeres priva-
tizációnak?
- Az eladás akkor zárul jól, ha a tulajdonos magyar állam megkapja azt az értéket, amelyre számít. Az elmúlt nyolc hónapban nekünk arra kellett törekednünk, hogy - a megfelelő ár elérése érdekében - a vevő azt lássa: érdemes a Postabankba fektetnie, mivel befektetése adott idő alatt megtérül. Ezt úgy lehet elérni, hogy a bank veszteségforrásait feltárjuk, és megoldást találunk a problémákra. Ezzel párhuzamosan pedig az üzleti aktivitás növelésével új, jövedelmező pályára állítjuk a pénzintézetet.
>> Ez így túl egyszerűnek tűnik. A bank "rendbetétele" már többször napirendre került, eddig nem sok eredménnyel.
- Pedig a probléma tényleg egyszerű, látható volt. A Postabank az utolsó olyan hazai pénzintézet, amely többet költött, mint amennyi bevétele keletkezett. A helyzet érzékeltetéséhez mindössze egyetlen adat: a bank fajlagos, méretéhez viszonyított létszáma 30 százalékkal volt magasabb, mint a versenytársaké. Ha sikerrel akartuk a pénzintézetet lábra állítani, ezen kellett változtatnunk. Áttekintettük tehát a bank működését, és jelentős csökkentéseket hajtottunk végre a személyi és dologi kiadások területén egyaránt. Az így meghatározott program keretében 25 százalékos létszámleépítésre került sor, ami mellett a legnagyobb szállítókkal kötött szerződéseket is felülvizsgáltuk, szükség esetén módosítottuk azokat.
>> Mekkora összeget lehetett ezzel megtakarítani?
- A létszámleépítés éves szinten mintegy 1,6-1,7 milliárdos, a dologi kiadások mérséklése 600 millió forint körüli megtakarítást eredményez. E tételek tehát önmagukban meghaladják a tavalyi veszteséget, amely 1,776 milliárd forint volt.
- Még erre az évre is negatív eredményt, 500 millió forintos mínuszt terveztek azonban...
- A tavaly novemberben összeállított idei terv valóban félmilliárdos adózott veszteségről szól. Ennek egyik oka az, hogy az előbb említett, összességében 2,3-2,4 milliárdos megtakarítás teljes egészében a jövő évben jelentkezhet majd. A költségcsökkentő intézkedésekre döntően az idén került sor, az éves szintre vetített hatás ennek megfelelően csak részben mutatkozik. Ezzel párhuzamosan e programok megfelelő lebonyolítása együtt jár bizonyos költségekkel (átképzés, végkielégítés, egyéb tételek), amelyek az idén még a kiadás oldalt növelik. Ezért fogalmaztam úgy, hogy éves szinten mekkora megtakarítás várható. A másik ok a magánosítás, amely ebben az évben olyan egyszeri terheket jelent, amelyekkel a terv készítésekor számolnunk kellett. És akkor még nem is beszéltünk olyan tervezhetetlen eseményekről, mint amilyenek például a jegybank intézkedései voltak az év elején. Ezért inkább "óvatos duhajok" voltunk az idei évre vonatkozó tervek készítésekor.
>> Ön az értékteremtést emelte ki
e munkája legfontosabb céljaként, eddig azonban erről még nem sok szó esett.
- A bank a költségszint normalizálását növekvő üzleti aktivitás mellett kívánja megvalósítani. Az idei tervünk a lakossági hitelállomány 40, a vállalati kihelyezések 20 százalékos növelését célozta meg. E célok eléréséhez azonban a bank termékeinek modernizálására kellett, hiszen azok jelentős része elavult volt, nem felelt meg a megváltozott piaci igényeknek.
>> Milyen egy jó Postabank-termék?
- Programunk megfogalmazásakor az ügyféligényeket helyeztük a középpontba. Megítélésünk szerint ugyanis nem feltétlenül az a jó banki termék, amely a legmodernebb vívmányokat is kihasználva folyamatos, ámde az ügyfelek jelentős része által nem feltétlenül igényelt szolgáltatásokkal hívja fel magára a figyelmet, hanem az, amely a tényleges elvárásokhoz, szokásokhoz igazodik. Ennek a gondolatnak a jegyében újítottuk meg a személyi kölcsönünket, és vezettük be új megtakarítási termékünket, a Takarékszámlát.
>> Míg ez formálódott, lemaradtak azonban a lakáshitelezés első nagy hullámáról, pedig az adottságok alapján a pénzintézet profiljába vág az üzlet. Mi volt ennek az oka?
- A Postabank eredetileg saját jelzálogbank létrehozását tervezte. Egy ilyen intézmény felállítása és beüzemelése azonban másfél, két év, ezért e tervről ősszel lemondtunk, s inkább az FHB-val kötöttünk szerződést a támogatott hitelek folyósítására. Mára a pénzintézet egyik leggyorsabban növekvő partnerének számítunk e termék értékesítésében. Ez a személyi hitel mellett a fő vezértermékünk.
>> A lakáshitelezés állami támo-
gatási rendszerének módosítása kedvezőtlenül érinti a bankokat. Sokan attól félnek, hogy az elmúlt időszak piaci versenyének köszönhetően csökkenő kamatok - amelyek közé tartoztak a postabanki termékek is - újra emelkedni fognak. Lehet már tudni a terveikről?
- Természetesen a Postabank is végez számításokat arról, miként kell majd reagálnia a változásra. Bár a vonatkozó rendelet hivatalosan még nem jelent meg, most úgy gondoljuk, nem fogjuk üzleti feltételeinket lényegesen módosítani. A támogatás visszafogásából eredő jövedelmezőségcsökkenést az állományok növelésével, az üzleti aktivitás fokozásával kívánjuk ellensúlyozni.
>> A bank termékeinek értékesítésében ismét jelentős szerephez jutnak a postahivatalok, mint a hajdanvolt szép időkben.
- A Magyar Postával tavaly tíz évre szóló stratégiai megállapodást írtunk alá. Az első hónapok tapasztalatai alapján áprilistól saját hálózatunk mellett már 170 postán értékesítik a bank személyi kölcsönét. Jelen pillanatban napi 80-100 igénylés érkezik a bankba e csatornán keresztül.
>> Hitelterméket postán értékesí-
teni. Nem rejt ez komolyabb kockázatokat?
- A postán a beérkező igények fogadása történik, az elbírálást megfelelő standardok alapján a központ végzi, semmilyen pluszkockázatot nem jelent ez a hagyományos értékesítéshez képest.
>> Más, a régi Postabankra emlékeztető elemmel is találkozhatunk, újra aktív megbízói a médiapiacnak...
- Az új termékeket el kell adni, ennek része egy átgondolt marketingpolitika is. Az idén nyilvános pályázaton új reklám- és médiaügynökséget választottunk, akikkel közösen tervezzük a megjelenéseinket. A Postabank még mindig a második legismertebb pénzintézet a piacon, de ahhoz, hogy ez az érték tartósan megmaradjon, jelen kell lenni a médiában.
>> A régi időknek vannak azonban kevésbé vonzó, értéknövelő nyomai is. A peres ügyek mekkora terhet jelenthetnek a pénzintézetnek a jövőre vonatkozóan?
- Ezek összege nem meghatározható, hiszen az ügyeknek a kimenetele egyelőre nem belátható.
>> Nemcsak rövid távon, hanem többéves időszakra vonatkozóan is megfogalmaztak terveket. Miként egyeztethető ez össze azzal, hogy az idén jön egy új tulajdonos, amelynek nemhogy a szándékai, de még a kiléte is ismeretlen?
- Eladni csak egy élő szervezetet lehet. Csökkenő költségek mellett növelni az aktivitást, elbocsátani minden negyedik alkalmazottat, és közben elvárni a maradóktól, hogy csúcsra teljesítsenek, csak úgy lehet, ha az ember hosszú távra tervez. A felső vezetők cserélődtek, a bank többi alkalmazottja azonban itt dolgozik évek óta, és eddig fásultan szemlélte a történéseket. Ezeknek az embereknek jövőképet kell kínálni ahhoz, hogy a céljaink megvalósuljanak.
>> Milyen fő elemeit emelné ki e stratégiának?
- Az idei év - az értékteremtés és privatizáció éve - a költségek csökkentése és a növekvő aktivitás révén megalapozza a 2004. évet, amelynek célkitűzése egy már kiszámítható - megfelelő termékszerkezetre és értékesítésre épülő - növekedés. Az ezt követő időszak fókuszába az ügyfél-elégedettség,
a minőség javítását helyeztük, amelynek révén a bank 2006-ra a tulajdonos megelégedésére működik, azaz növekszik és közben profitot termel.
>> Mire épül ez a megfogalmazott szlogenek alapján igen ígéretesnek látszó jövőkép?
- A Postabank egy nagyon jó adottságokkal rendelkező pénzintézet. Lakossági, valamint kis- és középvállalkozóknak szóló termékeinket a legszélesebb körben értékesítjük: a postai hálózat révén olyanok számára is elérhetővé tesszük a banki szolgáltatásokat, akiknek jelentős része még nem vált banki ügyféllé. Az e területen elért pozícióerősítés, ennek a minőség javításával történő megerősítése megfelelő versenyelőnyt jelenthet a banknak a jövőt illetően.
>> Ezt az ügyfélkört több hazai pénzintézet is megcélozta. A tulajdonosi elégedettség néhány éven belüli eléréséhez ennél konkrétabb lehetőségek is szükségesek...
- ...amelyek a Postabank esetében mint adottságok rendelkezésre állnak. A bank óriási jövedelemtermelő lehetőségeket rejt. Erre vonatkozóan egyetlen példát mondok. A mintegy 400 milliárdos mérlegfőösszeg forrás oldalról ötven százalék fölötti mértékben lakossági és egynegyed alatti arányban vállalati betéteket takar. A másik oldalon a kihelyezések, hitelek összetétele pont fordított arányokat mutat. E mérlegszerkezet alapján tehát előfordul, hogy viszonylag drága lakossági forrásokból finanszírozunk kis hozamot biztosító vállalati kihelyezéseket. Noha rövid távon még ez is jövedelmet eredményez, egy jól átgondolt mérlegszerkezet-átalakítás az eredményeket nagyságrendekkel növelheti meg.
>> A terveket figyelembe véve milyen tulajdonost látna szívesen az eladás lezárását követően?
- Mi nem alakítói, hanem alanyai vagyunk a privatizációnak. E fenntartások mellett úgy gondolom, hogy ezt a bankot egészben megtartani érték. Tehát bárki lesz is az új tulajdonos, érdemes e szempontot megfontolnia.
>> Ön az eladás lebonyolítására szerződött. Ha felkérnék, végrehajtaná a megfogalmazott terveket?
- A bankban rejlő lehetőségeket komoly kihívásnak tartom. Ennek megvalósításában - olyan tulajdonossal, aki abban partner - továbbra is szívesen részt vállalnék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.