Jövőt kínál a Postabank az új tulajdonosnak
>> A bank eladásának előkészíté-
sére és levezénylésére kérték fel közel egy éve. A pályázatot meghirdették. Hogyan értékeli az eddig eltelt időt?
- Arra szerződtem, hogy munkatársaimmal a bank értékét növeljük és egy sikeres privatizáció lebonyolításában közreműködjünk. A munkánkat az minősíti majd, ahogy végződik az értékesítés.
>> Mit tekintene ön sikeres priva-
tizációnak?
- Az eladás akkor zárul jól, ha a tulajdonos magyar állam megkapja azt az értéket, amelyre számít. Az elmúlt nyolc hónapban nekünk arra kellett törekednünk, hogy - a megfelelő ár elérése érdekében - a vevő azt lássa: érdemes a Postabankba fektetnie, mivel befektetése adott idő alatt megtérül. Ezt úgy lehet elérni, hogy a bank veszteségforrásait feltárjuk, és megoldást találunk a problémákra. Ezzel párhuzamosan pedig az üzleti aktivitás növelésével új, jövedelmező pályára állítjuk a pénzintézetet.
>> Ez így túl egyszerűnek tűnik. A bank "rendbetétele" már többször napirendre került, eddig nem sok eredménnyel.
- Pedig a probléma tényleg egyszerű, látható volt. A Postabank az utolsó olyan hazai pénzintézet, amely többet költött, mint amennyi bevétele keletkezett. A helyzet érzékeltetéséhez mindössze egyetlen adat: a bank fajlagos, méretéhez viszonyított létszáma 30 százalékkal volt magasabb, mint a versenytársaké. Ha sikerrel akartuk a pénzintézetet lábra állítani, ezen kellett változtatnunk. Áttekintettük tehát a bank működését, és jelentős csökkentéseket hajtottunk végre a személyi és dologi kiadások területén egyaránt. Az így meghatározott program keretében 25 százalékos létszámleépítésre került sor, ami mellett a legnagyobb szállítókkal kötött szerződéseket is felülvizsgáltuk, szükség esetén módosítottuk azokat.
>> Mekkora összeget lehetett ezzel megtakarítani?
- A létszámleépítés éves szinten mintegy 1,6-1,7 milliárdos, a dologi kiadások mérséklése 600 millió forint körüli megtakarítást eredményez. E tételek tehát önmagukban meghaladják a tavalyi veszteséget, amely 1,776 milliárd forint volt.
- Még erre az évre is negatív eredményt, 500 millió forintos mínuszt terveztek azonban...
- A tavaly novemberben összeállított idei terv valóban félmilliárdos adózott veszteségről szól. Ennek egyik oka az, hogy az előbb említett, összességében 2,3-2,4 milliárdos megtakarítás teljes egészében a jövő évben jelentkezhet majd. A költségcsökkentő intézkedésekre döntően az idén került sor, az éves szintre vetített hatás ennek megfelelően csak részben mutatkozik. Ezzel párhuzamosan e programok megfelelő lebonyolítása együtt jár bizonyos költségekkel (átképzés, végkielégítés, egyéb tételek), amelyek az idén még a kiadás oldalt növelik. Ezért fogalmaztam úgy, hogy éves szinten mekkora megtakarítás várható. A másik ok a magánosítás, amely ebben az évben olyan egyszeri terheket jelent, amelyekkel a terv készítésekor számolnunk kellett. És akkor még nem is beszéltünk olyan tervezhetetlen eseményekről, mint amilyenek például a jegybank intézkedései voltak az év elején. Ezért inkább "óvatos duhajok" voltunk az idei évre vonatkozó tervek készítésekor.
>> Ön az értékteremtést emelte ki
e munkája legfontosabb céljaként, eddig azonban erről még nem sok szó esett.
- A bank a költségszint normalizálását növekvő üzleti aktivitás mellett kívánja megvalósítani. Az idei tervünk a lakossági hitelállomány 40, a vállalati kihelyezések 20 százalékos növelését célozta meg. E célok eléréséhez azonban a bank termékeinek modernizálására kellett, hiszen azok jelentős része elavult volt, nem felelt meg a megváltozott piaci igényeknek.
>> Milyen egy jó Postabank-termék?
- Programunk megfogalmazásakor az ügyféligényeket helyeztük a középpontba. Megítélésünk szerint ugyanis nem feltétlenül az a jó banki termék, amely a legmodernebb vívmányokat is kihasználva folyamatos, ámde az ügyfelek jelentős része által nem feltétlenül igényelt szolgáltatásokkal hívja fel magára a figyelmet, hanem az, amely a tényleges elvárásokhoz, szokásokhoz igazodik. Ennek a gondolatnak a jegyében újítottuk meg a személyi kölcsönünket, és vezettük be új megtakarítási termékünket, a Takarékszámlát.
>> Míg ez formálódott, lemaradtak azonban a lakáshitelezés első nagy hullámáról, pedig az adottságok alapján a pénzintézet profiljába vág az üzlet. Mi volt ennek az oka?
- A Postabank eredetileg saját jelzálogbank létrehozását tervezte. Egy ilyen intézmény felállítása és beüzemelése azonban másfél, két év, ezért e tervről ősszel lemondtunk, s inkább az FHB-val kötöttünk szerződést a támogatott hitelek folyósítására. Mára a pénzintézet egyik leggyorsabban növekvő partnerének számítunk e termék értékesítésében. Ez a személyi hitel mellett a fő vezértermékünk.
>> A lakáshitelezés állami támo-
gatási rendszerének módosítása kedvezőtlenül érinti a bankokat. Sokan attól félnek, hogy az elmúlt időszak piaci versenyének köszönhetően csökkenő kamatok - amelyek közé tartoztak a postabanki termékek is - újra emelkedni fognak. Lehet már tudni a terveikről?
- Természetesen a Postabank is végez számításokat arról, miként kell majd reagálnia a változásra. Bár a vonatkozó rendelet hivatalosan még nem jelent meg, most úgy gondoljuk, nem fogjuk üzleti feltételeinket lényegesen módosítani. A támogatás visszafogásából eredő jövedelmezőségcsökkenést az állományok növelésével, az üzleti aktivitás fokozásával kívánjuk ellensúlyozni.
>> A bank termékeinek értékesítésében ismét jelentős szerephez jutnak a postahivatalok, mint a hajdanvolt szép időkben.
- A Magyar Postával tavaly tíz évre szóló stratégiai megállapodást írtunk alá. Az első hónapok tapasztalatai alapján áprilistól saját hálózatunk mellett már 170 postán értékesítik a bank személyi kölcsönét. Jelen pillanatban napi 80-100 igénylés érkezik a bankba e csatornán keresztül.
>> Hitelterméket postán értékesí-
teni. Nem rejt ez komolyabb kockázatokat?
- A postán a beérkező igények fogadása történik, az elbírálást megfelelő standardok alapján a központ végzi, semmilyen pluszkockázatot nem jelent ez a hagyományos értékesítéshez képest.
>> Más, a régi Postabankra emlékeztető elemmel is találkozhatunk, újra aktív megbízói a médiapiacnak...
- Az új termékeket el kell adni, ennek része egy átgondolt marketingpolitika is. Az idén nyilvános pályázaton új reklám- és médiaügynökséget választottunk, akikkel közösen tervezzük a megjelenéseinket. A Postabank még mindig a második legismertebb pénzintézet a piacon, de ahhoz, hogy ez az érték tartósan megmaradjon, jelen kell lenni a médiában.
>> A régi időknek vannak azonban kevésbé vonzó, értéknövelő nyomai is. A peres ügyek mekkora terhet jelenthetnek a pénzintézetnek a jövőre vonatkozóan?
- Ezek összege nem meghatározható, hiszen az ügyeknek a kimenetele egyelőre nem belátható.
>> Nemcsak rövid távon, hanem többéves időszakra vonatkozóan is megfogalmaztak terveket. Miként egyeztethető ez össze azzal, hogy az idén jön egy új tulajdonos, amelynek nemhogy a szándékai, de még a kiléte is ismeretlen?
- Eladni csak egy élő szervezetet lehet. Csökkenő költségek mellett növelni az aktivitást, elbocsátani minden negyedik alkalmazottat, és közben elvárni a maradóktól, hogy csúcsra teljesítsenek, csak úgy lehet, ha az ember hosszú távra tervez. A felső vezetők cserélődtek, a bank többi alkalmazottja azonban itt dolgozik évek óta, és eddig fásultan szemlélte a történéseket. Ezeknek az embereknek jövőképet kell kínálni ahhoz, hogy a céljaink megvalósuljanak.
>> Milyen fő elemeit emelné ki e stratégiának?
- Az idei év - az értékteremtés és privatizáció éve - a költségek csökkentése és a növekvő aktivitás révén megalapozza a 2004. évet, amelynek célkitűzése egy már kiszámítható - megfelelő termékszerkezetre és értékesítésre épülő - növekedés. Az ezt követő időszak fókuszába az ügyfél-elégedettség,
a minőség javítását helyeztük, amelynek révén a bank 2006-ra a tulajdonos megelégedésére működik, azaz növekszik és közben profitot termel.
>> Mire épül ez a megfogalmazott szlogenek alapján igen ígéretesnek látszó jövőkép?
- A Postabank egy nagyon jó adottságokkal rendelkező pénzintézet. Lakossági, valamint kis- és középvállalkozóknak szóló termékeinket a legszélesebb körben értékesítjük: a postai hálózat révén olyanok számára is elérhetővé tesszük a banki szolgáltatásokat, akiknek jelentős része még nem vált banki ügyféllé. Az e területen elért pozícióerősítés, ennek a minőség javításával történő megerősítése megfelelő versenyelőnyt jelenthet a banknak a jövőt illetően.
>> Ezt az ügyfélkört több hazai pénzintézet is megcélozta. A tulajdonosi elégedettség néhány éven belüli eléréséhez ennél konkrétabb lehetőségek is szükségesek...
- ...amelyek a Postabank esetében mint adottságok rendelkezésre állnak. A bank óriási jövedelemtermelő lehetőségeket rejt. Erre vonatkozóan egyetlen példát mondok. A mintegy 400 milliárdos mérlegfőösszeg forrás oldalról ötven százalék fölötti mértékben lakossági és egynegyed alatti arányban vállalati betéteket takar. A másik oldalon a kihelyezések, hitelek összetétele pont fordított arányokat mutat. E mérlegszerkezet alapján tehát előfordul, hogy viszonylag drága lakossági forrásokból finanszírozunk kis hozamot biztosító vállalati kihelyezéseket. Noha rövid távon még ez is jövedelmet eredményez, egy jól átgondolt mérlegszerkezet-átalakítás az eredményeket nagyságrendekkel növelheti meg.
>> A terveket figyelembe véve milyen tulajdonost látna szívesen az eladás lezárását követően?
- Mi nem alakítói, hanem alanyai vagyunk a privatizációnak. E fenntartások mellett úgy gondolom, hogy ezt a bankot egészben megtartani érték. Tehát bárki lesz is az új tulajdonos, érdemes e szempontot megfontolnia.
>> Ön az eladás lebonyolítására szerződött. Ha felkérnék, végrehajtaná a megfogalmazott terveket?
- A bankban rejlő lehetőségeket komoly kihívásnak tartom. Ennek megvalósításában - olyan tulajdonossal, aki abban partner - továbbra is szívesen részt vállalnék.







