A pénzintézetek eddig sem zárkóztak volna el a banki termékek körét bővítő földjelzálog-hitelezéstől, de mindenekelőtt hiányzott a kölcsönzési kockázatot normális mederbe terelő garanciarendszer. Emellett az 1990-es évek elején indult földprivatizáció után a tulajdonviszonyok kaotikussá váltak, ami miatt sokáig a földpiac egyáltalán nem működött. E téren persze ma sincs rend, mivel továbbra is jelentős forgalmazási (földvásárlási) korlátozások vannak érvényben és politikai lózungok maradtak a különböző kormányok által beígért birtokrendezési programok is.
A helyzet mostanra főként abban változott meg, hogy az előző kabinet idején létrehozott nfa a földpiacon egyre aktívabb szabályozási szerepet igyekszik betölteni. Banki szempontból alapvető fontosságú, hogy a megerősödő szervezet biztosítékot tud nyújtani azokra az esetekre, ha az adósok a földjelzáloghiteleket nem törlesztenék. A mai földügyi szabályozás ugyanis tiltja, hogy a föld jogi személyek (például a bankok) tulajdonába kerüljön, ami a kinnlevőségek biztonságos behajtását meglehetősen nehezítené. Mostantól viszont a földalap lép az adósok helyére, ha azok a nem fizetnek.
Mára létrejött a hitelfolyósításhoz szükséges földértékelési szabályrendszer is, az nfa pedig pályázattal kiválasztotta és úgynevezett közbizalmi listára helyezte azokat a szakembereket, akik hiteles vagyonértékelést végezhetnek. Ennek ellenére - az elhangzott nyilatkozatok szerint - mind a földalap, mind a banki szféra kínosan ügyel arra, hogy a megállapított föld- és hitelbiztosítéki érték reális legyen. Emiatt a hitelkihelyezések előtt többszörös ellenőrzési mechanizmus működik majd, ami az ügyintézési időt növelheti.
Pedig a hosszú távú (10-15 éves) földjelzálog-hitelezés kockázata önmagában is csökkenhet azzal, hogy a földárak a jövő évi európai uniós belépéssel egészen biztosan emelkedésnek indulnak, és a csatlakozási megállapodás szerint tíz év múltán - bizonyos feltételek mellett - a jogi személyek és a külföldiek földvásárlását is lehető kell tennünk. A kedvező perspektíva nyilvánvalóan fokozza a földjelzálog-hitelezés iránti érdeklődést, de egyelőre - a kiterjedt vidéki hálózattal, illetve a szakapparátussal rendelkező pénzintézeteken kívül - várhatóan kevés bank tudja csak e tevékenységet felfuttatni.
Kétségtelen ugyanakkor, hogy a várhatóan kedvező kamatfeltételekkel jelzáloghitelhez jutó egyéni mezőgazdasági vállalkozók (őstermelők, családi gazdaságok) újabb esélyt kaphatnak a versenyképes birtokok létrehozására még az uniós csatlakozás előtt. A forráshoz jutás különösen fontos lehet a mai piaci válságok és természeti csapások közepette, amikor előreláthatólag nem képződnek kellő bevételek a gazdálkodási méret fejlesztéséhez. Nem tudni viszont, hogy az EU-s tagság kapujában a földtulajdonosok spekulációs okokból mennyire várnak ki, vagyis mennyi lehet az eladásra felkínált terület. Az új hitelforma mellett is gond marad továbbá, miként alakíthatnak ki versenyképes területnagyságot a bérletre kényszerített jogi személyek (szövetkezetek, társas vállalkozások). Emellett a koncentrációnak és hitelezésnek több szempontból gátat szabhat az elaprózott birtokszerkezet, amelynek átformálásához (a földtulajdonok átrendezéséhez, különböző állami kártalanításokhoz) korábbi FVM-es felmérések szerint legalább 100 milliárdos forrásra lenne szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.