Találós kérdés: mi az, amit az év végéig el kellene fogadni, több száz módosító indítvány benyújtása várható a tervezetéhez, és előre megjósolható koreográfia szerint lezajló, óriási politikai csatározások közepette születik majd meg? Igen, az egyik helyes válasz valóban a magyar állam költségvetése. A másik pedig az EU alkotmánya. Utóbbi végső formába öntése kezdődik meg a holnapi római uniós csúcstalálkozóval.
Amíg azonban a büdzsé kedden megkezdett parlamenti vitája az év végéig szinte bizonyosan lezárul (legalábbis a Tisztelt Házban), addig az uniós alaptörvény idei véglegesítésére nem mernék nagy összegben fogadni, noha a cél valóban a decemberi zárás. Az olasz elnökség azzal érvel, hogy a majdani politikai megállapodás jogi formába öntése, illetve az unió húsz hivatalos nyelvére való lefordítása időigényes dolog, márpedig a jövő júniusi európai parlamenti választáson a polgároknak már ismerniük kell a szöveget.
A lóláb viszont ebben az esetben túlságosan feltűnően lóg ki. És most tegyük félre azt, hogy a szöveg nagy része már július óta készen áll. Olaszország érthető módon leginkább azt szeretné, ha az alkotmány második római szerződésként vonulna be a közbeszédbe, s ez csak akkor kivitelezhető, ha még a decemberben lezáruló olasz elnökség alatt sikerül megállapodni róla.
Ez a törekvés önmagában még támogatható. De hogy emiatt mondjon le létfontosságú érdekei érvényesítéséről közel másfél tucat kis és közepes állam, köztük Magyarország is? Aligha várható. Márpedig az egy ország-egy biztos elv érvényesítése van olyan fontos ügy, ami könnyen elnyújthatja a most induló kormányközi konferenciát. A tartalom tényleg sokak számára fontosabb lehet az időkeretnél. Arról nem is beszélve, hogy sokan nem látnák szívesen Berlusconit európai ügyekben triumfálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.