Az Európai Unióhoz történő csatlakozás már rövid távon is jelentős fiskális következményekkel jár. Miközben a strukturális és kohéziós alapokból történő sikeres forráslehívás esetén a csatlakozás nettó pénzügyi mérlege a nemzetgazdaság egésze szempontjából pozitív, addig a csatlakozás fiskális egyensúlyra gyakorolt hatása negatív lesz.
A csatlakozás közvetlen hatása a magyar költségvetésre az EU-költségvetésbe történő befizetés megjelenése lesz a kiadási tételek között. Ezzel szemben állnak az EU strukturális alapjaiból történő kifizetések: ugyanakkor ezen forrásokhoz történő hozzáférés a költségvetés számára többletkiadással jár az addicionalitás jól ismert elve
miatt. Tekintettel arra, hogy az uniós források kofinanszírozása csak részben történhet meg a már meglévő kiadások átcsoportosításával, a minél kedvezőbb nettó pénzügyi transzfer nagyobb államháztartási kiadást igényel.
A csatlakozás elkerülhetetlen következménye az államháztartási beruházások növekedése lesz. Ezt igényli az acquis communautaire előírások teljesítése olyan területeken, mint a környezetvédelem és infrastruktúra, illetve a különböző derogációk fokozatos megszűnése. Jelentős kiadástöbbletet igényelnek a gazdaság felzárkózása érdekében megvalósítandó költségvetési beruházások az infrastruktúra, az egészségügy és a közoktatás területein. Ez utóbbi kiadások esetében - a többi csatlakozó közép-európai gazdasághoz hasonlóan - további problémát jelent, hogy a várható bérkonvergencia, valamint a szociális ellátások iránti igény növekedése akkor jelentkezik kiadási többletként az államháztartásban, amikor a fontosabb elosztórendszerek reformja még nem történt meg. Ezért az elodázott reformok miatt rövid távon mind a reformok mellékhatásai, mind ezen közösségi szolgáltatások finanszírozása kiadási többletet eredményez az államháztartás számára.
Végezetül az államháztartási kiadások alakulásánál figyelembe kell azt is venni, hogy a csatlakozás szektorális, regionális hatásai eltérőek lesznek, és a szükségszerűen jelentkező vesztesek kompenzálása többletforrásokat igényel az államháztartástól.
A csatlakozás közvetett fiskális hatásai közül kiemelkedik az adóharmonizálás a telephelyköltségekben felerősödő verseny nyomán. Az adóharmonizálás a magas adókulcsok következtében azok csökkenésében fog megjelenni (iparűzési adó, áfa), és ez annak ellenére a bevételek csökkenését eredményezheti, hogy a kivételek megszüntetése, az adóalap bővülése ezt részben semlegesítheti.
Az említett hatások számszerűsítésénél iránymutató lehet, hogy a témában készült egyik átfogó IMF-elemzés szerint a csatlakozás az új tagok esetében az államháztartási egyenleg átlagosan 2-4 százalékos romlását eredményezheti, és a Bundesbank is azzal számol, hogy az egyenlegek romlanak a csatlakozás miatt, bár a negatív exogén sokk mértéke esetükben az előző becslés fele. Magyarországon is azzal lehet számolni, hogy a GDP 1 százalékával romlik az egyenleg a csatlakozás első, ennél valamivel nagyobb mértékben a következő években: ez addicionális korrekciót igényel a mai adósságdinamika és kiinduló fiskális pozíció mellett is.
Miközben a csatlakozás erőteljesen hat az államháztartás egyenlegére és ebből fakadóan az államadósság dinamikájára is, a csatlakozást követően fokozatosan alkalmazzák majd a közösségi szektor finanszírozását az EU-n belül meghatározó előírásokat. A "túlzott hiány" elkerülése, a folyamatos makrogazdasági monitoring, idővel a stabilitási és növekedési paktum előírásainak teljesítése folyamatos és jelentős alkalmazkodási kényszert jelent a csatlakozó országok esetében az államháztartás számára, amit Magyarországon a bejelentett 2008-as GMU-csatlakozási szándék tovább erősít.
Összességében a csatlakozásnak kettős hatása van: az államháztartási folyamatok oldaláról az egyenleg romlásával járó ceteris paribus, ugyanakkor a fiskális politika oldaláról növekvő kényszert és kötelezettséget is jelent a kiigazítás felé. Ezek a hatások közvetlenül és közvetve már 2004-ben is érvényesülnek: ezért ezeket az addicionális terheket/kötelezettségeket is figyelembe kellene venni a következő év költségvetésének elfogadásakor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.