Úgy érzem - bárcsak tévednék -, hogy Varsó az utóbbi évek során több ízben és több szempontból is egy ilyen aránytévesztés áldozata lett. Először akkor, amikor komolyan elhitte, hogy a nizzai szerződésben rögzített 27 szavazatával maga is az Európai Unió egyik tényleges nagyhatalma (lengyelre is pontosan lefordítható: "morcarstwo") lett. Vagy legalábbis olyan hatalma, ami nélkül vagy ami ellenében nem hozhatnak döntést a valódi nagyok. Ezt akkoriban a lengyel nemzeti érdekek győzelmeként értékelték a Visztula menti kommentárok. Az euforikus hangulatban csak igen kevesen és halkan beszéltek arról, hogy a döntések megakadályozásának képessége nem tekinthető túlságosan tartalmas és konstruktív nemzeti érdeknek egy integrálódni kívánó ország részéről. Másodszor akkor, amikor komolyan elhitte, hogy Koppenhágában saját felkészültsége alapján, s nem az unió valódi nagyjainak politikai jóindulatából maradt ki a 2007-ig várakoztatottak köréből, s került a 2004-ben csatlakozó tízek közé. Harmadszor akkor számította el magát, amikor egyrészt úgy gondolta, hogy Irak kapcsán tanúsított Amerika melletti elkötelezettsége, s általában határozott atlantizmusa - új belépőként - azonos megítélés alá esik majd Brüsszelben az olyan régebbi tagok magatartásával, mint mondjuk Nagy-Britannia vagy Spanyolország; másrészt arra számított, hogy az Egyesült Államokkal fennálló stratégiai partnerségének előnyeit az EU-n belül is képes lesz érvényesíteni. Varsó mentségére legyen szólva: ennek a tudatnak a megerősítéséből Washington is bőven kivette részét. Negyedszer, úgy vélem, hogy a lengyel politikai vezetés az elmúlt időszakban nem mindig áldozott kellő figyelmet az unió nagyjainak érzékenységére. Nem vagyok biztos például abban, hogy a harci repülőgépek vásárlására vonatkozó, egyébként teljes mértékben akceptálható varsói döntést (ti. hogy amerikai gépeket vesz Lengyelország) szerencsés volt éppen Koppenhága után két nappal bejelenteni. Miként túlzott volt talán hadrendbe állítani a mundér becsületének védelme érdekében a teljes lengyel politikai vezérkart a nyolcak levelének emlékezetes chiraci kritikájával szemben. Most nem is beszélve persze az éppen kirobbant "Roland-ügyről" (ti. Varsó és Párizs vitáját arról a lengyel bejelentésről, hogy az Irakban talált francia-német gyártmányú - ám tizenöt éve nem gyártott - Roland III. rakétákon a 2003 évszám szerepel), s amely végkimenetelétől függetlenül beárnyékolja a lengyelek római entrée-ját.
De a külső szemlélő számára más szempontból is kissé aránytévesztőnek tetszik Varsó álláspontja. Mert például felettébb furcsán hat, hogy a nizzai szavazatelosztási rendszert éppen az a most csatlakozó Lengyelország védi a leghangosabban, s éli meg nemzeti érdekeinek vereségeként az EU konventje által - lengyel részvétel mellett és konszenzussal - kidolgozott alkotmánytervezetet, amelynek ez utóbbi révén az EU valódi nagyjai (Német-, Franciaország, Nagy-Britannia, Olasz-, Spanyolország), illetve Románia mellett egyedüliként növekedett szavazatai száma a 27-ek között. Miként sokaknak valószínűleg viszszatetsző az is, hogy az újonnan belépő atlantista Varsó (tegyük hozzá: másokkal együtt) nem csupán az unió közös védelempolitikájának önállóságát kívánja megtorpedózni Rómában, de még annak alkotmányban való rögzítését is igyekszik kizárni, hogy erre esetleg kísérletet tehessenek az arra vágyó EU-tagok. S végül felettébb aránytévesztő az a gyanakvó politikai szemlélet is, amely úgy véli, hogy Brüsszel a támogatások megvonásával, Lengyelország nettó befizetővé "kényszerítésével" bünteti majd meg Varsó "renitenskedését". Nem azért aránytévesztő, mert hajlamos elfeledkezni arról, hogy a támogatásokat az EU nagy- és kisgazdagjai adják össze a sajátjukból, még csak nem is azért, mert egyfajta szubjektív rosszindulatot feltételez egy szervezetről, hanem mindenekelőtt azért, mert mindeközben mélyen hallgat arról, hogy a támogatások elmaradásáért Lengyelország - s persze nem csak ő - legfőképp saját felkészületlenségét okolhatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.