Még alig száradt meg a pecsét a következő költségvetés tervezetén, ezért keveseknek adatik meg, hogy elmondhassák, részleteiben is átlátják a jövő évi gazdaságpolitika minden elemét. Az azonban nyilvánvaló: megvan az esély rá, hogy 2004 leszámoljon a választási büdzsék nyűgével - az osztogatási kényszerrel.
Márpedig a költségvetés helyes pályára állítása nem fájdalommentes folyamat, ahhoz sok feszültséget kell felvállalni. A költségvetés indoklása szerint a fiskális politika jövőre arra törekszik, hogy a maga eszközeivel segítse az elmúlt 1-2 év túlzott keresletélénkítő politikájának hatására kedvezőtlenné vált növekedési szerkezet korrekcióját, a külső/belső egyensúly romlásának megállítását. Az államháztartás hiányának a GDP 4,5 százalékában meghatározott 2003. évi előirányzata már jelezte a fordulatot, a korábbi expanzió után a keresletszűkítés szándékát. A keresletszűkítő hatás pedig még azt figyelembe véve is érvényesül az idén, hogy a deficit várhatóan túllépi az előirányzatot.
A költségvetési politika keresletre gyakorolt hatásának megítélésekor nem szabad elvonatkoztatni az úgynevezett vagyonhatás figyelembevételétől sem. Általánosságban a fiskális intézkedés eredményessége attól függ, hogy az milyen várakozásokat okoz az állam jövőbeli magatartására vonatkozóan. Ha a kiadáscsökkentést tartósnak értékelik a fogyasztók, akkor a jövőbeni adóterhek nettó jelenértékének csökkenése pozitív vagyonhatást eredményez - így a fiskális lépésnek expanzív hatása lehet a magánszektor fogyasztására és a termelésre. Az adóemelés azonban ezzel ellentétes hatású. Ezek a megfontolások legalábbis egyfajta elméleti magyarázatát adják annak: a szociálliberális koalíció következő évi adókoncepciója miért ötvözi a kiadások visszafogását a személyi jövedelmek és a fogyasztás adóterhelésének növelésével.
Az álmoskönyvek szerint a legnagyobb hitelességi hatást a politikailag kényes területeken véghezvitt kiigazítással lehet kiváltani, például a jóléti kiadások, a társadalombiztosítás költségei vagy a közalkalmazottak számának csökkentése révén. Ezen kritérium alapján sem lehet panasz a büdzsé tervezetére, hiszen az szakít a korábban már-már sportként űzött magatartásnormával. A miniszterelnök augusztus elején egy rádióinterjújában jelentette ki: "az idén nem lesz több csomag". A tagadhatatlanul népszerű kijelentését a forint árfolyamsávjának eltolását és a költségvetési intézményeknél bejelentett, 2,5 százalékos megszorítást követően tette. Úgy vélem, nem csak ízlés kérdése, hogy a központi intézményeknél a következő hetekben levezénylendő, 10 százalékos leépítést - amit még az idén, vagyis január 1-jéig kell teljesíteni - lehet-e, kell-e "csomagnak" nevezni. Akármi legyen is a körítés: januárra 8 ezer emberrel kevesebb dolgozik majd a minisztériumoknál és kapcsolódó szerveiknél, s további 50 ezer ember státusa inog a helyi önkormányzatok által fenntartott intézményeknél is - bár utóbbi ügyében mindeddig kínosan kerülte a kormányzat az egyértelmű megnyilatkozást.
Nem szerencsés, ha a szeptemberi intézkedést augusztusban ilyesfajta, ráadásul felesleges fogadkozás előzi meg. A közgazdasági elméletek már régóta a lehető legrosszabb párosításnak tartják, a hitelességet romboló hatásai miatt. Ennek fényében azonban egy korrekt költségvetés bemutatása kevés ahhoz, hogy a gazdaság szereplői szemet hunyjanak az elmúlt másfél év sutaságai felett. A költségvetés csak az alap, amin újra lehet építeni a kormányzati elfogadottságot - de ehhez az kell, hogy a lefektetett irányelvek jövő ilyenkor is kiindulásul szolgáljanak még.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.