Ha valaki három évvel ezelőtt azt mondja, hogy az euró bevezetésének kritériumai közül Magyarország számára az államháztartási hiány jelenti majd a legnehezebb feladatot, nem pedig az infláció leszorítása, akkor sokan furcsán néztek volna rá. 2000-ben ugyanis éppen a maximálisan engedélyezett 3 százalék volt a GDP-arányos deficit, a drágulás üteme pedig 10 százalék.
Azóta persze vaskosan közbeszólt a makrofolyamatokba a belpolitika, s ma már ott tartunk, hogy a deficit lett az első számú közellenség. És nemcsak idehaza, Cseh- és Lengyelországban is az utóbbi két-három évben szaladt el látványosan az államháztartás hiánya.
De az euróövezetbe félszívvel végzett reformokkal nem lehet bekerülni - üzente egyértelműen Pedro Solbes Mira pénzügyekben illetékes európai bizottsági tag az euróátvételről a múlt héten tartott varsói konferencián a jelölteknek. Sőt, a reformok önmagukban nem is elegendőek: "egyértelműen jelentős reálkonvergenciának kell azt megelőzően bekövetkeznie, hogy sikeresen vehessék át a jelöltek az eurót" - szögezte le a biztos. És afelől sem hagyott kétséget, hogy Brüsszel csak akkor járul hozzá a bevezetéshez, ha annak tényleg megalapozott esélye van a sikerre, hiszen itt az euró világgazdasági szerepe is kockán forog.
Persze ebben a játszmában Brüsszel feladata a jelenlegi stádiumban éppen ez a keménykedés, mondhatná joggal bárki, komoly igazságalappal utalva az euróövezet tekintélyét legalább ilyen súlyosan romboló német és francia deficitsorozatra. Nagy hiba lenne azonban leragadni ezen a szinten: elvégre a deficitfaragást idehaza nem az EU kedvéért, hanem saját érdekünkben kell elvégeznünk. (UGy)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.