n A Heineken, amely Európa egyik legnagyobb söripari tranzakciójába fogott, a teljes ügylet méreteihez képest elhanyagolható nagyságrendű magyar akciót kívülről érthetetlen sietséggel indította el. Olyan vételi ajánlatot tett a Brau csoport magyarországi leányára, amelytől a piacnak elállt a lélegzete.
A magyar befektető persze felhördült. A nemzetközi tranzakciókhoz és a magyarországi Brau cég nyereségtermelő képességéhez képest méltatlanul alacsonynak tűnő ár (részvényenként
12 806 forint), s a hazai törvények előírásaival több ponton ütköző ajánlat felborzolta a kedélyeket. Az üzenet egyértelmű Magyarország megítélése szempontjából.
A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) ekkor még közbelépett. Az eredmény azonban csak egy félmegoldás lett. Kötelezték ugyan a magyarországi Heineken-leány Amstelt egy már a jogszabályoknak megfelelő ajánlat megtételére, a félrelépésért kiszabott bírság mértéke azonban (a súlyos problémák ellenére) a megállapítható maximális összeg 1 százaléka, egymillió forint volt. Aminek persze megint üzenetértéke van. E ponton azonban a felügyelet maga minősítette a hazai piacot.
A befektető egy része erre már vádolt és fenyegetett. Ahelyett, hogy - felkészült szereplőhöz mérten - változatlanul szakmai alapon vitatkozott volna tovább, egyéni érdekeltségeket sejtett az ügyletek mögött. Ez persze sehová sem vezetett. Megosztotta saját táborát, és bezárultak a nyilvánosság előtt azok a kapuk is, amelyek más esetben talán jobban előrevitték volna az ügyeket.
Az ajánlat pedig közben megszületett. Jóváhagyták, s november 6-án megnyílt a részvények benyújtására rendelkezésre álló 30 nap is. Maradtak azonban kérdőjelek, amikre a hazai befektető választ szeretett volna kapni. A folyamatban elkövetett hibák s azok jogkövetkezményei igen kusza helyzetet teremtettek, amelyet valamilyen formában kezelni kellett volna. Ez nem történt meg. Így az már nem is volt meglepő, hogy a bíróságon megtámadták az ügyben született valamennyi határozatot. A Brau a tényről megjelentetett egy közleményt, a jogi lépés következményeiből azonban eddig semmi sem látható, pedig a bíróság végzése szerint - tekintettel arra, hogy a felügyelet határozataiban nem rendelte el az azonnali végrehajtást - a keresetek benyújtásával az ajánlat az államigazgatási eljárásokról szóló törvény értelmében felfüggesztődött. A forgalmazó azonban a kereset benyújtása után másfél héttel is befogadta a papírokat, és senki egy lépést nem tett (legalábbis nyilvánosan) arra, hogy e (megint első ránézésre) jogszabályokba ütköző helyzetnek véget vessen.
Tudjuk, mint minden jogi értelemben vizsgált esetben, vannak kivételek. Azt azonban ne várja senki, hogy miközben a vételi ajánlat pörög, a piac majd türelemmel várja a jogilag megalapozott véleményeket. Itt lépni kell: fel kell függeszteni az ajánlatot, vagy meg kell magyarázni, hogy miért nem történik meg ez. S ha ez esetleg nem történik meg, akkor megint a felügyeletnek kell közbelépni. Az intézmény nyilatkozatai azonban semmitmondók. Arról szólnak, hogy a felügyelet tudja, mi a dolga, bízzon hát benne a közönség, mert álláspontját a bíróságon is kész megvédeni. Ez általában talán elegendő, de egy konkrét ügyben a befektetőnek nem erre van szüksége.
A magyar piac szereplői felnőttek. Döntéseiket maguk kívánják meghozni. Ehhez információ kell. A felügyelettől pedig azt várja el, hogy biztosítsa a piac jogszerű, zavartalan és áttekinthető működését. A szakmai felkészültséget itt és most kellene bizonyítani, nem parlamenti bizottságok és nemzetközi intézmények előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.