n Ma már egyre kevésbé irigyelt pozíció a távközlés munkaerőpiacán a hajdani monopolszolgáltatók vezérigazgatói posztja. Évről évre erőteljesebb ugyanis az a kettős nyomás, ami a vezetékes piac ezen társaságaira nehezedik. A világ számos országában nehezen kiharcolt liberalizáció következtében ugyanis egyre nagyobb számban vannak jelen a konkurensek a fix piacon, de várakozáson felül beindult a verseny a mobilpiacon is. Utóbbi a legtöbb országban - s főként a lakossági piacon - már nem kiegészítő, hanem egyenesen a vezetékest felváltó szolgáltatásnak bizonyul.
A "hang"-súlyeltolódások meglátszanak a nagy távközlési cégek üzleti mutatóin is. A nyugat-európai vezetékes szolgáltatók beszédpercekből származó bevételei az idén átlagosan 2,5 százalékkal csökkennek, de vannak olyan társaságok, amelyek 12 százalékos lemorzsolódással is kénytelenek számolni - derül ki a JP Morgan befektetési bank elemzéséből.
A kelet-közép-európai térség egykori monopolszolgáltatóinak még nagyobb kreativitásra van szükségük, hogy lelassítsák a piac zsugorodását. A nyugat-európai szolgáltatókkal ellentétben maguknak is nagyon alacsony ellátottsági szintről kellett privatizáció utáni újkori történetüket kezdeni, ráadásul ez sokuknál egybeesett a mobil beindulásával. A régió távközlését a lakossági piacon már egyértelműen a mobil uralja. A vezetékes ellátottság átlagosan 35 százalékos, szemben az unióban mért 60 százalékkal.
A gazdaságilag legerősebb négy uniós tagjelölt közül csak Lengyelországban nem csökkent még a vonalas ellátottság. Magyarországon már több előfizetője van a piacvezető mobilszolgáltatónak, mint amennyi az összes vezetékes előfizető. A régió leglátványosabb vezetékes hátraarca Litvániában következett be, ahol 2002-ben és 2003 első felében a volt monopolszolgáltató ügyfélkörének 25 százalékát veszítette el, miközben a mobilpenetráció 29-ről 56 százalékra nőtt.
A csatlakozás előtt álló országok vezetékeseinek üzleti érdekei ellen dolgozik az uniós díjszabályozás is, amely tarifáik kiegyenlítésére kötelezi őket. A hajdani monopolszolgáltatók történelmileg alacsony előfizetési és helyi hívásdíjakra építkeztek, ezeket a belföldi és a nemzetközi távhívások díjából keresztfinanszírozták. A tarifakiegyenlítési kötelezettség az előfizetési díjakat a mobiloké fölé hajtja.
A helyzetből - a nem csupán a létszámcsökkentéssel - kiutat kereső vezetékesek a hangpiacon már csak kreativitásukban, az adatpiacon azonban az egyre terjedő szélessávú internetben bízhatnak. Előbbit a tarifák - előfizetőknek kedvezőbb - átalakításában csillogtathatják, s példát a mobilokról vehetnek. A versenyt kezdettől tapasztaló mobilcégek már megtanulhatták, hogy az ügyfelek menekülnek a tarifadzsungelből, s nemcsak az általában olcsó, hanem a kiszámítható költségű telefonálást kedvelik. Erre már vannak jelek a hazai vezetékes szolgáltatóknál is.
A kiútkeresés másik útja a bevételnöveléshez a szélessávú internetszolgáltatás. Ennek felfutásához éppen a régióban vannak még tág terek. A térség országaiban ugyanis a számítógép-ellátottság jóval alacsonyabb a nyugat-európainál. A múlt év végére a nyugat-európai átlagos világhálós penetráció már meghaladta a 40 százalékot, Magyarországon pedig épp csak elérte a 15 százalékot. A hazai cégek további állami segítséggel számolnak, 2004-től pedig uniós forrásokra is számítanak a szükséges beruházások finanszírozásában. Várhatóan azonban saját zsebükbe is elég mélyen bele kell nyúlniuk az eredménymutatók javításáért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.