A magyar valuta november végi és december eleji gyengülése valójában nem irracionális fejlemények következménye, mivel a befektetők elkezdtek Magyarország hatalmas - fiskális és külső - ikerdeficitjére, illetve a növekvő eladósodásra összpontosítani, és egyszerűen magasabb hozamokat követeltek a befektetéseikre. Természetesen volt bizonyos spekuláció - amellyel részint a további kamatemelésekre vagy a forint gyengülésére játszottak -, ezt azonban túl sokáig használták mentségként.
Fokozta a forint bajait az a tény, hogy a befektetők tudták: Magyarország nem folytathatja a mostani kurzust, miközben tartani akarja az euró 2008-as bevezetését, amint azt a kormány és a központi bank korábban, látványos hírverés kíséretében bejelentette. A hatalmas költségvetési hiány, a magas infláció és a gyorsuló hitelexpanzió nem kompatibilis a maastrichti kritériumokban rögzített célokkal. A dolgok állása szerint Magyarországnak problémás lenne az euró átvétele az évtized végéig is, nemhogy a 2008-as cél teljesítése.
Ebben a környezetben a hatalmas kamatemelés nem lett volna elégséges a forint gyengülésének megállítására, főleg nem az MNB által az utóbbi évben végrehajtott számos politikai irányváltás után. Valójában - miután a kormány ismételten és jelentősen elhibázza a költségvetési célokat - a hitelesség hiánycikké vált Magyarországon. Amint magam és sokan mások is több alkalommal kijelentettük ezen lap hasábjain, a befektetőknek konkrét jel kellett arról, hogy a kormány nemcsak megérti Magyarország problémáit, hanem a helyzet kiigazításához szükséges intézkedések megtételére is kész. Ehelyett vég nélküli retorikát kaptunk arról, hogy a kormány és az MNB miként koordinálja a gazdaságpolitikai lépéseket, miközben ennek az ellenkezője volt nyilvánvaló.
A piacok emiatt találták biztatónak a kormány által a múlt héten bejelentett kiadáscsökkentést. Medgyessy Péter miniszterelnök elismerte, hogy az intézkedések nem népszerűek, ami fontos. A fiskális konszolidáció soha nem népszerű, de erős kormányoknak meg kell tenniük ezeket a lépéseket, ellenkező esetben a pénzügyi piacokon kell megfizetni az árat. Intézményem - az Economist Intelligence Unit - számításai szerint a kormány intézkedései látható közelségbe hozták a GDP 3,8 százalékának megfelelő költségvetési hiányt 2004-re, ami egyébként közel járna az 5 százalékhoz.
Ez azonban csak az első lépés, ha az a cél, hogy a forint jegyzése a mostani árfolyamszint közelében maradjon. Emellett minden kedvezőtlen hírt - például a külső egyensúly további romlását - ellensúlyozni kell egy arról szóló jelentéssel, hogy a gazdaság felépülése jó úton halad. Minden arra utaló jel és adat, hogy a kormány kordában tudja tartani a deficitet, ténylegesen erősíteni tudja a forintot.
Ez végeredményben növelni tudná az MNB mozgásterét a kamatok csökkentésére, ami egy kedvező spirált indíthatna be. Ebben csökkenhetnének a kormány hitelköltségei, és könnyebben teljesíthetővé válnának a költségvetési célok. Ez viszont fokozná a befektetők érdeklődését, amitől erősödne a forint, mozgásteret teremtve a központi banknak a kamatok további mérséklésére.
A helyzet iróniája az, hogy 2004 vége felé az MNB-nek esetleg éppen a túl erős felértékelődéstől kell majd a forintot védenie. Ha a következő hónapokban további jelek bukkannának fel, amelyek szerint Magyarország szilárdan halad a konvergencia útján, akkor olyan befektetői érdeklődés támadhatna, hogy az MNB-nek a régi problémával kellene szembenéznie: mit tegyen az erősen felértékelődő forinttal.
Mindez rámutat az ERM 2.-vel kapcsolatos problémákra. Ebben a rendszerben két évet kell kötelezően eltölteni az euró átvétele előtt, Magyarország pedig 2004-ben csatlakozni akar hozzá. Bár a forint jelenlegi árfolyamrendszere kompatibilis az ERM 2.-vel, a maastrichti céloknak való megfelelés mérésére valószínűbb a š2,25 százalékos ingadozási sávon belüli maradás megkövetelése. Amint a legutóbbi árfolyammozgások is mutatták, ezt különösen nehéz lesz betartani, és a forintra várhatóan még zökkenőkkel teli út vár. Lehet, hogy az MNB-nek és a kormánynak nem kellene annyira sietnie az euró bevezetésével. Vagy talán Brüsszelnek kellene változtatni a szabályokon. Francia- és Németország esetében ez láthatóan nem okozott problémát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.