Igazuk volt a lengyeleknek, amikor azzal érveltek, hogy a mostani reformokat útjára indító 2001-es leakeni nyilatkozatban még egy sor sem volt a nizzai szavazati rendszer módosításáról. De még a konvent elején sem beszélt erről senki! Hát akkor mi alapján akarják most elvetni?!
Miként volt igazságuk a spanyoloknak is - már 2000-ben, a nizzai csúcson is -, hogy egy ponton túl aránytévesztés, ha egy ország súlyát csak a népességen mérik. Ez alapján Európában (bár egyelőre még nem az EU-ban?) Törökország volna az egyik legfontosabb, legbefolyásosabb ország. A gazdasági, társadalmi fejlettséget, általában az EU erejéhez és stratégiai szerepéhez való hozzájárulást is figyelembe kell venni!
De akkor vajon hogyan lehetett igazuk a lengyeleknek abban, hogy ők viszont azon az alapon akartak - és kaptak is, sokkal gyengébb gazdasági helyzetből - a spanyolokéval megegyező szavazatszámot, hogy: azonos a népességük?! És ha a népesség alapján tartottak igényt a spanyolokéval egyező elbánásra, akkor miként van, hogy ugyanezt az érvet a németek szájából már hallani sem akarják? Pedig az utóbbiaknak is igazuk van, amikor arról beszélnek, hogy ők éppen hogy a legnagyobb eltartói az uniónak, nem fair, ha közben a lakossága felét sem kitevő, GDP-ben csak töredéket felmutató másik országnak (mint például a lengyeleké?) egy 29-es szavazati skálán csupán kettővel van kevesebb, mint nekik. (Még sokatmondóbb a torzulás, ha úgy számolunk, hogy a spanyol-lengyel együttes szavazatszám közel kétszerese a németekének - miközben kettőjük népessége közösen sem éri el Németországét!) Ha egy rendszer ennyire nem fair, akkor igenis jogos hozzányúlni?
Nyilván azért lehetett különböző oldalról ennyiféle igazságra hivatkozni, mert a hivatkozási alapok olyan kompromisszumokon alapuló döntések voltak, amelyeket elég tágan fogalmaztak meg ahhoz, hogy utóbb eltérő módon lehessen hivatkozni rájuk. Márpedig aki eltérő módon értelmez, az a másiktól mindig eltérő módon fog beszélni (és hallani). Valójában, ha a hivatkozási alapoknál mélyebbre, a valós érdekek szintjére ásunk, egy fokkal átláthatóbb, kiszámíthatóbb a kép.
Tudni lehetett, hogy Leszek Miller most már, ha akart volna sem tudott volna előjönni abból a sarokból, ahova a lengyel diplomácia az elmúlt hónapokban következetesen beszorította magát. Látni lehetett ezt már két hete a külügyminiszterek nápolyi találkozóján is, ahol a lengyel diplomácia feje az ülésen viszonylag rugalmas volt, a sajtónak nyilatkozva pedig rendkívül elszántnak, semmit soha fel nem adónak mutatkozott. Azt szokta meg az ember, hogy egy politikus a tárgyalóteremben a szélsőségek felől indul (hogy legyen miből engedni), és a nyilvánosság felé árnyaltabban beszél (hogy legyen hova visszavonulni, ha mégsem sikerül). A lengyelek ennek pont az ellenkezőjét csinálták, és ezzel magukra is zárták az ajtót.
A németekről viszont azt lehetett tudni, hogy miután éveken át többnyire végül engedtek, most vissza is akarnak kapni valamit. A legutóbbi költségvetési alkuk előtt a német kormány mondta a leghangosabban, hogy Németország nem lesz többé az EU fejőstehene, és legközelebb már csak szűkített, ésszerű EU-büdzsét fognak csupán elfogadni. Aztán 1999-ben éppen a németekre jutott az EU-elnökség, és Schröder tudott annyira európai lenni - felülírva németségét -, hogy az utolsó éjszaka végül meghajolt a spanyol követelések előtt, és belement egy drágább EU-költségvetésbe. Ugyanez ismétlődött meg 2000-ben Nizzában. Schröder fogadkozott: országa most már népességarányosabb szavazatmennyiséget kell hogy kapjon. Aztán látva a franciák hihetetlen érzékenységét, és úgy érezve, hogy mégsem boríthatják fel a - bővítés megkezdéséhez akkor feltételnek tekintett - szerződést, ismét beadta a derekát. Maradt a szavazati paritás.
Végül jött - 2002 októberében - a nagy agrárköltségalku, aminek tisztázása elengedhetetlen volt, hogy le lehessen zárni a csatlakozási tárgyalásokon az agrárfejezetet. S bár Németország ebből már nem jött ki annyira rosszul, mint ahogy utóbb állították, de nem is jött ki annyira jól, mint a franciák. Ezek után sejteni lehetett, hogy egy ilyen horderejű ügyben, mint az első alkotmány, ezúttal vissza akarnak majd kapni egyet s mást.
Miként - végül - azt is tudni lehetett, hogy ahhoz, hogy a beprogramozott holtpont elkerülhető lehessen, nagyon ambiciózus, fantáziadús, és főként minden fél számára hiteles elnökségre lett volna szükség. Azaz pontosan arra, ami Silvio Berlusconira nem áll. Köztudott, hogy a tizenötök között ő a "pária", akit csak azért fogadnak el valamennyire, mert mégis egy nagy ország demokratikusan választott miniszterelnöke. De - legalábbis a jelenlegi tagok körében - nem tekintik partnernek. Felkapaszkodott üzletember a politikai mandarinok között, akinek ráadásul még modora sincs (most pénteken is, a közös ebéden vérig sértette Schrödert, midőn elkezdett élcelődni sorozatos válóperei miatt?). A hét végére előállt helyzet kezelésére egy mindenki által mélységesen tisztelt "brókerre" lett volna szükség. Berlusconira ez a cipő nem illett - úgyhogy az ellentétek óhatatlanul felülkerekedtek.
De abban is volt igazság, hogy jogi értelemben pánikra nincs ok. Van egy hatályba lépett, érvényes szerződés - a nizzai -, ami alapján jövő májustól át lehet lépni az EU-tizenötből az EU-huszonötbe. A sérülés politikai fronton történt. Azzal is, hogy (a múltkori stabilitási paktum történet után újra, csak nagyobb tétek mellett) bebizonyosodott: a nemzeti érdekekhez való ragaszkodás igenis látványosan az EU-érdekek fölé tud kerekedni. És azzal is, hogy a szorosabb integrációt őszintén akarók láthatóan kezdik elveszíteni türelmüket. De ez sem szombaton derült ki. A francia-német unió ötletéről legutóbb éppen az alkotmányozó viták nehézkessége miatt kezdtek el újra beszélni, miként a belgák is ezért jelentették be előre: ha nincs megállapodás az alkotmányról, akkor ők is e szűkebb unió felé majd veszik az irányt. De persze ez sem újdonság: Helmut Kohl már 1996-ban arról beszélt, hogy nem szabad a konvoj sebességét a leglassabb hajókhoz igazítani. Joggal mondta Miller, hogy mindez már tízéves történet.
Aztán hogy merre vezethet a gyorsabb és lassabb hajók közös menete, szétszakadhat-e a konvoj - netán karambol is elképzelhe-
tő -, az már egy másik történet. Annyi bizonyos, hogy érdekes új évnek nézünk elébe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.