Ugyanez érvényes az Atlanti-óceán túlpartján is. A Federal Reserve természetesen messzemenően független, a szövetségi kormány fiskális szabadságát pedig ott is megpróbálták korlátok közé szorítani - az európai stabilitási paktumhoz hasonló eszközzel. Az ilyen célú Gramm-Rudman-szabályok azonban a Clinton-érában összeomlottak a kormányzati, elnöki és kongresszusi nyomás alatt.
A monetáris politika éppolyan mértékben - ha nem jobban - használható a gazdaság ösztönzésére a választások évében, mint a fiskális politika, amit a politikusok különösképpen szeretnének elérni. Bármely mechanizmus rövid távú célokért való, nyakló nélküli használata azonban hoszszabb távon olyan hátrányokkal jár, amelyek indokolttá teszik a politikusok makrogazdasági beavatkozásainak korlátozását.
Ha a politikusoknak - például a jegybankra kifejtett hatásuk révén - befolyásuk van az inflációra, hatalmukat arra használhatják, hogy a köztartozásokat a drágulás révén, pótlólagos adóemelések nélkül csökkentsék. A 70-es éveknek és a 80-as évek elejének nagy tanulsága éppen ez volt, ami arra kényszerítette a politikusokat, hogy az árstabilitás megőrzését célzó felelősséget átengedjék a központi bankoknak. Ezek önmagukban képesek voltak a piacokat meggyőzni az árstabilitás helyreállíthatóságáról.
A monetáris politikán kívül a fiskális politika is a gazdaságirányítás fontos eszköze, amelyet - a kormányzati befolyás visszaszorítása végett - szintén rá lehetne bízni független bürokratákra. Miért ne lehetne például az újraelosztási célokat, a közületi beruházásokat vagy a hiány menedzselését szakértők kezébe adni? Ezeken a területeken egy független fiskális hatóság jobban érvényesíthetné a társadalom hosszú távú céljait, mint a politikusok, akiknek szemüket mindig a következő választásokon kell tartaniuk. Elvi megfontolások okán sem világos, miért kell a monetáris és a fiskális politikát ilyen eltérő módon kezelni: az egyik független intézmény kezébe van letéve, a másik pedig politikusok szabad belátására van bízva.
A válasz abban rejlik, hogy a politikusok a fiskális politikát tudják arra használni, hogy öszszehozzanak egy az újraválasztásukhoz szükséges szavazói koalíciót - például a nyugdíjasokból, a köztisztviselőkből és a középosztálybeli lakástulajdonosokból -, miközben a politikájuk költségeit a vesztes táborra terhelik. Nem kell a lakosság egészének tetszeni, elég, ha a győzelemhez szükséges többség összejön. A fiskális kártya ahhoz kell, hogy ki lehessen választani a megvásárolandó szavazói csoportokat.
Egy független fiskális hatóság, vagy olyan szabálygyűjtemény, mint amilyen a stabilitási paktum, a fiskális politika kormányzati célú felhasználásának útjában áll. Amennyiben a kormányok nem tudnák elvenni a pénzt mondjuk a következő generációtól - amelynek a számlát végül majd állnia kell -, akkor sokkal keményebben kellene dolgozniuk, demonstrálandó, hogy képesek a közjón munkálkodni. A monetáris politikának természetesen szintén van újraelosztó funkciója, például az adósok és a hitelezők viszonylatában. Eszközként azonban jóval nehézkesebb, közvetettebb és pontatlanabb a társadalom kedvezményezettjeinek és elmarasztaltjainak kiválasztásában, mint a fiskális politika.
Ezeknek a megfontolásoknak iránymutatóként kellene szolgálniuk a stabilitási paktum folytatásának meghatározásánál. Az már világos, hogy a nemzeti kormányok (főleg a nagyobb államokéi) nem fogják elfogadni fiskális cselekvési szabadságuk lényeges korlátozását. Ilyen ügyekben ahhoz elég sokáig felfüggesztették a cselekvési szabadságukat, hogy az eurót sikeresen útjára lehessen indítani, átlagos időkben azonban a nemzeti kormányok visszaigénylik fiskális jogosítványaikat.
Az Európai Bizottságnak éppen emiatt kellene beszüntetnie az utóvédharcot, amivel csak saját tekintélyét gyengíti, főleg a kis országok szemében, amelyeket még kényszeríteni lehet a nem kívánt fiskális szabályok elfogadására. A testület a lényeget illetően annyit tehet, hogy az államháztartási számlák világos vezetésének és átláthatóságának megteremtésére kéri fel a kormányokat. A fiskalitás politikai célú felhasználásának megakadályozása ugyanis lehetetlen feladatnak látszik. Az mégis elérhető, hogy a fiskális akciók ne maradjanak elrejtve az egyes költségvetések kusza módszertani lábjegyzeteiben. Ez önmagában sem kis feladat, mert a politikai nagyvonalúság költségeinek elrejtése a hatalmon lévő kormányok létérdeke. A politikusok készek nagyon messze elmenni, hogy megnyerjék választóik tetszését, és győzzenek a legközelebbi választásokon. A legtöbb, amit remélni lehet, az annak kikényszerítése, hogy legrosszabb lépéseik legalább nyilvánosságra kerüljenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.