Nyilvánosan is elismerte egy évindító állománygyűlésén az FVM vezetése, hogy 2004-ben alig van támogatási mozgástere. Bár ezt eddig is sejteni lehetett, a minisztérium megyei hivatalvezetői és falugazdászai hivatalosan most szembesülhettek azzal, hogy az idei agrárpolitikai célokat milyen pénzügyi viszontagságok között kell képviselniük.
Nagyot fordult a világ tavaly október óta, amikor Németh Imre agrárminiszter a költségvetési törvény parlamenti benyújtása kapcsán még rekordösszegről számolt be. Az intézményi kiadásokat és a tényleges támogatásokat összemosó, hangzatos bejelentés 400 milliárd forintnyi dotációról szólt, ami alig múlta alul a Torgyán József volt kisgazda miniszter idején elhíresült 413 milliárdos igényszintet. Ez a nagyságrend azonban Torgyán után Némethnek sem hozott szerencsét: mára feketén-fehéren kiderült, hogy a 400 milliárdos keret - most nem számítva a sokszor egyébként is bizonytalan uniós összegeket - 50 milliárdra apadt, azaz a tárca új dotációkra ennyit költhet 2004-ben.
A minisztériumnak ilyen szűk pénzügyi mozgástere a rendszerváltozás óta nem volt, a tavalyi év pedig egyenesen Kánaánnak tűnik, hiszen akkor még saját hatáskörben 170-180 milliárdot biztosan eloszthatott. Alapvetően nem is a nemzeti források zsugorodása okozza a gondot, hanem az, hogy a kieső támogatásokat az uniós összegek érdemben nem helyettesítik. Ma már közhely, hogy az uniós dotációk jóval elmaradnak a korábbi évek várakozásaitól, miközben a PM azok jelentős részét a hazai kiadások kiváltására használja fel. Ráadásul a legnagyobb részarányt képviselő brüsszeli közvetlen támogatások kifizetése az uniós előírások miatt várhatóan csak decembertől kezdődhet, így jogilag hiába számítanak ideinek, ha zömüket a gazdák 2005-ben kaphatják meg.
Különösen kínos, hogy nem szerepel a költségvetésben az uniós közvetlen kifizetések 90 milliárdos nemzeti kiegészítése, holott erre országgyűlési határozat is "kényszeríti" a kormányt. Jól látszik, hogy újra a takarékosságra törekvő pénzügyi szemlélet diadalmaskodott az ágazati lobbiérdekek felett. Így az FVM-nek végeredményben 130 milliárdos nemzeti forrás jutott, amelyből azonban a tavalyról és a korábbi évekről áthúzódó 80 milliárdos kötelezettséget is teljesítenie kell, mégpedig több esetben büntetőkamattal együtt. E pénzek nagy részét tehát a gazdáknak már korábban meg kellett volna kapniuk, vagyis a mostani kiutalások nem minősülhetnek friss támogatásoknak.
Az agrárium nagy valószínűséggel akkor is legfeljebb 200 milliárdos támogatást használhat fel 2004-ben, ha a determinációkat, illetve az unióból várható piaci jellegű forrásokat és pályázatos vidékfejlesztési dotációkat is figyelembe vesszük. Ezért kérdéses, miként (milyen elszámolási trükkök árán) érhető el a költségvetésben végül is előirányzott, 290 milliárdos konkrét támogatási összeg. A kormány egyik válasza erre a februártól induló, 100 milliárdos új agrárhitel, és szintén valamilyen "támogatáspótló" hitelmegoldás várható a közvetlen kifizetések kiváltására, őszi "megelőlegezésére" is.
Nyilvánvaló azonban, hogy a kölcsönök nem lehetnek egyenértékűek a támogatásokkal, ráadásul a gazdáknak a kamatokat is fizetniük kell(ene). A hírek ugyanakkor - bár egyes termelő körök beruházási kedve kétségtelenül nem lankad - már most fokozódó forráshiányról szólnak. A csökkenő támogatás és az emiatt lazuló szabályozás markáns jeleként sokasodnak a piaci zavarok, amelyek a nagy ágazatok közül a sertés-, a baromfi- és a tejszektort is elérték, és várhatóan a belépés után sem szűnnek meg.
Ez a válsághelyzet adja a hátteret a most tervezett agrárkerekasztal-tárgyalásokhoz is, amelyeknek elvileg februártól kellene megkezdődniük. Az uniós belépés miatt most többek szerint a korábbiaknál is fontosabb lenne, hogy nemzeti konszenzus alakuljon ki a középtávú agrárkérdésekben. Az ellenzéki pártok ugyanakkor jogosan sürgetik az akut ügyek érdemi kezelését is, amit viszont éppen a már említett szűk költségvetési mozgástér nehezít vagy akadályoz meg. Ezért félő, hogy a pénzügyi gondok miatt végül nem jön létre valódi politikai-szakmai párbeszéd, így a "történelmi" tárgyalások esélye is elszáll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.