Nem kevésbé sokkolóak az egyes "rubrikák" se. Évi több mint 50 milliárd eurót (13 000 milliárd forintot) költenének agrártámogatásra, 20 milliárd euró (5200 milliárd forint) jutna a versenyképesség fokozására, és a periódus végén szintén mintegy 50 milliárdot érne el az elmaradott régiók felzárkóztatása.
Aki nem szokta, az is kapkodja a fejét. És sokakban mocorog a kényelmetlen kérdés: van ennek az egésznek így értelme? Nem pusztán csak csillagászati pénzpazarlás sül ki belőle?
Az érzés érthető, a felvetés pedig nem új: a közös programok ellenzői évtizedek óta érvelnek hasonlóval. Visszatérően emlékeztetnek arra, hogy az Európai Unió - a hajdani Közös Piac - egyik funkciója a lehetőleg minél szabadabb, zavartalan prosperitást gerjesztő piaci körülmények biztosítása az ebben részt vevő országok számára. Szerintük ennek csúcsa a minden korábbinál zavartalanabb gazdasági-kereskedelmi pörgést lehetővé tevő egységes piac 1993-as megteremtése volt. Ennél messzebb menni - értelmes célok érdekében - már nem lehet, vélik ők. És hozzáteszik: nem is érdemes, sőt nem is szabad. Minden újabb intézményesülő ötlet, nehézkes keretprogram, ilyen-olyan "integrációs láb" csak rátelepszik minderre, teret, figyelmet, energiát - és pénzt vesz el. Beavatkozik abba, ami épphogy a minél szabadabb mozgás révén kellene hogy dinamizmust vigyen a közös vállalkozásba. Ha pedig az EU mégis irányt vesz az effajta nagy tömegeket boldogítani akaró megaprogramok finanszírozása felé, azzal igazából a grandiózus terveket és eszközöket favorizáló, hajdani, rossz emlékű, "begyűjtő és elosztó" diktatúrák utcájába tévedt - hangzik még mindig az érvelés. Ízlés és vérmérséklet dolga, ki hol áll meg benne. De akad, aki a legutóbbi következtetéséig is eljut végül.
Miben tévednek?
Nagyon sok mindenben. Mindjárt az elején a tények megítélésében. Tényleg irdatlanul nagy pénz - úgy általában - 1000 milliárd euró. De hét évre, 25 országra és 460 millió lakosra - mintha már nem is lenne annyira sok. 310 euró. Alig több, mint 25 euró (6700 forint) havonta. Ami persze ugyanúgy csak bűvészkedés a számokkal, mint ahogy önmagában üresen sokkol az egyszeri nagy keretösszeg is. Mert hiszen ezt a pénzt nem mind a 460 millió EU-polgárra szánják egyenként, hanem nagyobb egységekben megragadható térségeknek, szektoroknak, programoknak.
Itt lép be a második - sokkal fontosabb - kérdőjel. Van-e értelme ilyen megaprogramokat fabrikálni, vagy valóban mindenkinek hasznosabb, ha a folyamatok természetességére és zavartalanságára igyekeznek csupán ügyelni? Volt idő, amikor megpróbálták főként csak ezt. De kiderült, hogy igazából a "gazdag szomszédnak" sem jó, amikor - élve a "zavartalan folyamatok" nyújtotta lehetőséggel - olyan "szegény szomszédban" akar üzletet csinálni, ahol nincs elegendő út, telefon, elektronizált ügyintézés, a kiküldött munkatársak gyere-
keinek bölcsőde, környezetében más nyelvet beszélő ember? Szóval ahol rossz az infrastruktúra és az életszínvonal. Miként az sem közérdek, hogy a netán számítását vesztő farmer tömegével a városokba vonuljon, ahol már így is sokan boldogulás híján vannak, ráadásul ezzel még a vidék és a vidéki természetes környezet is elsorvad.
Ha viszont van értelme költeni ilyenekre külön-külön, akkor annak is lehet létjogosultsága, ha sokan együtt csinálják ugyanezt. Egy kicsit olyan ez, mint a jól működő nyugdíjpénztár: minél több tagja van, annál nagyobb forrásból, többfelé, többféleképpen lehet a forrásokat elosztani.
Hiába közhely, igaz: azért olyan sok mindez, mert ez már nem a hatok közös piaca többé, hanem úgyszólván a teljes Európa. Hatalmas terület, sok ország, rengeteg ember. Amin belül ma még nagyok az eltérések is. Miközben - tegyük hozzá végül - relatíve az 1000 milliárd (évi 142 milliárd) euró sem olyan sok. Nem haladja meg a közösen teremtett új érték 1,24 százalékát. Még azt a 2 százalékot sem éri el, amennyit NATO-tagként illik költeni fegyverkezésre?
Szóval érthető a visszahőkölés, de a maga helyén kezelve még ekkora összeg sem feltétlen példátlan. Még kevésbé szükségtelen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.