Természetesen a 2007-től induló hétéves periódus pénzügyi perspektívájának egyetlen eleme sincs még kőbe vésve, így a sarokszámok mellett a kiadási szerkezet is változhat még. De amit Brüsszel az asztalra tett, az mindenesetre biztató kiindulópont ebből a szempontból is.
Évtizedek óta siránkoznak a közgazdászok azon anakronizmus felett, hogy az uniós büdzsé fele a mezőgazdasági támogatásokra megy. Ha megvalósul az, amit az Európai Bizottság javasol, akkor ennek vége, 2013-ra az agrártámogatások (piaci intézkedések plusz közvetlen kifizetések mínusz vidékfejlesztés, ami nem is tartozik oda, más kérdés, hogy az előző költségvetési ciklusban még ott szerepelt, de most nagyon helyesen kivették onnan) a közös kiadások 27 százaléka alá esnek. Ez is viszonylag magas szint még, de az ismert politikai okok miatt a közgazdasági logikának már ekkora térnyerése is nagy siker lenne.
Az agrártámogatások relatív háttérbe szorulásával párhuzamosan nőnek meg ugrásszerűen azok a kiadások, amelyeket a bizottsági papír versenyképességet erősítő intézkedések címszóval foglal össze. Idetartoznak a kutatási-fejlesztési kiadások, a transzeurópai közlekedési és energiahálózatok kiépítése, az oktatásra, képzésre, szociális politikára (vagyis a foglalkoztatottság javítására), az egységes piac kiépítésének befejezésére fordítandó összegek. Ezek nagysága 2006-ról 2013-ra háromszorosára nő. Aligha kell magyarázni, mennyivel jobban hasznosulhat ezeken a területeken az európai adófizetők pénze, mint a mezőgazdaságban (legalábbis az uniós gazdaság egészének fejlődése szempontjából).
A kohéziós támogatások növekedése a 2006-os 38 milliárd euróról csaknem 51 milliárdra szintén hasznos növekménynek látszik, és nem csupán a szegényebb országok szemszögéből. Májustól kezdve a tíz új tag belépésével ugyanis minden eddiginél heterogénebbé válik az unió, nemcsak a gazdasági fejlettség szempontjából, de millió más téren is. Összeurópai érdek tehát a kohézió gyengeségét az erre fordított támogatások növelésével ellensúlyozni, különösen akkor, ha az EU erősebb szereplőként kíván fellépni a világban (a világpolitikában éppúgy, mint a multilaterális kereskedelmi tárgyalásokon vagy a globális környezetvédelmi problémák elleni fellépés terén). Márpedig hogy ez is Brüsszel fő céljai közé tartozik, jól jelzi az a tény, hogy első ízben jelenik meg külön költségvetési fejezeti címként az "EU mint globális partner". Egy túlságosan heterogén unió nem tud eredményesen fellépni a világporondon, ebből a szempontból is szükség van tehát a kohéziós pénzek növelésére.
Más kérdés, hogy mi lesz ebből a bizottsági tervezetből a most induló, másfél-két éves vita végére. Az első reakciók nem sok jót ígérnek. A német kormány még tárgyalási alapnak sem hajlandó tekinteni a dokumentumot. A svéd pénzügyminiszter provokációnak nevezte. Nem akarnak hallani a kiadások ilyen mértékű emeléséről a britek sem. Meglátjuk majd persze, hogy módosulnak-e ezek a kemény nyitó álláspontok a vita során. Egyelőre úgy tűnik, a nettó befizetők a büdzsé jelenlegi és jövőbeli haszonélvezőit akarják egymásnak ugrasztani. Mind a németek, mind a britek azt mondták ugyanis a napokban Berlinben, illetve Londonban tárgyaló integrációs államtitkárnak, hogy támogatják a magyar igényeket, amelyeket a spanyol-görög-portugál trió rovására kellene szerintük kielégíteni. Lehet, hogy amikor a spanyolokkal tárgyalnak, akkor meg az új tagok rovására javasolják majd a jelenlegi kedvezményezettek támogatásainak megőrzését?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.