BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Értékteremtő a jó marketing

Családi vállalkozást irányít az első doktori címet elért hazai marketinges. Rekettye Gábornak az új tudományos minősítési rendszerben elsőként sikerült áttörnie a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) falát. Számos cégnél megfordult, szabadidejében szívesen teniszezik.
2004.02.16., hétfő 00:00



Kiemelkedő elismerést szerzett a magyar marketingszakmának Rekettye Gábor professzor, akinek az MTA még tavaly decemberben ítélte oda az akadémiai doktori címet. A tudós testülettől elnyert tudományos fokozat a magyar marketingszakma nagy elismerése. Az MTA-ról köztudott, hogy ez idáig nem nagyon ismerte el teljes értékűnek a menedzsment típusú tudományokat, közte a marketinget. Rekettye Gábor szerint igazán nagy lökést az jelenthetne a marketingszakmának, ha példáját követve további szakértők nyerhetnék el az újból nagyon erőssé vált MTA doktori címét.

A villányi származású szakember fiatalkori ars poeticájában a gazdasági szféra és az egyetemi katedra hosszú ideig meghatározó szerepet játszott, szabályos, ötéves "váltógazdaságban". Miután azonban viszszatért Tokióból 1989-ben, ahol a magyar kereskedelmi kirendeltség vezetőjeként dolgozott, úgy döntött, a továbbiakban a marketingszakemberek képzésére fokuszál. Jelenleg is vezetője a Pécsi Tudományegyetem Marketing Tanszékének. Bevallása szerint a gazdasági szféra döntéshozóival nincs közvetlen üzleti kapcsolatban. A marketingtudományt építő elméleti tudását a családi és baráti tulajdonban lévő panzió menedzselésében kamatoztatja.

Rekettye Gábor szerint marketinget bárki csinálhat ma már, de ott a legjobb, ahol erős a verseny. A marketingszakma Magyarországon már korábban, közvetlenül a rendszerváltozás után felértékelődött. Szerepe most, az európai uniós csatlakozással tovább erősödhet: a marketing ugyanis fontos értékteremtő funkció, a termelés mellett a második olyan tevékenység, amely értéket teremt azáltal, hogy felértékeli a terméket.

Doktori disszertációjával is éppen ezt kívánta bizonyítani. Ma már egészen új világot jelent a globalizáció és a digitalizáció. Az érték fogalma pedig világviszonylatban is népszerűvé vált, önmagában azonban nem elég - véli a szakember. Ha egy társaság sikeres akar lenni, akkor valami mást kell tennie, mint riválisának. Az érték előállítása mellett az érték alapú árképzésre is fokuszál az anyag. A legtöbb cég azt bizonygatja, hogy vevőit minél jobban kiszolgálja, valójában azonban a profit a mozgatórugó. A piacon ráadásul oligopol helyzet alakult ki néhány nagy cég uralkodóvá válásával. Ők azonban inkább egymást figyelik, mint a vevők igényeit.

A verseny nem könnyű a glo-balizált világban, Rekettye Gábor azonban úgy véli, a magyar marketingszakemberek megütik a multinacionális vállalatok elvárásainak szintjét. Igaz, még mindig nem elég versenyképesek nyelvtudásban, márpedig a marketingnek elválaszthatatlan része több nyelv ismerete.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.