Értékteremtő a jó marketing
Kiemelkedő elismerést szerzett a magyar marketingszakmának Rekettye Gábor professzor, akinek az MTA még tavaly decemberben ítélte oda az akadémiai doktori címet. A tudós testülettől elnyert tudományos fokozat a magyar marketingszakma nagy elismerése. Az MTA-ról köztudott, hogy ez idáig nem nagyon ismerte el teljes értékűnek a menedzsment típusú tudományokat, közte a marketinget. Rekettye Gábor szerint igazán nagy lökést az jelenthetne a marketingszakmának, ha példáját követve további szakértők nyerhetnék el az újból nagyon erőssé vált MTA doktori címét.
A villányi származású szakember fiatalkori ars poeticájában a gazdasági szféra és az egyetemi katedra hosszú ideig meghatározó szerepet játszott, szabályos, ötéves "váltógazdaságban". Miután azonban viszszatért Tokióból 1989-ben, ahol a magyar kereskedelmi kirendeltség vezetőjeként dolgozott, úgy döntött, a továbbiakban a marketingszakemberek képzésére fokuszál. Jelenleg is vezetője a Pécsi Tudományegyetem Marketing Tanszékének. Bevallása szerint a gazdasági szféra döntéshozóival nincs közvetlen üzleti kapcsolatban. A marketingtudományt építő elméleti tudását a családi és baráti tulajdonban lévő panzió menedzselésében kamatoztatja.
Rekettye Gábor szerint marketinget bárki csinálhat ma már, de ott a legjobb, ahol erős a verseny. A marketingszakma Magyarországon már korábban, közvetlenül a rendszerváltozás után felértékelődött. Szerepe most, az európai uniós csatlakozással tovább erősödhet: a marketing ugyanis fontos értékteremtő funkció, a termelés mellett a második olyan tevékenység, amely értéket teremt azáltal, hogy felértékeli a terméket.
Doktori disszertációjával is éppen ezt kívánta bizonyítani. Ma már egészen új világot jelent a globalizáció és a digitalizáció. Az érték fogalma pedig világviszonylatban is népszerűvé vált, önmagában azonban nem elég - véli a szakember. Ha egy társaság sikeres akar lenni, akkor valami mást kell tennie, mint riválisának. Az érték előállítása mellett az érték alapú árképzésre is fokuszál az anyag. A legtöbb cég azt bizonygatja, hogy vevőit minél jobban kiszolgálja, valójában azonban a profit a mozgatórugó. A piacon ráadásul oligopol helyzet alakult ki néhány nagy cég uralkodóvá válásával. Ők azonban inkább egymást figyelik, mint a vevők igényeit.
A verseny nem könnyű a glo-balizált világban, Rekettye Gábor azonban úgy véli, a magyar marketingszakemberek megütik a multinacionális vállalatok elvárásainak szintjét. Igaz, még mindig nem elég versenyképesek nyelvtudásban, márpedig a marketingnek elválaszthatatlan része több nyelv ismerete.







