"Sok minden múlik azon, hogy a tagországok kormányai mennyire ijedtek meg" - jegyezte meg az EU nagyköveti tanács egyik tagja annak kapcsán, hogy a terrorizmus elleni harc, és a bel- és igazságügyi együttműködés szorosabbra vonása hirtelen ismét a figyelem előterébe került. A kérdés témája lesz a belügyminiszterek pénteki rendkívüli ülésének, a külügyminiszterek hétfői találkozójának, és persze a csütörtök-pénteki EU-csúcsnak. Olyannyira, hogy a dossziéért felelős bizottsági tag már a pénteki belügyminiszteri ülésre újabb csomagtervet javasol.
Az effajta nekirugaszkodások sokszor gunyoros megjegyzéseket váltanak ki azokból, akik emlékeznek még a 2001. szeptember 11. utáni EU-csúcson elfogadott terrorizmusellenes akciótervre, meg az ebből útjára indított ilyen-olyan jogszabálytervezetekre, meg fogadkozásokra. Igen, került már az asztalra tervezet terrorizmusellenes kerettörvényről, újabb pénzmosás elleni irányelvről, egységes európai elfogatóparancsról, vagy éppen a bizonyítékok átadásáról. Egyiket sem sikerült még maradéktalanul ratifikáltatni és valamennyi tagállamban bevezetett törvénnyé tenni - van amelyikről még a megállapodás is várat magára.
Mi több: amikor afelől faggatja az ember a bizottság illetékeseit, hogy az egyes tagországokban hol is tart a dolog - kitérő a válasz. És nem titoktartásból, hanem mert sokszor maguk sem tudják pontosan. "Van, amelyik ország lejelenti a vonatkozó jogalkotást, van, amelyik esetlegesen, megint más csak hiányos, nem értelmezhető dokumentációval" - jegyezte meg erről a bizottság egyik szóvivője.
Mindennek hátterében pedig az áll, hogy a bel- és igazságügyi együttműködés nagy része ma még a tagországok kormányai közötti egyeztetések féltve őrzött privilégiuma. Amibe a nemzetek feletti brüsszeli testületeknek formális beleszólásuk (kezdeményezési és ellenőrzési joguk) csak részterületeken van. Ez a híres "harmadik pillére" az EU építményének. Amelynél az 1999-ben hatályba lépett amszterdami szerződés ugyan kilátásba helyezte egyes elemek "első pillérbe" utalását - kiterjesztve rájuk is az EU-intézmények hatáskörét -, de ez például a szervezett bűnözést és a terrorizmust érintő területeket alig foglalja magában.
Ugyanezért (is) akadozik a hosszas huzavona után életre hívott hágai bűnüldözői információs központ - a Europol - mandátumának erősítése, és maradt érdemi visszhang nélkül a belga kormányfő azon felvetése, hogy hozzanak létre EU-szintű hírszerző ügynökséget. Ez utóbbi helyett most pénteken maga Antonio Vittorini bel- igazságügyi EU-biztos is inkább a nemzeti titkosszolgálatok szorosabb együttműködését fogja majd szorgalmazni.
Vajon nem azoknak van-e igazuk, akik éppen mindezek felemlegetésével is szoktak nagyot legyinteni az Európai Unió, az EU-intézmények hallatán?
Igen, és nem. Erre is igaz, hogy tendenciájában kell látni a dolgokat. Például abban, hogy a hajdani közös piac első évtizedeiben fel sem merült a bel- és igazságügyi együttműködés bármilyen fokú intézményesítése. De még a kilencvenes évek elején is: a brit kormány évekig azért blokkolta a Europol működési mandátumát, mert biztosítékokat akart, hogy közösségi intézmények (bizottság, parlament, bíróság) ezt követően sem bírhatnak érdemi beleszólással a bel- és igazságügyi témákba. Lám, a határokat átjárhatóvá tevő schengeni egyezményt is kezdetben az akkori EK keretein kívül kötötte néhány "szorosabb együttműködésre" vágyó tagállam.
Innen indulva 1997-ben Amszterdamban már "Schengennek" az EU-alapokmányok közé való beemeléséről döntöttek, s arról hogy ötéves átfutással kilátásba helyezték a határvédelem, a vízumpolitika és a menekültügyek "közösségiesítését". Mostanra pedig komolyan felmerült az említett EU-szintű elfogatóparancs, a közös pénzmosási törvény, a bizonyítékátadás, vagy a Europol-mandátum bővítése. El odáig, hogy a bizottság elnöke már egy terrorizmusellenes EU-főmegbízotti poszt létrehozását is felvethette. Csupa olyasmi, amely még tíz évvel ezelőtt is teljesen eretnek gondolat lett volna. S ami arra utal, hogy mégis csak van fejlődés.
Ezért is hát, hogy ha valahol nem várt hatása lehet a terrorizmus fenyegetésének, akkor az éppen a harmadik pillér. Keresetlenül is újabb terepet kínálva az integráció továbbépítéséhez. A romboló szándékok ellenére - igazából éppen azok miatt is.
kiemelés
A bel- és igazságügyi együttműködés nagy része ma még a tagországok kormányai közötti egyeztetések féltve őrzött privilégiuma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.