Ha a külföldiek választanák meg Szlovákia miniszterelnökét, Mikulás Dzurinda élete végéig vezethetné az országot ? írta tavaly novemberben a The Economist. S valóban: északi szomszédunk lassan Közép-Európa mintaállamává növi ki magát, s szinte naponta érkeznek hírek az odaérkező újabb és újabb befektetésekről. A legfrissebb tudósítás szerint - a Volkswagen és a PSA Peugeot-Citroën után - a Hyundai is Szlovákiába telepíti saját, 1,3 milliárd dolláros üzemét.
A szlovák vezetés gazdaságpolitikai fordulata osztatlan elismerést vált ki a külföldi elemzőkből. Az adórendszer radikális egyszerűsítése, a munkaerő-piaci kötöttségek lazítása, a nyugdíjrendszer, az egészségügy reformja, az infrastruktúra fejlesztése, a leszámolás a gondoskodó állam mítoszával kezd kézzelfogható eredményeket hozni az ország megítélésében és teljesítményében is. A költségvetés és a folyó fizetési mérleg hiánya csökkenni kezdett, januárban a külkereskedelmi mérleg aktívumot mutatott (köszönhetően az autó- és gépipar szárnyaló exportjának), s a jegybanknak immár a beömlő tőke okoz gondot a korona erősödése miatt. Sokan már az ír csoda megismétlődéséről beszélnek, s ha Dzurindán múlna, ez minden bizonnyal be is következik.
Csakhogy a kormányfőt Szlovákiában sem a külföldiek választják, s a miniszterelnök népszerűsége romokban hever. A reformok ugyanis rövid távon fájdalmas megszorításokkal járnak, s ennek megtapasztalásához még csak nem is kell Kelet-Szlovákia forrongó romatelepeire ellátogatni. A szlovákiai polgár egyelőre azt érzékeli, hogy munkahelyének - már ha éppen volt neki - biztonsága veszélybe került, az állami segélyek elapadnak, az árak emelkednek, és az egészségügyi ellátásért is többet kell fizetni. S nem vitás, az egyes embernek kevés vigaszt jelent annak a reménye, hogy egyszer majd minden jóra fordul.
Meglehet, Dzurinda belebukik majd merész kísérletébe, és a babérokat más aratja majd le helyette. A szlovák miniszterelnök példája azonban másoknak is tanulsággal szolgálhat arra, hogy a felelős kormányzás nem áldozza be néhány hónapos népszerűségért az ország hosszú távú sikerét. Mert bár triviálisnak tűnik, de nem árt elismételni: csak azt lehet szétosztani, amit előtte létrehoztunk. Fordítva nem megy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.