Miközben a miniszterelnök ünnepélyesen matricásította az M5-öst, még egy, hasonlóan fontosnak tűnő döntés látott napvilágot a magyar autópálya-hálózattal kapcsolatban. A hazánkat a 6-os út mentén Boszniával összekötő közlekedési folyosó felkerült az Európai Parlament által támogatott projektek listájára.
Talán ünneprontásnak tűnik, de az utóbbi döntés számomra nem ér fel győzelmi jelentéssel. Egyrészt hátravan még a miniszteri tanácsi jóváhagyás, márpedig a tagálla-mok kormányai igen gyakran szűkebbre nyitják a pénztárcát, mint a lelkes EP-honatyák. Másrészt, és ez a súlyosabb aggály, csupán a beruházási költségek töredékét fedezné az unió, s egyelőre nem világos, miből finanszíroznák a kiadások zömét.
Nehéz nem gondolni arra, hogy a hasonlóan grandiózus beruházásokat célul tűző Transzeurópai Közlekedési Hálózatok (TEN-T) nyugat-európai projektjeinek nagy részén egyetlen kapavágás sem történt az 1994-es meghirdetés óta. És ennek fő oka éppen az, hogy az uniós pénzügyi hozzájárulás túlságosan alacsony, a maastrichti kritériumok és a stabilitási paktum szigorú előírásaival küzdő államháztartások pedig - kellő politikai akarat híján - nem tudtak elegendő forrást elkülöníteni megépítésükhöz.
Nem lehet tehát arra várni, hogy az unió oldja majd meg az elmaradott magyar úthálózat fejlesztésének problémáját. Miként az EU-csatlakozás egészére, itt is érvényes, hogy a belépés csupán némileg teremt jobb feltételeket az eddigieknél (és persze ez sem elhanyagolható), de nem varázsszer. Ezért sem lenne szerencsés, ha az M6-os esetében is érvényesülne a régi reflex, miszerint addig várunk az építkezés elkezdésével, amíg nem lesz meg rá az EU-pénz (lásd csepeli szennyvíztisztító). Mert akkor lehet, hogy nagyon sokat kell várni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.