A múlt héten átfogó, a különböző területeken észlelt elmaradásokat felsoroló jelentést tett közzé a másfél hónap múlva csatlakozó országokról az Európai Parlament. Hazánkkal kapcsolatban a dokumentum többek között az agrárkifizetésekért felelős ügynökség létrehozását és az élelmiszer-ipari üzemek higiéniai feltételeinek javítását szorgalmazta, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen ezek régóta szerepelnek az uniós kívánságlistán. "Mellesleg" a közös EP-lista ötletét is helytelenítette az Elmar Brok külügyi bizottsági elnök által felügyelt jelentés, amely ily módon legalább Budapesten ki tudott váltani bizonyos politikai viharokat.
Összességében azonban jól látható, hogy amióta a tízek EU-tagsága ténykérdéssé vált, igencsak leértékelődtek a mostanihoz hasonló uniós értékelések. Korábban egy-egy parlamenti vagy bizottsági jelentés előtt a sajtó izgatottan próbálta kifürkészni azok várható tartalmát, és valóban nagyon komoly tétje volt a dorgálásoknak vagy éppen a dicséreteknek. Most már azonban nem elsősorban erre figyelnek az új tagok diplomatái, hanem arra, hogy - immár a döntéshozatali mechanizmusok résztvevőjeként - mennyire tudnak beleszólni a konkrét szabályozási, jogszabály-alkotási kérdésekbe, mennyire jól tudják "bejátszani" a csatlakozási szerződésben körülhatárolt pályát. Ebből a szempontból persze nem elhanyagolható a strasbourgi testület értékelése, ám nem az a fő kérdés, mennyire szimpatizál egyik vagy másik uniós testület a tagországok valamelyikével, hanem hogy egy ország (illetve ágazat, régió) mennyire tud érvényt szerezni érdekeinek. Ez pedig alapvetően a gazdasági teljesítményen, a lobbizás sikerességén és a pályázati rendszerek megértésén múlik. (TG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.