n Jogos a kérdés: a 5,8 százalékos, vagy a 4,6 százalékosra tervezett GDP-arányos deficitmutató alapján kell megítélni a költségvetés idei pályáját. Az egyik a korábban használt kimutatás szerinti állást tükrözi, a másikat pedig az unió felé kell prezentálnunk. A kétfajta egyenleg eltérésének levezetéséből kitűnik, hogy főleg eredményszemléletű korrekciók csökkentik az uniós hiányt 4,6 százalékra a pénzforgalmi deficithez képest. Aki nem szeretne túl sok energiát szentelni a kérdésnek, elégedjen meg annyival: az idén bekövetkező egy hónapos áfabevétel-csúszás döntő mértékben magyarázatot ad a két deficitszám eltérésére, vagyis a bevételi oldal a felelős azért, hogy az idén 5,8 százalékos pénzforgalmi egyenleg tartozik a 4,6 százalékos uniós hiányhoz, annak ellenére, hogy tavaly még 5,7 százalékos pénzforgalmi hiány mellé 5,9 százalékos uniós deficitet rendeltek.
Az áfabevételek csúszása csak egyetlen évben, az idén terheli nagymértékben a pénzforgalmat, jövő évtől az uniós kimutatáshoz jóval közelebb kerül a pénzforgalmi deficit is, mint ahogyan tavaly is mindössze a GDP 0,2 százalékának megfelelő eltérés volt a két mutató között. Jövőre - az áfahatás elmúltával - tehát csökken a pénzforgalmi hiány, a nélkül is, hogy valós fiskális korrekcióra lenne szükség. A kérdés azért fontos, mert ez határozza meg azt, képesek leszünk-e egészséges fiskussal megteremteni az euró bevezetésének feltételeit.
Megvan a veszélye annak, ha az uniós statisztika túlzott misztifikálása miatt a költségvetés elhibázott pályára áll. A hiány mérséklődése ugyanis akkor nevezhető egészségesnek, ha a lassuló állami kiadások okán csökken a deficit, miközben a jövedelemcentralizációs hányad is mérséklődik. Amennyiben azonban a kiadások lefaragása nem éri el az 1 százalékpont per év ütemet a GDP arányában, akkor a bevételi hányad is a jelenlegi szinten reked meg, vagyis a következő öt évben a jövedelemtulajdonosok legfeljebb egymás kárára változtathatnak adóterhelésükön. Ezért közös érdek az, hogy az államháztartás még most, az ERM II mechanizmusba lépés előtt átessen a fájdalmas lépéseken, és át tudja strukturálni önmagát.
Éppen ezért jelenleg az egyenlegnél is nagyobb figyelmet érdemelne a kiadási oldal megtartása. Az idén a központi költségvetés kiadásai 9,1 százalékkal haladják meg a tavalyit, szerény mértékben a nominális GDP bővülési üteme alatt. Legalábbis a szkeptikusok szerint jövőre sincs nagy esély arra, hogy szakítson a büdzsé az elmúlt évtized gyakorlatával, azzal, hogy a választásokat megelőző költségvetésben jelentős állami visszavonulást prezentáljon. Ez legfeljebb 2006-tól aktuális, amely már a választásokban népszerű adócsökkentési ígéretekkel is jobban összeegyeztethető lenne. A maastrichti deficitkritérium teljesítése ezért - legalábbis egy viszonylag kényelmes utat tekintve - a 2007-es költségvetésben aktuális, ami elméletileg akár 2009-es eurót is jelenthet. Elméletileg.
A vázolt pálya ugyanis legalább semleges külgazdasági környezetet feltételez. Elég csak arra gondolni, hogy hazánk elméletileg 2000-ben már érett volt az euró bevezetésére - legalábbis ami a költségvetési feltételeket illeti. Az uniós kimutatás szerinti deficitünk akkor a GDP 3 százalékát tette ki, és az államadósság szintje is 55,4 százalékon, a 60 százalékos küszöb alatt tanyázott. Tavaly azonban a kelet-európai csatlakozók közötti legrosszabb államadóssággal, valamint Csehország, Málta és Ciprus után a legkevésbé biztató egyenleggel válunk az unió tagjává.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.