BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit várnak a közúti fuvarozók a csatlakozástól?

A közúti fuvarozók a csatlakozást követő átmeneti piaci zavarok után a viszonyok normalizálódására, a kereslet-kínálat kiegyenlítődésére számítanak. Szükségesnek tartanak azonban piacvédelmi intézkedéseket is. Bíznak a kontárok számának csökkenésében. A logisztika és az internet mind nagyobb elterjedését prognosztizálják, a díjak alakulásának előrejelzésére azonban nem vállalkoznak.
2004.03.26., péntek 00:00

A minőség számít / Dittel Gábor

"Az autóbuszos személyszállítás területén azt várom, hogy szabályozott, de versenysemleges piaci környezet jöjjön létre, s tulajdonformától függetlenül az arra szakmailag, szervezetileg, műszakilag és pénzügyileg felkészült vállalkozások érdemben is bekapcsolódhassanak a menetrend szerinti személyszállításba. Általában a közúti közlekedési szolgáltatások vonatkozásában azt várom, hogy a liberalizáció után - valószínűleg átmeneti piaci zavarokat követően - normalizálódnak a viszonyok, a kereslet és kínálat kiegyenlítődik, ezzel a fuvarpiac tarifái is "helyükre" kerülnek, s elsősorban a szolgáltatások minőségi kérdései jelentik az elsődleges versenyszempontot. Ugyanakkor azt csak remélni tudom, hogy e folyamat során a magyarországi székhelyű vállalkozások többsége a nyertes oldalon lesz. Ehhez pedig a hatóságok versenysemleges, de érdemi piacvédelmi intézkedéseire is szükség van."

Még több szereplő / Földi Elek

"Ismeretes, hogy az EU által megkövetelt és elvárt jogszabályokat meghirdették, így a szakma ismeri azt a jogszabályi hátteret, amely az unión belüli fuvarozási feltételeket szabályozza. A feltételek mellett a nemzetközi fuvarozás liberalizációja a csatlakozás pillanatában megtörténik, ami azt jelenti, aki a jogszabályi feltételeket teljesíti, az végezhet nemzetközi fuvarozást. Ez valószínűleg érezteti a hatását a fuvarpiacon, hiszen a jelenleg is telített piacon még többen fognak megjelenni, amellyel párhuzamosan jelentkezik az a tény is, hogy a piacon lévők kapacitása nő, egyrészről a nagyobb forgási sebesség miatt (határok, vám megszűnése), másrészről több jármű forgalomba állításával. Mindezek alapján arra lehet számítani, hogy a versenyhelyzet éleződik, és azok lesznek életképesek, akik alacsony fuvardíj mellett magas szolgáltatási színvonalat tudnak nyújtani."

Olcsóbb munkaerő / Peredi Péter

"Mivel a jelenlegi díjak mértéke az EU gyakorlatától fényévnyire van (körülbelül 50 százaléka), így csak a középtávon veszteséget is elviselő külföldiek beruházása várható. Hiszen a mi vonzerőnk az olcsó munkaerő, minden más azonos szinten van. Akik már be akartak jönni az országba, az elmúlt években vállalkozásokat hoztak nálunk létre. A belföldi piac még három plusz két évig a nem magyar hatósági jelzésű járművek üzemeltetőivel szemben védett. Úgy vélem, teret fognak nyerni a súlykorlátozás alá nem eső járművek, ezzel pedig erősödni fog az átrakásos fuvar, azaz csak a városhatárig fuvaroznak majd a nehézteherjárművekkel. A logisztika tovább fog erősödni, a belföldi fuvarozásban nőni fog a szállítmányozás szerepe. Várható a műholdas követőrendszerek, az internetes szervezést lehetővé tevő hálózatok felértékelődése is. Számítani lehet sok kis cég egyesülésére, eszközkoncentrációra."

Növekvő verseny / Paraszt László

"Úgy gondolom, hogy az elkövetkező egy-két év komoly kihívást jelent számunkra a nagy tőkével rendelkező, komplex logisztikai szolgáltatást nyújtó cégek és a mi kisvállalkozásunk közötti verseny miatt. Bízom benne, hogy miután letelik ez a pár év, utána a díjtételek gyors növekedésnek indulnak az uniós szintig, ezáltal bővülnek a lehetőségeink, és képesek leszünk a gyors fejlődésre. Fontosnak tartom, hogy a korszerű és a minél komplexebb szolgáltatásnyújtás érdekében minél több korszerű szabványt és informatikai rendszert kell működésbe állítani. Kiemelt szerepet tulajdonítok az ISO9001:2000 szabványnak, a HACCP rendszernek valamint az internetes megoldásoknak (gondolok itt az interneten való megrendelésekre és a járművek interaktív nyomkövetésére). Ha sikerül vállalkozásunkat működtetünk az első pár éves időszakban, akkor helyzetünk mindenképpen javulni fog."

Bővülő piac / Völgyi Lajos

"Mivel a közlekedési kormányzat folyamatosan és fokozatosan bevezette a jogszabályokat, így szerintem a belföldi fuvarozói szakma felkészülten várja május 1-jét. A csatlakozástól egyrészt piacbővítést remélek, hiszen megszűnik az EU-s országokba irányuló, illetve a belföldi fuvar megkülönböztetése, azaz a nemzetközi fuvar is belföldinek számít. Másrészt bízom abban, hogy csökkenni fog a belföldi fuvarozói szakma kontár jellege, hiszen a közlekedési felügyeletek számára előírt emelt szintű ellenőrzéssel ki lehet szűrni a szabályokat be nem tartókat (például a fehér, a piros rendszámmal fuvarozókat, a túlsúlyos járműveket) és az ezzel előnyhöz jutó vállalkozásokat. A lehetséges díjakról nem merek jóslásra vállalkozni, nyilván a várható üzemeltetési költségszint fogja meghatározni. Ennek fő elemei: a bérek és közterheik, a javítási, illetve alkatrész-ellátási költségek, illetve az üzemanyagár."

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.