A verseny szorításában
A tavalyi év volt az első, amikor megállt a magyarországi Metro-lánc árbevételének már-már rutinszerű bővülése, sőt, többmilliárdos forgalomcsökkenést könyvelt el a vállalat. S bár a cég a nyereségét tovább tudta növelni, a jelenség jól tükrözi a hazai piaci környezet megváltozását.
Épp tíz éve, hogy megnyílt az első két Metro áruház Magyarországon, s kezdetben szinte versenytárs nélkül folytatta a hálózatépítést és a forgalomnövelést. Akkor még azt is megtehette, hogy tagsági kártyához kötötte a vásárlást, így "kényszervállalkozók" tízezrei váltották ki a vásárlói kártyát és intézték nagybevásárlásaikat a Metrónál. Nem csoda, ha eleinte egy áruház egy egész megye vásárlóerejét vonzotta.
A piaci környezet azonban megváltozott, s jöttek a hipermarketek: Auchan, Cora, Interspar vagy a Tesco. Ráadásul az új szereplők egyre többször már nem az agglomerációban bővítik hálózatukat, hanem jóval beljebb, mint például a Tesco tavaly a Váci úton, vagy miként az Auchan, amely kilencedik egységét Albertfalván nyitja augusztusban.
A Metro számára mégis inkább az okoz kellemetlenséget, hogy a szuper- és hipermarketláncok térnyerése miatt egyre kevesebb a viszonteladó kiskereskedő, pedig ez a réteg jelentette a cég biztos vásárlói bázisát. Ez a folyamat Nyugat-Európában is lezajlott, ám ott a cég Cash & Carry áruházai továbbra is növelik eladásaikat. Hogy miért van a különbség? Azért, mert a Lajtán túl a vendéglátás nem sínylette meg annyira a gazdasági stagnálást. És ez, a hotel-restaurant-catering cégek alkotta szektor az, amely továbbra is stabil, sőt bővülő forgalmat biztosít a C&C-láncnak.
Nálunk sohasem volt erős ez a szektor, amelyre egyébként a Metro nemzetközi stratégiája épül. Az uniós csatlakozás ugyan a turizmus és a vendéglátóipar élénkülését is eredményezheti, de mindez nem pótolhatja azt a forgalomkiesést, amelyet az élelmiszer-kereskedelemben megjelenő hatalmas konkurencia okozott. Miután a cég egész Európában egységes arculattal és stratégiával dolgozik, úgy látszik a Metro Holding Hungary számára ? a hatékonyság további javításán túl ? csak az életszínvonal emelkedése jelenthet segítséget. Igaz, erre nem csupán a cég vár, hanem az üzleti szféra egésze is.







