BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alkalmazkodás a túlélés jegyében

Az Európai Unióhoz való csatlakozás csak azokra a cégekre jelent veszélyt, akik nem tudtak, vagy nem akartak alkalmazkodni a világpiaci kihívásokhoz - vallja Berendi András, a Roland Divatház Rt. elnök-vezérigazgatója, akinek a cége jó eséllyel pályázik arra, hogy nyakkendőivel a Boss beszállítója legyen.
2004.04.26., hétfő 00:00

A műszaki főiskolát végzett Berendi András az önmaga szerencséjének kovácsaként, népszerű amerikai megfogalmazásban, self made manként építette fel cégét és vele a - Szonda Ipsos felmérése alapján - konfekcióipari piacvezető Roland márkanevet. A cégcsoport alapja a gyakorlatilag nulla indulótőkéből nyakkendőgyártásra és -forgalmazásra létrehozott gmk volt. A mára milliárdos cégcsoporttá vált Roland Divatház Rt. - elsősorban disztribúciós és piacfelmérési feladatokkal - hat országban (Cseh-, Németországban, Szlovákiában, Oroszországban, Romániában, Bulgáriában) tart fenn saját érdekeltséget. A térségben még ma is erős konfekcióipari háttér miatt a folyamatosan növekvő export nagyobb részét még a nyakkendő teszi ki, a Roland márka növekvő külhoni elismertsége azonban a férfiruházati cikkeknek is egyre nagyobb piacot teremt.

Miközben sokan a nyugati piacról érkező bérmunka megjelenésében látták a hazai konfekcióipar leépülésének okát, Berendi András ma is határozottan állítja, hogy az ilyen megrendelések hozzájárulhattak a biztos gazdasági alap megteremtéséhez. De csak akkor, ha a partnerek megbízható és neves cégek, amelyek megfelelő összegért minőséget követelnek. A Roland forgalmából ma közel 40 százalékot tesz ki a bérmunka.

Az évi mintegy egymillió darabos nyakkendőgyártásával az európai élmezőnybe tartozó cég vezetője kiemeli: gazdasági megfontolásból maguk is foglalkoznak azzal, hogy bizonyos ruházati termékeket az olcsóbb előállítási költségeket biztosító keleti országokban gyártatnak le, de ami a szaktudást igénylő cikkeket illeti, amilyen például a nyakkendő, továbbra is hazánkban gyártatják le. Ennél a terméknél így sem sokkal magasabb az önköltség, viszont a lényegesen jobb minőséget a piac is honorálja. Ezt értékeli például a Boss is, amellyel előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a nyakkendő-beszállításról. A neves divatcég ugyanis ragaszkodik ahhoz, hogy termékein gyártóként csak az EU vagy az uniós országok nevei szerepeljenek.

Berendi András szerint ez is bizonyítja, hogy az EU-csatlakozás a kihívások mellett újabb lehetőségeket is teremt azoknak a cégeknek, amelyek időben alkalmazkodtak. A cégvezető szerint ezért is volt kulcskérdés, hogy már az indulásnál tiszta cégstruktúrát hoztak létre. Az átláthatóság nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a bankok a hazai magánvállalkozásokat tekintve az elsők között szavaztak bizalmat a Rolandnak. A stabil finanszírozási háttérnek is köszönhető, hogy a Boss és a Max Mara ruházati termékek kizárólagos képviseletét évek óta ellátta a Roland Divatház Rt., augusztusban 500 millió forintos saját beruházással, a belvárosi Deák Palotában megnyissa a két világmárka Kelet-Közép-Európában legnagyobb, ezer négyzetméteres áruházát.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.